Procedurile de achiziții publice în cadrul sistemului Ministerului Afacerilor Interne (MAI) necesită îmbunătățiri pentru a spori transparența și eficiența utilizării mijloacelor financiare publice, a menționat Petru Rotaru, membru al Curții de Conturi a Republicii Moldova (CCRM), în cadrul ședinței Comisiei parlamentare de control al finanțelor publice (CCFP), transmite CURENTUL.
Menționăm că, ședința de examinare a Raportului auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne încheiate la 31 decembrie 2020, aprobat prin Hotărârea CCRM nr. 32 din 29.06.2021 și a Raportului auditului conformității asupra achizițiilor publice în cadrul sistemului MAI în anii 2019-2020, aprobat prin Hotărârea CCRM nr. 50 din 10.09.2021 s-a desfășurat la data de 10 noiembrie curent.
În cadrul ședinței auditorii CCRM au relatat despre lacunele și deficiențele constatate în cadrul misiunilor de audit.
Auditul situațiilor financiare consolidate a verificat domeniile ce țin de retribuirea muncii, gestionarea patrimoniului și rezervelor materiale de stat, ținerea evidenței contabile și raportarea financiară. Astfel, cele mai multe deficiențe au fost depistate la capitolul evaluarea și înregistrarea patrimoniului, înregistrarea în evidența contabilă a terenurilor și clădirilor, delimitarea și înregistrarea patrimoniului la organele cadastrale, respectarea disciplinei financiare și asumarea de angajamente în lipsa de alocații bugetare, etc. În context, au fost evidențiate mai multe observații de audit, care au stat la baza emiterii opinei de audit cu rezerve.
În perioada anilor 2019-2020, autoritățile contractante din cadrul sistemului Ministerului Afacerilor Interne au efectuat achiziții publice în valoare totală de 1364,2 mil. lei, inclusiv 124,0 mil. lei sunt serviciile comunale, care nu cad sub incidența Legii nr. 131/2015 privind achizițiile publice.
Achizițiile publice desfășurate în cadrul MAI nu au întrunit în totalitate principiile fundamentale aplicate în acest domeniu. Problemele identificate se referă în special la reglementarea necorespunzătoare a activității grupurilor de lucru pentru achiziții în cadrul autorităților contractante; planificarea nereală și inexactă a necesităților de achiziții de bunuri, lucrări și servici sau tergiversarea procedurilor de achiziții, soldate cu nevalorificarea alocațiilor; întocmirea documentației de atribuire și a contractelor de achiziții de lucrări în lipsa unor proiecte și devize generale de cheltuieli, expertizate în mod regulamentar; achitarea neregulamentară a plăților în avans unei organizații internaționale pentru lucrări care au depășit un termen de patru ani, fără a transmite lucrările; la încheierea contractelor de achiziție, nesolicitarea regulamentară de la operatorii economici desemnați câștigători a garanției de bună execuție a contractului; divizarea contractelor prin aplicarea procedurilor de achiziții publice, în special de valoare mică, etc.
Curtea de Conturi a concluzionat că, cele consemnate au influențat în mod negativ procesele de estimare, planificare și executare a bugetelor autorităților contractante în corelare cu principiile de bună guvernare, au limitat transparența și eficiența achizițiilor publice desfășurate în cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
În finalul ședinței, Tatiana Cunețchi, președintele CCFP a îndemnat MAI să pună accent pe asigurarea disciplinei financiare, pe revizuirea activităților menite să îmbunătățească domeniile auditate și să aplice maximă prudență în utilizarea banului public.