[ X ]
Curtea de Conturi a examinat Rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Justiției și construcția penitenciarului din Chișinău
26 Mai

Curtea de Conturi a Republicii Moldova, la data de 25 mai curent, a examinat Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Justiției încheiate la 31 decembrie 2021 și Raportul auditului performanței Proiectului „Construcția penitenciarului din Chișinău”.

Scopul auditului public extern a constat în oferirea unei asigurări rezonabile cu privire la faptul că rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Justiției încheiate la 31 decembrie 2021 nu conțin, în ansamblul lor, denaturări semnificative, cauzate de fraude sau erori, precum și emiterea unei opinii.

Pentru anul 2021, Ministerului Justiției i-au fost aprobate alocații în cuantum de 934,8 mil. lei, care pe parcursul anului au fost precizate în sumă de 820,4 mil. lei, sau cu 114,4 mil. lei mai puțin. Executarea de casă față de planul precizat s-a realizat la nivel de 93,8 % (769,6 mil. lei).

Generalizând constatările care au stat la baza emiterii opiniei de audit, se relevă următoarele deficiențe:

Neaplicarea regulilor generale de evaluare și înregistrare  în cazul a 35 de terenuri cu suprafața totală de 82,02 ha de către 12 instituții din subordinea Administrației Naționale a Penitenciarelor  a condiționat denaturarea semnificativă a soldului subclasei „Active neproductive”, acesta fiind subevaluat cu suma de 105,9 mil. lei
Necapitalizarea valorii lucrărilor de reparație capitală a clădirilor și altor obiecte reconstruite/reparate de către 9 instituții penitenciare din subordinea Administrației Naționale a Penitenciarelor, a determinat supraevaluarea soldului investițiilor capitale în curs de execuție cu 44,5 mil. lei, subevaluarea valorii clădirilor cu 45,3 mil. lei și a construcțiilor speciale cu 6,2 mil. lei
Casarea și trecerea neregulamentară  la cheltuieli de către Administrația Națională a Penitenciarelor a stocurilor de materiale circulante au condiționat supraevaluarea soldului subclasei „Bunuri-cheltuieli privind utilizarea stocurilor” cu 7,7 mil. lei.
Auditul a constatat nerespectarea legislației muncii de către Ministerul Justiției și Inspectoratul Național de Probațiune, ce a cauzat declanșarea unor litigii judiciare și restabilirea în funcție a persoanelor prin hotărârile instanței de judecată, cu suportarea cheltuielilor suplimentare din buget în sumă de 1,1 mil. lei.

Neaplicarea regulilor generale de evaluare și înregistrare de către Inspectoratul Național de Probațiune a 6 bunuri imobile cu valoarea totală de bilanț de 0,7 mil. lei nu a asigurat contabilizarea regulamentară a acestora, fiind înregistrate ca obiect unic în evidența contabilă. De asemenea, nu au fost evaluate și înregistrate regulamentar de către Ministerul Justiției, Administrația Națională a Penitenciarelor și 7 instituții din subordine, precum și Inspectoratul Național de Probațiune 75 de clădiri și construcții cu suprafața totală de 7572,2 m2, fără valoarea de bilanț, fapt care a afectat, soldul subclasei „Mijloace fixe” din rapoartele financiare consolidate.

În anul 2021, în cadrul Ministerului Justiției s-a atestat un nivel redus de executare a unor investiții capitale, auditul identificând unele problematici și deficiențe în procesele de construcție și de reconstrucție a unor obiective investiționale, nefiind valorificate resursele bugetare pentru investiții capitale în sumă totală de 121,0 mil. lei, alocate pentru construcția și reconstrucția sediilor judecătoriilor și penitenciarelor.

Referitor la realizarea obiectivului investițional „Reconstrucția Penitenciarului nr.10 – Goian”, auditul a relevat că, deși la finele anului 2019 s-au finalizat lucrările de construcție și reconstrucție în valoare de 38,2 mil. lei, până la finele anului 2021 nu a fost efectuată regulamentar recepția finală a lucrărilor, precum și darea în exploatare a obiectului.

Referitor la lucrările de construcție la obiectivul investițional „Construcția Casei de arest Bălți”, se remarcă că, etapa a doua a executării lucrărilor urmează a fi inițiată după efectuarea procedurii de achiziție a lucrărilor, pe parcursul anului 2021 fiind contractate serviciile de actualizare a documentației de proiectare aferente etapei a II-a de construcție, în sumă de 1,3 mil. lei, raportul de expertiză fiind prezentat autorității contractante către finele lunii decembrie.,

Reieșind din constatările expuse, Curtea de Conturi menționează că, probele de audit obținute au fost suficiente și adecvate pentru a oferi o bază pentru exprimarea opiniei cu rezerve asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Justiției încheiate la 31.12.2021.

Cu referire la Raportul de audit al performanței Proiectului „Construcția penitenciarului din Chișinău”, Curtea de Conturi constată următoarele.

Proiectul „Construcția penitenciarului din Chișinău” a fost inițiat cu scopul de a contribui la realizarea obiectivului Guvernului privind îmbunătățirea condițiilor de detenție și asigurarea de noi standarde în materie de siguranță, securitate și disciplină, în conformitate cu normele și standardele internaționale. În aspect social, proiectul este destinat să contribuie la modernizarea principalei instituții de detenție preventivă din țară, introducând o nouă abordare managerială, orientată spre îmbunătățirea tratamentului deținuților, reformarea organizării și managementului penitenciar.

Necesitățile Proiectului de construcție a penitenciarului din Chișinău, care a fost inițiat în anul 2013, au fost finanțate prin intermediul următoarelor surse: (i) Acordul-cadru de împrumut, în valoare de 49 mil. euro; (ii) Acordul de contribuție, în valoare de 1 mil. euro și (iii) Contribuția Guvernului Republicii Moldova, în valoare de 6,8 mil. euro. În totalul surselor de finanțare și al costurilor proiectului de 56,8 mil. euro, ponderea majoră revine împrumutului de 86,3% (49,0 mil. euro), urmată de contribuția Guvernului de 11,9% (6,8 mil. euro) și grantul de 1,8% (1 mil. euro).

Pentru evaluarea performanței Proiectului de construcție a penitenciarului din Chișinău, având în vedere riscurile identificate la etapa de planificare, auditul public extern a supus verificării acțiunile întreprinse de către instituțiile responsabile pentru implementarea proiectului și valorificarea resurselor financiare alocate în perioada 2014-2021.

Observațiile auditului relevă că problemele și deficiențele, care au afectat implementarea eficientă și eficace a Proiectului de construcție a penitenciarului din Chișinău, se referă la:

Nestabilirea atribuțiilor și responsabilităților Ministerului Justiției, precum și a competențelor Administrației Naționale a Penitenciarelor asupra activității Unității de implementare a Proiectului de construcție a penitenciarului din Chișinău (UIP) în cadrul proiectului;

Instituirea cu întârziere a UIP și selectarea în cadrul concursurilor de suplinire a funcțiilor vacante a unor persoane care nu au întrunit unele criterii de calificare;

Nefuncționalitatea grupului de lucru pentru achiziții și incapacitatea funcțională a UIP de a asigura realizarea activităților proiectului, ca urmare a demisiei managerului și a altor angajați ai UIP;

Serviciile de asistență tehnică contractate de către UIP în cadrul proiectului au fost necalitative și executate cu întârziere, fapt care nu au contribuit la sprijinirea și consolidarea capacității de management al acesteia.

Sistemul de management și control instituit în cadrul Ministerului Justiției și UIP nu a fost pe deplin funcțional și eficient pentru a asigura realizarea obiectivului proiectului și atingerea rezultatului scontat. Lucrările de construcție a penitenciarului încă nu au fost inițiate, deși, potrivit Acordului-cadru de împrumut, lucrările de construcție urmau a fi finisate la 31 decembrie 2017, iar darea în exploatare a penitenciarului era planificată pentru luna iulie 2018, termenul de implementare a proiectului urmând să expire la 31 decembrie 2022.

Problematicile și deficiențele constatate de auditul public extern în realizarea activităților proiectului au compromis implementarea integrală a obiectivului planificat, condiționând nivel redus de debursare a resurselor financiare din sursele externe de finanțare ale proiectului. Astfel, din valoarea totală a împrumutului de 49 mil. euro, au fost debursate doar 0,7 mil. euro, sau 1,4%. Soldul valorificat din suma debursată a însumat 0,6 mil. euro, sau 85,7%, soldul nevalorificat însumând 0,1 mil. euro, sau 14,3%.

Prin urmare nivelul de debursare a resurselor financiare din sursele externe de finanțare ale proiectului constituie doar 2% din valoarea totală, sau 1 mil. euro, iar valorificarea mijloacelor din toate sursele de finanțare ale proiectului constituie 3%, sau 1,7 mil .euro, din lipsa progreselor în inițierea lucrărilor de construcție.

Deficiențele constatate în implementarea proiectului au condiționat majorarea costurilor estimate pentru construcția penitenciarului cu 12,3 mil. euro, suportarea cheltuielilor din bugetul de stat sub formă de dobânzi de 27,7 mii euro pentru deservirea împrumutului, precum și creșterea cheltuielilor pentru salarizarea personalului UIP cu 7 mil.lei, urmare prelungirii de către BDCE a termenului proiectului.

Generalizând cele constatate, se concluzionează că acțiunile întreprinse de către instituțiile responsabile nu au contribuit în mod eficient și eficace la implementarea Proiectului de construcție a penitenciarului din Chișinău, ceea ce afectează realizarea obiectivului Guvernului privind îmbunătățirea condițiilor de detenție.

Inapoi la arhiva noutaților