În cadrul Cancelariei Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței se atestă transmiterea de către consumatori a petițiilor care nu corespund normelor legale ce trebuie să întrunească o reclamație.
În acest sens, reiterăm că în temeiul prevederilor Codului Administrativ nr 116/2018, Petiţia poate fi:
a) depusă în scris la autoritatea publică ori expediată prin poştă sau fax;
b) transmisă în formă electronică;
c) depusă verbal, fiind consemnată într-un proces-verbal.
Dacă se transmite în formă electronică, petiţia trebuie să corespundă cerinţelor legale stabilite pentru un document electronic.
Totodată, este necesar ca petiţia să conţină următoarele elemente:
a) numele şi prenumele sau denumirea petiţionarului;
b) domiciliul sau sediul petiţionarului şi adresa de poştă electronică dacă se solicită răspuns pe această cale;
c) denumirea autorităţii publice;
d) obiectul petiţiei şi motivarea acesteia;
e) semnătura petiţionarului ori a reprezentantului său legal sau împuternicit, iar în cazul petiţiei transmise în formă electronică – semnătura electronică.
În cazul în care petiţia este depusă de către un reprezentant, aceasta trebuie să fie însoţită, după caz, de documentul confirmativ al reprezentantului legal sau de procura reprezentantului împuternicit, de documente sau dovezi prevăzute de reglementările legale în vigoare sau considerate utile de către petiţionar pentru susţinerea petiţiei sale.
Este de reținut faptul că, petiţiile anonime sau cele depuse fără indicarea adresei poştale sau electronice a petiţionarului nu se examinează.
Totodată, legea stipulează clar că, dacă petiţia nu corespunde cerinţelor prevăzute la art.72 alin.(3) sau art.75 alin.(1) lit.c)–e) Cod administrativ, solicitantului i se indică asupra neajunsurilor şi i se acordă un termen rezonabil pentru înlăturarea lor. În cazul în care petiţionarul nu înlătură neajunsurile în termenul acordat, petiţia nu se examinează.
Suplimentar, este de reținut faptul că, potrivit Legii 105/2003 cu privire la protecția consumatorilor, reclamaţia este o declaraţie scrisă, susţinută de documente probatoare, prin care un comerciant a comis sau este susceptibil să comită o încălcare a actelor normative care protejează interesele consumatorilor.
Reieșind din definiția indicată supra în coroborare cu prevederile Codului administrativ, se reține că, pe lîngă cerințele indicate în Codul administrativ, petiționarul este obligat să prezinte o copie de pe bonul de casă sau o copie de pe alt document care confirmă efectuarea cumpărăturii (inclusiv certificatul de garanţie).
Astfel, întru examinarea examinarea multiaspectuală, completă şi obiectivă a circumstanţelor, rugăm toți consumatorii, atât cei care depun reclamații prin intermediul oficiilor Poștei Moldovei, cât și prin intermediul adreselor noastre electronice: consumator@apcsp.gov.md sau info@apcsp.gov.md să indice pe lângă descrierea motivului reclamației și obligatoriu următoarele detalii:
Numele, prenumele consumatorului;
Adresa domiciliului;
Telefon;
Denumirea agentului economic ce a comercializat produsul (serviciul);
Produsul (serviciul) reclamat;
Data achiziționării produsului;
Bonul de plată (chitanța);
Detalii privind deficiențele produsului (serviciului) reclamat;
Revendicările consumatorului;
Semnătura consumatorului;
Întru respectarea condițiilor de examinare a unei petiții de către autoritatea de stat privind protecția drepturilor consumatorilor accesați acest link pentru a putea descărca modelul integral a unei reclamații.
Dacă considerați că APCSP nu v-a soluționat petiția, în termenele reglementate de lege sau considerați că vi s-au încălcat anumite drepturi prin emiterea sau respingerea emiterii unui act administrativ, sunteți în drept să depuneți o cerere prealabilă.
Agenția are dreptul să nu examineze în fond petițiile care conțin un limbaj necenzurat, ofensator sau amenințări la securitatea națională, la ordinea publică, la viața și sănătatea persoanei oficiale, precum și a membrilor familiei acesteia.
Dacă, după expedierea răspunsului la petiție, se depune o nouă petiție de același petiționar, cu același obiect, aceasta nu se examinează.