Moldova Business Week 2019 (MBW2019), principalul eveniment economic al anului, a adus în prim-plan potențialul investițional al sectoarelor de nișă, care au beneficiat, în premieră, de o promovare amplă în fața investitorilor, finanțatorilor și importatorilor din 24 de țări, transmite CURENTUL.
Nelipsite au fost și panelurile de discuții dedicate industriilor strategice, ale căror avantaje investiționale au fost reconfirmate sau completate. Astfel, îndemnul „Grow in Moldova” s-a multiplicat pe 5 direcții: Industriile creative, Energia verde, Industria agroalimentară, TIC și BPO&SCC, dar și Turism.
Industriile creative – generator de bunuri și servicii cu valoare adăugată înaltă
Deși industriile creative reprezintă un sector relativ tânăr, în perioada 2017-2018, companiile din domeniu au generat vânzări de 186 de milioane de dolari, 136 de milioane de dolari fiind venituri provenite din export. Aceste date demonstrează că sectorul are un potențial enorm de a genera bunuri și servicii cu valoare adăugată înaltă. Este concluzia speakerilor care au luat cuvântul în cadrul panelului „Industriile creative și producția TV/cinematografică”.
Energia „verde” – sector care e pe cale „să ia foc”
Într-o țară în care trei sferturi din necesitățile energetice sunt acoperite din import, există companii străine care au curajul să investească în energia regenerabilă. Este și cazul companiei „Südzucker Moldova”, care acum 6 ani a construit la Drochia prima fabrică de biogaz obținut din borhot de sfeclă de zahăr. Astăzi producătorul de zahăr cataloghează investiția de 7,5 milioane de euro drept una de succes, producția actuală de electricitate fiind de 3000 kW/h. Totuși, asemenea povești de succes sunt, mai degrabă, episoade unice, deși la ora actuală importanța energiei regenerabile nu mai este pusă la îndoială, iar potențialul țării de a genera energie eoliană este unul dintre cele mai mari din regiune, datorită vitezei vântului.
Ce întreprind autoritățile de la Chișinău pentru a transforma acest domeniu de nișă în unul tentant pentru mediul de afaceri și care sunt obstacolele, asupra cărora e nevoie să mai lucreze factorii de decizie? Sunt câteva dintre aspectele discutate în cadrul panelului „Energia verde”, care s-a axat pe potențialul Republicii Moldova de a-și extinde capacitatea de producere a energiei eco.
Republica Moldova și-a asumat angajamentul de a obține o pondere de 17% de surse regenerabile din consumul energetic final brut până în anul 2020, față de indicatorul de 2%, actual în prezent.
Domeniul IT, pregătit să absoarbă investițiile străine
Industria IT este unul dintre segmentele economiei cu cel mai mare viitor la nivel global și, în pofida faptului că sectorul se dezvoltă cu o viteză uimitoare, companiile din Republica Moldova țin pasul cu noile tehnologii și reușesc să ofere servicii de calitate în alte țări. Statisticile pentru anii 2015-2018 arată că veniturile din furnizarea de servicii IT s-au dublat și constituie 5,3 miliarde lei. Și valoarea exporturilor de servicii IT a crescut – de la 59 de milioane USD la 148 de milioane USD.
Tendințele mondiale și perspectivele acestui domeniul în țara noastră au fost discutate în cadrul panelului „TIC, BPO & SSC”.
Apariția primului hub IT – Digital Park – care oferă condiții favorabile pentru rezidenții din IT reprezintă un pas esențial pentru ca Republica Moldova să fie percepută drept o destinație favorabilă investițiilor din domeniu. Parcul IT are 6 rezidenți, iar până la sfârșitul anului numărul locurilor de muncă nou-create va ajunge la 1000. Hub-ul are o capacitate imensă pentru a găzdui rezidenți internaționali și se întinde pe o suprafață de 8340 metri pătrați cu oficii și spații de co-working. Totodată, clădirea este singura din Chișinău care deține certificatul de „Green office”.
Produsele moldovenești sunt de calitate, dar au nevoie de promovare intensă
Moldova este situată strategic între Est și Vest, dispune de soluri fertile, există forță de muncă, salariile sunt competitive, iar posibilitățile enorme pe care le poate oferi sectorul zootehnic și de procesare ar putea fi tentante pentru investitori, cred autoritățile. România, Italia și Marea Britanie sunt principalele piețe externe unde ajung 50% din produsele agroalimentare moldovenești. Insuficiența utilajelor frigorifice, de procesare și de ambalare a produselor, dar și lipsa fermelor de creștere a animalelor sunt principalele impedimente care scad din dorința producătorilor de a se avânta și pe alte piețe externe, unde concurența este acerbă.
Investițiile sunt binevenite și în sectorul vitivinicol, în special la capitolul promovarea imaginii, astfel ar fi create perspective reale pentru majorarea prețurilor, de 3 ori mai mici comparativ cu produsele vinicole din alte țări. Cele mai ambițioase așteptări pe care le au autoritățile din domeniu țin de triplarea cifrei de afaceri, care ar urma să atingă jumătate de miliard de euro în următorii ani.
Turiștii vânează experiențe captivante, care pot fi generatoare de venituri
Odată cu dezvoltarea unei game mai mari a produselor din segmentele turismului cultural, de experiență și de aventură ușoară, Moldova poate atrage turiști cu putere de cumpărare mai mare. Acest fapt ar repoziționa Moldova și potențialul său turistic pe harta mondială a destinațiilor „must-see” de pe piețele emergente, susțin speakerii cu renume internațional Jack Delf și Damian Cook, care au participat la panelul MBW2019 dedicat turismului.
Pentru atingerea acestor obiective, dar și pentru că ne dorim ca Moldova să devină o destinație premium, autoritățile împreună cu partenerii de dezvoltare sunt la etapa de elaborare a Programului Național pentru Dezvoltarea Sectorului Turismului – Moldova Turism 2030 – care are la bază standardele internaționale și cele mai bune practici din domeniu, necesare pentru o dezvoltare durabilă pentru o industrie competitivă.
În cadrul MBW2019, reprezentanții sectorului turismului au avut posibilitatea de a participa la ateliere specializate, ținute de doi dintre cei mai cunoscuți experți de talie mondială din domeniu – Damian Cook și Jack Delf. Printre subiecte abordate practic s-au numărat promovarea online, marketingul de produs, strategii de vânzare a produsului turistic etc.
În cea de-a treia zi, agenda evenimentului a inclus sesiuni dedicate „Moldova Automotive Days”, dar și „Pro Export Forum” – o platformă dedicată integral exportatorilor, mai exact, furnizării de instrumente prin care aceștia pot cuceri noi piețe, promova propriile produse și exporta mai eficient.
Moldova Business Week este cel mai important eveniment în domeniul afacerilor din țară, organizat la Chișinău începând cu anul 2014. În fiecare an forumul reunește un număr important de autorități, agenți economici din toate sectoarele economiei, importatori, exportatori, finanțatori locali și de peste hotare, iar interacțiunea dintre participanți culminează cu încheierea a zeci de parteneriate, care contribuie la dezvoltarea economiei naționale.
Cristina Pendea