Partidul CUB este profund îngrijorat de situația gravă legată de accidentele rutiere din Republica Moldova și declară că nici o moarte pe șoselele și drumurile naționale nu se justifică. Sute și mii de oameni mor anual ori sunt traumatizați, în Republica Moldova, unde se înregistrează cel mai înalt grad de cazuri letale din Europa. Plătim un preț prea mare pentru că măsurile și acțiunile luate de autorități sunt insuficiente pentru ca cetățenii să fie feriți de pericole în orașele și cartierele în care aceștia locuiesc.
Doar în ultimii 4 ani în accidente rutiere au decedat peste 1000 de persoane, dintre aceștia 125 copii.
Faptul că potrivit statisticilor oficiale, în Republica Moldova, rata victimelor unor accidente în trafic este de 2 ori mai mare decât media europeană, vorbește grăitor despre stagnarea politicilor, care ar preveni aceste incidente dramatice. Orașele din RM sunt extrem de prost înzestrate astăzi să suporte un număr în creștere de autoturisme, fără parcări private și publice, fără idei inovatoare de fluidizare a traficului urban, orașele au devenit în ultimii ani cavouri uriașe de mașini. Drept urmare, trotuarele au devenit impracticabile în marea majoritate a cartierelor, iar pasagerii sunt aproape vânați de șoferi intransigenți
CUB consideră că această situație dramatică este cauzată de mai mulți factori – viteza excesivă, centura neprinsă, marcajele ilizibile, cultura redusă a șoferilor, alcoolul și alți factori de risc, dar și administrarea proastă a bugetelor pentru dezvoltarea localităților, infrastructura perimată a drumurilor, etc. Pentru a schimba radical situația deplorabilă a siguranței cetățenilor în trafic, CUB insistă pe necesitatea de a elabora și adopta o Strategie Națională pentru siguranța rutieră, care să aducă toți actorii relevanți, administrație locală, prestatori de servicii de transport, poliția rutieră, companii de asigurare la masa unui Comitet instituționalizat, care s-ar ocupa sistematic de aprobarea unor direcții de adaptare a Republicii Moldova la standardele de siguranță rutieră, existentă în UE.
Susținând că siguranța cetățenilor este o prioritate a programului său politic, reprezentanții CUB au cerut autorităților centrale mai multă deschidere și competență pentru a aborda această temă cu maxim de seriozitate și profesionalism, îndemnând guvernul să ia următoarele măsuri prioritate:
– Crearea urgentă a unui grup intersectorial de lucru pentru elaborarea în termeni cât mai restrânși a unei Strategii naționale pentru siguranța rutieră;
– Preluarea practicilor internaționale și în special a recomandărilor Organizației Mondiale a Sănătății care și-au demonstrat eficienta în promovarea siguranței rutiere;
– Adoptarea indicatorilor concreți, măsurabili pentru fiecare autoritate responsabilă de reducerea numărului de accidente și a deceselor în trafic (programe educaționale, campanii de sensibilizare, instalarea semnelor de semnalizare și reflectorizante, buget concret dedicat pentru investiții în siguranța drumurilor etc.);
– Responsabilizarea și sancționarea autorităților de nivel central și local, care trebuie să răspundă pentru inacțiunile sale;
– Investirea unui Ministru fără portofoliu pentru siguranța drumurilor, cu funcția de a coordona și susține formarea unui Comitet Național pentru politici privind siguranța drumurilor naționale și locale din perspectiva cetățeanului și transportului public.