Complexul Cricova este o destinație turistică care atrage vizitatori din întreaga lume, un oraș subteran unic, ce găzduiește o cramă spațioasă și o rețea de tuneluri lungă de peste 120 de kilometri. Atât complexul vitivinicol, cât și centrul de business și turism oferă o experiență unică și memorabilă care combină istoria, cultura și vinul. Acest lucru îl face o destinație fascinantă pentru toți turiștii interesați să exploreze o locație neobișnuită care surprinde iar și iar, scrie revista Business Class.
Alexandru TOMA
Fondat în 1952, complexul este în continuă dezvoltare, găzduind în prezent un muzeu al producerii vinului, restaurantul Regatul Vinului, un magazin de suveniruri și sute de kilometri pătrați de podgorii. Totodată, centrul de business și turism Cricova oferă o varietate de alte atracții turistice, inclusiv mai multe săli de degustări și unicul cinematograf subteran din lume. În anul 2003, a devenit obiect al patrimoniului cultural național.
„ Avem impact”
Directorul general interimar al combinatului, Sorin Maslo consideră că întreprinderea pe care o conduce este unul din locurile cele mai reprezentative care dau valoare Republicii Moldova. „Este unic, în primul rând, prin faptul că este un adevărat oraș subteran, cu străzi și colecții de vinuri. Apropo, cea mai veche sticlă de aici, din cele peste un milion, datează din 1902. În al doilea rând, este un ambasador in întreaga lume al vinurilor și al culturii noastre de vinificație. Este o „Mecca turistică”, destinația unde vrea să ajungă orice amator al turismului oenologic. Beciurile orașului subteran sunt unice în întreaga lume. Prin sinea lor, sunt un brand care ne proslăvește și ca neam, și ca țară”, menționează managerul.
În opinia lui, Cricova este probabil cel mai căutat obiectiv turistic de la noi, nu în ultimul rând, datorită abordării individuale pe care o are fiecare vizitator. „Ne străduim ca fiecare să primească un gând bun, care să-l ducă la rădăcinile tradițiilor noastre naționale. Strategia noastră este să comunicăm cât mai mult cu potențialii vizitatori, am în vedere aici și concetățenii noștri din interior, și diaspora, dar și cetățenii străini. Avem vizitatori din România, Italia, Franța, Polonia, Cehia și numărul țărilor este în continuă creștere”, povestește Sorin Maslo.
Grație Ministerului Culturii, Complexul Cricova ar putea fi introdus în patrimoniul internațional UNESCO.
Întreprinderea face parte din mai multe organizații de promovare a turismului, participând la toate expozițiile specializate nu doar în industria vinului, dar și în cea a turismului. „Promovăm atuurile noastre, unicitatea, oferim degustări de vinuri, am avut și colaborări cu diverse persoane publice, influenceri, atât străini, cât și locali”, spune managerul.
„Regatul vinului” și al bucătăriei tradiționale
Restaurantul „Regatul vinului”, un loc unic, parte a orașului subteran, este deschis zilnic pentru toți doritorii, dar și pentru diverse evenimente. „Suntem promotori ai bucatelor internaționale și ai celor tradiționale moldovenești. De fapt, ele și sunt cele mai căutate. Culturalizăm și consumul vinului. Este important ca vizitatorii să aprecieze gustul și aromele atunci când servesc bucatele”, spune managerul.
Restaurantul este vizitat, de regulă, de delegațiile oficiale în Republica Moldova. În scurt timp, va fi implementat un meniu nou, atât pentru delegațiile oficiale, cât și pentru turiști. „Bucatele vor fi gătite din produse autohtone, iar la servirea, lor vor fi recomandate vinurile care li se potrivesc. Am dezvoltat și serviciul de catering, care poate fi prestat la evenimente. Astfel, transmitem experiența noastră mai departe”, povestește directorul.
Restaurantul are patru săli amenajate în tematici diferite, care pot găzdui orice eveniment privat sau public. Cea mai mare are 120 m2.
„Remuage și degorjaj”
Procesul clasic de obținere a vinului spumant decurge printr-un proces de fermentare. Ulterior, după fermentarea secundară, urmează două etape foarte importante, anume remuage-ul și degorjaj-ul. Cea dintâi este etapa de fixare a sticlelor în pupitre și rotirea lor astfel încât sedimentul să cadă. În lume, există doar o mie de astfel de specialiști dintre care opt sunt la Cricova.
„În Franța, acest lucru este făcut de bărbați, noi avem opt femei, care fac zilnic un efort fizic enorm, ridică și rotesc într-o singură zi 20-25 mii de sticle, uneori chiar 50 mii. Ceea ce ține de degorjaj – aruncarea sedimentului din dop, îl facem cu utilaje specializate, însă avem și specialiști care fac acest lucru la solicitarea turiștilor. Nu este un proces simplu. În interior, presiunea vinului este de 8-9 atmosfere, iar spumantul trebuie să rămână limpede și de calitate înaltă”, menționează managerul.
Inovațiile și filmele în subteran
Turismul aduce plus valoare întregului proces. Unicul cinematograf subteran din lume reprezintă autenticitatea livrată și celor mai „umblați” turiști. „În scurt timp, vom putea proiecta și promova operele regizorilor moldoveni, inclusiv filmele moderne. Ne propunem să devenim o platformă de promovare pentru mai multe industrii creative: animații, filme, laser show. Anterior, am organizat și un festival – Underland, unicul festival subteran din lume, dar și Must Fest, un eveniment de amploare cu peste 12 mii de vizitatori. Ca și în oricare alt proces, inovațiile joacă un rol de bază, dat fiind faptul că oamenii vor să vadă permanent ceva nou”, spune Sorin Maslo.
Complexul vitivinicol este în continuă schimbare și la capitolul sustenabilitate. Aici au fost primele parcuri fotovoltaice din industrie, primele vinuri și podgorii organice. Un lucru inedit ține și de experiențele VR, prin realitate augmentată, care sunt oferite la expozițiile din China, Germania. „Doritorii din țări mai îndepărtate au posibilitatea să facă tururi virtuale, pentru a-și crea impresii despre ce îi așteaptă, atunci când ne vor vizita”, subliniază directorul.
Prima vie ecologică se află în vecinătatea complexului, aici este plantată și o fâșie de levănțică, există și o suprafață amenajată pentru prezentări de viță de vie. Planurile legate de aceste podgorii sunt grandioase și din perspectiva plantării colecțiilor de soiuri care se cultivă pe întreg mapamondul și din care se produc vinurile spumante pe diferite continente. Vor exista și piste ciclabile, piste de alergat, spații pentru prezentări și evenimente.
Un alt aspect interesant al podgoriilor Cricova sunt trandafirii plantați lângă fiecare butuc de vie. Estetic, arată foarte frumos și inedit, dar are și un scop practic: trandafirii arată dacă via necesită îngrijire împotriva dăunătorilor.
Maratoane și nu doar… în subteran
Lumea se simte bine acolo unde este voie bună, iar activitățile sportive sunt organizate tot mai des în galeriile subterane Cricova.
„Am fost primii care am petrecut maratonul subteran Wine Run. Acum avem Haloween Run, care include deghizări tematice. Este un concept aparte. Am avut echipe întregi de la unele companii, care au participat la acest maraton. Este vorba și despre un fel de team-building. Un alt concept este Love Maraton de Dragobete, unde pot veni atât doritorii de „fun run”, cât și toți îndrăgostiții. În cadrul complexului, mai au loc evenimente precum noaptea muzeelor, ziua vinului, care își propun promovarea printre turiștii locali. Pentru elevi și studenți se organizează excursii cu ghizi. Ghizii noștri sunt oameni foarte dedicați”, menționează Sorin Maslo.
Și în complexul pentru degustări, și în Regatul vinului, sunt disponibile spații pentru organizarea conferințelor, seminarelor, prezentărilor de produse. Acestea pot fi și în aer liber, iar echipa complexului poate să aibă grijă de toată organizarea evenimentului. Chiar recent, a fost prezentat ultimul model al unei mașini de teren. În primăvară, aici a fost prezentată diversă tehnică agricolă.
Rezultate și provocări
Până în anul 2019, complexul primea anual 190 mii de vizitatori. Odată cu provocarea pandemică și războiul din Ucraina, fluxul lor a scăzut la 80 de mii. Cu toate acestea, rezultatele pentru anul 2023 arată un profit de peste 26 milioane de lei pentru combinatul de vinuri și circa 22 milioane pentru Centrul de business și turism (CBT) „Cricova-Vin”.
„Este un rezultat la care am ajuns treptat. Vorbim despre prelucrarea doi ani consecutiv a câte zece mii de tone de struguri. Jumătate din această cantitate provine de pe plantațiile proprii. Toate acestea au făcut posibilă creșterea rentabilității de la 19% la 23%”, susține Sorin Maslo.
El spune că cea mai mare provocare este schimbarea permanentă a gusturilor vizitatorilor. „Omul este în căutare permanentă, iar noi suntem într-o permanentă transformare ca întreprindere. Ce impresiona vizitatorii în urmă cu zece ani, nu mai impresionează acum. Gusturile se schimbă mereu, apar produse și locuri noi, iar misiunea noastră este să corespundem și să ne menținem poziția de lider”, conchide managerul.
El este de părere că, odată cu integrarea europeană, volumul investițiilor și numărul turiștilor vor crește, Republica Moldova va fi mai bine promovată, iar volumul exporturilor în spațiul comunitar, care și așa este de 70%, va crește și mai mult.
„Performanță demnă de urmat”
Roman Cojuhari, directorul general al Agenției Proprietății Publice, relatează că în anul 2023, Combinatul de Vinuri Cricova a avut o performanță impresionantă, creșteri semnificative în vânzări și reconfirmare internațională. „Ne mândrim că am contribuit și noi la aceste rezultate. Anul trecut, am făcut un pas important, am dublat suprafețele plantațiilor de vie, azi sunt în roadă primii butași plantați. Transferul a 672 de hectare de teren din gestiunea statului către Cricova a fost un pas strategic și își va prezenta valoarea în timp”, spune funcționarul.
Decizia va permite introducerea în regiune a unor noi soiuri autohtone, precum Rară Neagră, Fetească Regală și Viorica, sporind autenticitatea vinurilor și promovând valorile vitivinicole autohtone pe scena internațională. „Dezvoltarea infrastructurii turistice în jurul noilor plantații va transforma Cricova într-o destinație atractivă, contribuind la creșterea economică a regiunii. Azi ne aflăm la ultima etapă din procesul de inventariere a terenurilor pentru a crea patrimoniul cultural”, subliniază directorul APP.
Roman Cojuhari spune că în următorii ani, compania urmează să-și diversifice piețele de export. „Diversificarea piețelor internaționale și accesarea noilor segmente de consumatori va permite complexului să-și extindă cota de piață și să-și consolideze prezența la nivel internațional. Parteneriatele solide cu distribuitori și importatori sunt esențiale. De asemenea, investițiile în tehnologii avansate și procese moderne de vinificație vor permite îmbunătățirea calității produselor și lansarea de noi vinuri care să răspundă cerințelor pieței”, menționează managerul.
Adoptarea practicilor ecologice în toate etapele producției va atrage consumatorii preocupați de mediu, iar dezvoltarea infrastructurii turistice va întări poziția complexului ca destinație de top, sporind notorietatea brandului.
Sorin MASLO, director general interimar al combinatului Cricova:
În anul 2023, am lansat două vinuri organice, certificate pentru Uniunea Europeană, care sunt unicate în țară, iar în anul 2024, urmează să scoatem pe piață primul spumant organic.
Cifre:
80 mii de turiști au vizitat complexul în 2023
40 de medalii la concursuri internaționale au fost obținute de combinatul Cricova în 2023
75% din totalul vizitatorilor complexului sunt turiști străini