[ X ]
Ce ocupații au deținuții minori în penitenciare? Cum statul îi ajută să se reîncadreze
9 August

Peste 55 de deținuți minori, care își ispășesc pedeapsa cu închisoarea în penitenciare, au beneficiat, pe parcursul semestrului I al anului 2019, de ore de instruire generală, liceală și de instruire vocaţional-tehnică, transmite CURENTUL.

Contactat de reporterul nostru, Șeful DGMI a Administrației Naționale a Penitenciarelor, comisar-principal de justiție, Vladimir Cojocaru a spus că în penitenciare se desfăşoară diverse activităţi, ce au drept scop reintegrarea socială a persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate.

„Activităţile de intervenţie educaţională şi psihologică au fost desfăşurate reieşind din criteriile celor trei componente fundamentale ale procesului de resocializare: instruire, educație socială şi schimbare comportamentală, iar în funcţie de necesităţile și interesele deţinuţilor, au fost identificate principalele forme de lucru: educaţia de bază, formarea profesională, activităţile de creaţie şi culturale, educaţia fizică şi sportul, educaţia moral-spirituală, educaţia prin muncă, autoeducarea prin intermediul frecventării bibliotecii ”, ne-a comunicat Vladimir Cojocaru.

Astfel, pe parcursul a 6 luni ale anului 2019, au fost asigurate condiţii pentru ca deţinuţii să participe, în mod activ, la toate formele de educaţie. De cursul de artă fotografică au beneficiat 12 minori, cursul de bucătar – 10 deținuți minori, cursul de frizer – 11 deținuți minori, cursul de tencuitor -12 deținuți minori, cursul de lăcătuș electro-montor – 10 deținuți minori.

În penitenciare derulează programul „Deţinuţii noi-sosiţi în penitenciar”, pentru adaptarea persoanelor la condițiile de detenție, conform căruia, se lucrează cu deținuții ce sosesc pentru prima dată în penitenciar pe perioada aflării lor în carantină, cât și pe perioada primei luni de aflare în penitenciar.

Potrivit lui Valeriu Cojocaru unii deținuți minori, care au dus un mod de viață descătușat și indecent, inițial evită și refuză categoric implicarea în programele educative sau frecventarea la studiile gimnaziale și profesionale oferite, menționând precum că nu au participat până în prezent la astfel de activități și nu consideră necesar de a participa la asemenea activități pe viitor, precum și lipsa respectării unui program al zilei în conformitate cu vârsta minorilor.

„Din convorbirile desfășurate cu ei, rezultă că duc lipsa respectării unor reguli de etică expuse de societate din motivul abandonului școlar, ne-monitorizarea comportamentului minorului de către părinți, consumul de alcool sau a altor substanțe interzise de către minor cât și a membrilor familiei acestora, reprezintă un exemplu negativ minorului în dezvoltare, precum și influența de către deținuții maturi de a susține subcultura și tradițiile criminale, pe perioada aflării lor în izolatoarele de urmărire penală orientează deținuții minori spre nerespectarea regimului de detenție”, a spus comisarul principal de justiție.

Administrația instituției își propune primordial menținerea legăturii cu familia minorilor. Astfel, sunt organizate diverse activități cultural-artistice pentru interacționare, comunicare în vederea obținerii unei schimbări comportamentale pro-sociale și a reintegrării ulterioare cu succes în societate a minorilor care refuză respectarea programului activităților în cadrul penitenciarului.

De asemenea, în unele cazuri excepționale în care și părinții acestor minori se află în detenție se organizează întruniri dintre mamă și fiu în colaborare cu instituțiile de resort pentru menținerea relațiilor familiare.

În perioada semestrului I al anului 2019 s-a intervenit în 3 cazuri.

Mihaela Grosu

Inapoi la arhiva noutaților