Într-o economie supusă șocului, autoritățile de concurență fiind în postură de avocat al concurenței, este imperativă investiția cu cunoștințele necesare în scopul reacționării și prevenirii efectelor negative asupra economiilor.
Pandemia Covid-19 a declanșat o criză economică majoră, ale căror efecte vor fi resimțite și în anii următori, fapt care impune necesitatea unor politici concurențiale consolidate și intervenții vigilente și proactive din partea autorităților de concurență.
Aceste subiecte precum și modalitățile în care autoritățile de concurență urmează să acționeze întru prevenirea practicilor anticoncurențiale și pregătirea terenului pentru o redresare economică rapidă și sustenabilă, au fost abordate în cadrul Seminarului virtual cu genericul „Politicile concurențiale în fața crizei” organizat de Centrul Regional de Concurență (RCC) OCDE în parteneriat cu Autoritatea pentru Concurență din Ungaria (GVH), a întrunit sub egida sa peste 65 de participanți din 15 state.
Evenimentul a fost structurat în 4 sesiuni de bază:
– Provocările cheie față de politicile concurențiale
– Abuzul de poziție dominantă
– Concentrările economice
– Acordurile anticoncurențiale
Tradițional deja pentru aceste seminare, participanții au posibilitatea să preia cele mai bune practici de la experții cu renume mondial antrenați de RCC-OECD în cadrul evenimentului dar și să facă schimb de experiență cu colegii din autoritățile omoloage, împărtășindu-și practicile și punând în discuție provocările întâmpinate.
În premieră, Consiliul Concurenței a participat în calitate de moderator al sesiunii paralele de discuții și dezbateri dedicate Controlului concentrărilor economice în contextul incertitudinii și al intervenției statului.
Pe final în cadrul seminarului au fost trasate următoarele concluzii:
– Necesitatea revizuirii regulilor de desfășurare a achizițiilor publice pe timp de pandemie
– Schimbul de experiență și cooperare între autorități
– Stabilirea unui dialog activ cu autoritățile publice în scopul atenuării efectelor COVID-19
– Ajustarea politicilor în domeniu
– Realizarea acțiunilor de advocacy și promovare