[ X ]
CCRM a publicat raportul auditului la TRM: compania a avut cheltuieli nejustificate de peste 21 de milioane de lei
18 Noiembrie

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat Raportul de audit al conformității asupra gestionării resurselor financiare publice și a patrimoniului public de către Instituția Publică Compania „Teleradio-Moldova” în anii 2023-2024.

Existența unui furnizor public național de servicii media reprezintă o componentă esențială a infrastructurii instituționale a unui stat modern, având rolul de a asigura accesul echitabil al cetățenilor la informație veridică și de a promova valorile culturale și identitatea națională.

În Republica Moldova, acest rol este exercitat de Instituția Publică Compania „Teleradio-Moldova” – serviciul public național de radiodifuziune și televiziune, a cărui misiune este de a servi interesul public prin asigurarea unei informări corecte, echilibrate și imparțiale pentru toate categoriile de cetățeni, atât în țară, cât și peste hotare. Prin activitatea sa, TRM promovează libertatea de exprimare, pluralismul de opinie și echilibrul politic în spațiul mediatic național.

Compania își desfășoară activitatea preponderent din subvențiile acordate de la bugetul de stat, completate de venituri proprii provenite din publicitate, colaborări și alte servicii. În anii 2023 –  2024, TRM a beneficiat de transferuri bugetare în valoare de 148,9 milioane lei și, respectiv, 185,7 milioane lei, ceea ce a reprezentat aproximativ 89% și 88% din totalul veniturilor anuale. Aceste date confirmă o dependență semnificativă de finanțarea publică.

La finele anului 2024, patrimoniul gestionat de instituție a constituit circa 460,5 milioane lei, incluzând clădiri, terenuri, echipamente tehnice, sisteme informaționale și active circulante. Totodată, TRM are în custodie fonduri de importanță culturală națională – „Fondul de Aur al Televiziunii” și „Tezaurul sonor al Radiodifuziunii”.

Scopul auditului a constat în evaluarea conformității modului de formare, administrare și utilizare a resurselor financiare publice și a patrimoniului public gestionat de TRM în perioada 2023–2024, raportat la prevederile cadrului normativ aplicabil.

Auditul a relevat că unele activități, procese și proceduri nu au fost realizate în deplină concordanță cu prevederile cadrului normativ aplicabil. Nerespectarea acestor cerințe a afectat procesele de planificare și executare a veniturilor și cheltuielilor, precum și modul de administrare a patrimoniului public gestionat de instituție.

În susținerea concluziei generale, auditul public extern a identificat o serie de deficiențe semnificative:

  • din cauza atribuirii unui regim dublu Companiei în sistemul de clasificare bugetară, procesul de planificare și executare a resurselor financiare în valoare totală de 334,7 milioane lei s-a desfășurat neuniform în sistemul bugetar;
  • lipsa bugetelor detaliate pe fiecare serviciu media audiovizual și absența unei politici sau strategii financiare integrate cu obiectivele operaționale și strategice ale TRM au diminuat transparența alocării resurselor și au afectat fundamentarea costurilor aferente politicilor editoriale și proceselor de dezvoltare instituțională;
  • tarifele pentru serviciile de difuzare și producție au fost stabilite exclusiv în funcție de piața concurențială și indicatori externi, fără fundamentarea adecvată a costurilor reale suportate de Companie și fără o evidență contabilă completă a acestora;
  • modalitatea de repartizare a veniturilor proprii obținute din activități comerciale – în sumă de 945,5 mii lei – între Companie și unii angajați a generat situații de inechitate și percepții de tratament preferențial la remunerarea muncii, care afectează coeziunea organizațională. Neredirecționarea integrală a acestor venituri către finanțarea necesităților operaționale și a dezvoltării TRM a redus capacitatea instituției de a-și acoperi cheltuielile aferente misiunii publice, inclusiv modernizarea tehnologică și dezvoltarea conținutului media de interes public;
  • din cauza deficiențelor de planificare, raportare bugetară și control financiar la nivelul managementului și al subdiviziunii financiare, Compania a înregistrat și raportat cheltuieli peste limitele bugetare aprobate de Consiliul de Supraveghere și Dezvoltare, în sumă totală de 21,5 milioane lei, contrar normelor în vigoare;
  • ca urmare a relațiilor de subordonare reciprocă dintre Directorul Companiei, pe de o parte, și Președintele și Secretarul Consiliului de Supraveghere și Dezvoltare, pe de altă parte, precum și din cauza practicii de negociere și încheiere a contractelor individuale de muncă între aceștia, instituția și-a asumat angajamente de plată neprevăzute de cadrul normativ – aproximativ 364,3 mii lei la încetarea mandatului directorului general și circa 1,46 milioane lei în eventualitatea încetării contractului individual de muncă înainte de terminarea mandatului, angajamente neprevăzute de cadrul normativ în vigoare și de politicile / reglementările interne ale instituției privind remunerarea muncii;
  • lipsa unei proceduri specifice pentru determinarea costurilor aferente programelor audiovizuale a generat trecerea neîntemeiată la cheltuieli a tuturor costurilor suportate pentru producerea programelor în prima difuzare – în valoare totală de circa 114,05 milioane lei, inclusiv costul materialelor consumate, costurile privind retribuirea muncii, onorariile, contribuțiile de asigurări sociale, costurile pentru deplasări și alte costuri indirecte de producție, fără a fi incluse în valoarea acestor active;
  • neelaborarea unei politici interne privind achizițiile exceptate de la legislația în domeniul achizițiilor publice a condus la procurări în valoare totală de peste 13,3 milioane lei efectuate fără documentarea etapelor de identificare a necesităților, fără fundamentarea obiectivă a prețurilor și fără transparența necesară prin publicarea informațiilor relevante;
  • lansarea investițiilor capitale publice pentru construcția noului sediu al TRM, fără respectarea etapelor și cerințelor obligatorii prevăzute de cadrul legal cu privire la proiectele de investiții capitale publice, a eludat aplicarea principiilor fundamentale de management al investițiilor și a condiționat crearea unui mecanism separat de finanțare a proiectelor investiționale al TRM, în afara cadrului bugetar general;
  • din cauza lipsei inventarierii bunurilor imobile proprietate publică a statului, 39 de imobile gestionate de TRM, cu o suprafață totală de 40 583,4 m², nu au fost incluse în lista bunurilor statului, iar o parte considerabilă, de circa 9 338,7 m², rămân neutilizați și expuși proceselor de uzură și degradare;

Menționăm că Raportul complet de audit poate fi consultat pe site-ul Curții de Conturi a Republicii Moldova.

Inapoi la arhiva noutaților