Curtea de Conturi a Republicii Moldova a examinat, la data de 14 decembrie curent, Raportul auditului asupra rapoartelor financiare ale unităţii administrativ-teritoriale (UAT) comuna Băcioi, încheiate la 31 decembrie 2019 și Raportul auditului conformității procesului bugetar și gestionării patrimoniului public la unitatea administrativ-teritorială com. Băcioi pentru anul 2019, informează CURENTUL.
Comuna Băcioi este o UAT de nivelul I din componența municipiului Chișinău, din care fac parte localitățile: Băcioi, Frumușica, Străisteni, Brăila, care cuprinde o suprafață totală a terenurilor de 6466.22 ha și dispune de o populație de circa 10828 mii locuitori. Din bugetul local sunt finanțate 10 entități cu un efectiv de personal de 187,75 unități. De asemenea, UAT Băcioi este fondatoare a 2 întreprinderi municipale: „Băcioi Comservice” și IMSP „Centrul de Sănătate”.
Scopul auditului financiar a constat în oferirea unei asigurări rezonabile că rapoartele financiare ale UAT comuna Băcioi nu sunt afectate de denaturări semnificative, cauzate de fraude sau erori, precum și emiterea unei opinii.
Auditul de conformitate a avut drept scop oferirea unei asigurări rezonabile asupra conformității formării, utilizării și raportării fondurilor publice de către autoritățile administrației publice locale (AAPL) ale comunei Băcioi în anul 2019, în funcție de criteriile definite.
În opinia echipei de audit, având în vedere denaturările semnificative constatate și reflectate în Raportul de audit, situațiile financiare ale comunei Băcioi încheiate la data de 31 decembrie 2019, nu oferă o imagine corectă și fidelă a situației patrimoniale și financiare. Opinia contrară a fost determinată de efectul denaturărilor situațiilor financiare la 31.12.2019, astfel:
Clasificarea neconformă a mijloacelor fixe în valoare de 5,73 mil lei a dus la majorarea contului 311 clădiri cu 3,44 mil lei, a contului 316 unelte și scule cu 692,6 mii lei și a contului 318 alte mijloace fixe cu suma de 1,12 mil lei, totodată fiind diminuată contul 312 construcții speciale cu suma de 620,4 mii lei, contul 313 instalații de transmisie cu 519 mii lei și contul 319 investiții capitale în active în curs de execuție cu 4,11 mil lei
Subevaluare contului 371 terenuri cu circa 620,36 mil lei ca urmare a nerecunoașterii și neevaluării terenurilor proprietate a UAT comuna Băcioi cu suprafața totală de 1306,25 ha
Diminuarea contului 312 construcții speciale cu suma de 1,8 mil. lei determinată de supraevaluarea contului 222500 servicii de reparații curente cu suma de 1,46 mil lei și a contului 222990 servicii neatribuite altor alineate cu suma de 342,82 mii lei ca urmare a clasificării incorecte ca cheltuieli curente a reparațiilor capitale aferente drumurilor și memorialului „Eroul Necunoscut”.
Echipa de audit a menționat și neconformitățile care au influențat buna guvernanță a domeniilor auditate. În acest sens, se exemplifică neinstituirea controlului intern managerial în cadrul Primăriei, dar și implementarea segmentară a recomandărilor emise anterior de către Curtea de Conturi, prin Hotărârea nr. 30 din 26.06.2016. Din totalul de 9 recomandări și 1 cerință înaintate anterior, executate au fost doar 1 recomandare, parțial implementate 1 cerință și 5 recomandări, 3 recomandări au rămas neimplementate.
Aceste situații au influențat și deficiențele identificate în cadrul auditului de conformitate. Astfel, lipsa sistemului de control intern managerial la nivel de primărie, colaborarea insuficientă cu structurile Serviciului Fiscal de Stat (SFS) și a Agenției Servicii Publice (ASP), precum și aplicarea incorectă a prevederilor cadrului normativ a determinat carențe în estimarea și planificarea veniturilor și cheltuielilor bugetare, înregistrarea și administrarea patrimoniului, efectuarea cheltuielilor și aplicarea procedurilor.
Serviciul economico-financiar a primăriei pentru unele componente de venituri fiscale și nefiscale nu a asigurat conform prevederilor legale estimarea și aprobarea sursei de venit bugetar și anexarea la proiectul bugetului local a argumentărilor de rigoare documentate privind estimările efectuate la impozitul pe bunurile imobiliare încasate de la persoane fizice, fiind aprobat în sumă de 889,4 mii lei, încasate în sumă de 731,4 mii lei, ceea ce constituie 83% față de bugetul aprobat.
De asemenea, auditul a stabilit că veniturile aferente impozitelor funciare, pe bunuri imobiliare și pe venitul persoanelor fizice au fost aprobate la un nivel inferior posibilităților reale de încasare. Din totalul celor 23619 bunuri imobile, (terenuri 16046, clădiri 7565) înregistrate în registrul bunurilor imobile, doar 12497 de bunuri imobile, (terenuri 5772, clădiri 6725) sau circa 53,9% au fost supuse evaluării în scopul impozitării de către Agenția Servicii Publice. În celelalte cazuri baza impozabilă nu a fost determinată de către primăria comunei Băcioi, din lipsa comisiei de evaluare a bunurilor imobile neevaluate, generând astfel ratarea unor venituri din această sursă.
O altă deficiență identificată de audit ține de planificarea și executarea transferurilor pentru anul 2019. Astfel, primăriei Băcioi, pentru transferurile curente cu destinație specială dintre bugetul de stat și bugetele locale de nivelul I pentru învățământul preșcolar, au fost precizate în sumă de 10,13 mil. lei, dintre care 2,68 mil. lei nu au fost utilizate și transferuri capitale cu destinație specială de la bugetul municipiului Chișinău, fiind precizate 5 mil. lei pentru reparația grădiniței nr. 140, nefiind utilizate transferuri în sumă de 688 mii lei.
Potrivit datelor reflectate în cadastrul funciar pentru anul 2019 comuna Băcioi are o suprafață totală de 6464,2 ha dintre care:
proprietate publică a statului 768,84 ha;
proprietate publică a UAT 1306,25 ha;
proprietate privată 4391,13 ha.
APL c. Băcioi nu dețin informații exhaustive cu privire la ținerea cadastrului funciar manifestată prin neactualizarea datelor din perioada anului 2017 până la etapa actuală, deși, în perioada 2017-2019 primăria Băcioi a vândut terenuri cu suprafața totală de 1,32 ha.
Managementul defectuos și lipsa unui cadru intern de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public au condiționat un șir de deficiențe și lacune care se exprimă prin:
lipsa unei evidențe corespunzătoare a patrimoniului public și a raportării veridice a situațiilor patrimoniale. Din totalul de 1306,25 ha proprietate APL, sunt înregistrate doar 843,08 ha sau 64,5%, dintre care doar 732,69 ha sau 56% au fost supuse evaluării de către oficiul cadastral;
nestabilirea de către APL și neachitarea de către agentul economic a redevenței la nivelul uzurii anuale a infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciului public de alimentare cu apă și canalizare și transferul redevenței în fondul de dezvoltare a acestui serviciu;
neasigurarea contractării și încasării plății de arendă a terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate cu suprafața totală de 20,75 ha a condiționat ratarea veniturilor de la circa 249,46 mii lei până la 1,3 mil lei.
Neconformitățile identificate de misiunea de audit în gestionarea resurselor financiare publice și a patrimoniului public de către AAPL Băcioi sunt urmare a lipsei sistemului de control intern managerial la nivel de primărie, colaborării insuficiente cu structurile SFS și a ASP, precum și aplicării incorecte a prevederilor normative.
Cristina Pendea