[ X ]
[ X ]
[ X ]
CC s-a expus în privința interpretării unor articole din Constituție, la solicitarea șefului statului
21 Decembrie

Curtea Constituțională a pronunțat, astăzi, o hotărâre privind interpretarea unor articole din Constituție și controlul constituționalității unei hotărâri a Parlamentului, ca urmare a unei sesizări depuse de către Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon, informează CURENTUL.

Potrivit unui comunicat al instituției, autorul sesizării i-a solicitat Curții Constituționale să explice următoarele aspecte: 1) Este competent Parlamentul să adopte documente de politici privind apărarea națională în lipsa acordului comandantului Suprem al Forțelor Armate și/sau al Guvernului?, 2) Poartă răspundere personală Președintele Republicii Moldova pentru capacitatea de apărare a statului?, 3) Este competent Președintele Republicii Moldova, având în vedere atribuțiile sale în domeniul apărării, să aprobe alte măsuri privind securitatea și apărarea națională, care nu au fost incluse și/sau nu au fost aprobate de către Parlament?.

De asemenea, autorul sesizării i-a solicitat Curții Constituționale să efectueze controlul constituționalității procedurii de adoptare a Hotărârii Parlamentului nr. 134 din 19 iulie 2018 pentru aprobarea Strategiei naționale de apărare și a Planului de acțiuni privind implementarea Strategiei naționale de apărare pentru anii 2018-2022.

În urma analizei, Curtea a hotărât că în sensul articolelor 1 alin. (3), 6, 7, 87 și 134 alin. (3) din Constituție: a) În materie de apărare națională, Parlamentul dispune de o competență legislativă exclusivă. b) Parlamentul adoptă documente de politici în materie de apărare națională în limitele stabilite de Constituție și de legile în materie. Adoptarea strategiei naționale de apărare se înscrie în sfera de competență a Parlamentului. c) Articolul 87 din Constituție nu prevede o răspundere a Președintelui Republicii Moldova pentru capacitatea de apărare a statului. Aceasta nu exclude posibilitatea adoptării unei legi, în spiritul Constituției, prin care Președintelui Republicii Moldova i-ar reveni o asemenea răspundere. d) Președintele Republicii Moldova este competent să întreprindă în materie de securitate și de apărare națională doar măsurile care sunt prevăzute și îi sunt permise potrivit legii.

Totodată, Curtea a recunoscut constituțională procedura de adoptare de adoptare a Hotărârii Parlamentului nr. 134 din 19 iulie 2018 cu privire la aprobarea Strategiei Naționale de Apărare și a Planului de acțiuni pentru implementarea Strategiei naționale de apărare pentru anii 2018-2022.

Această hotărâre este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Cristina Gurez

Inapoi la arhiva noutaților