[ X ]
Calea Ferată din Moldova marchează o redresare vizibilă a situației financiare
11 Septembrie

Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) înregistrează o evoluție pozitivă în urma unor măsuri decisive implementate în ultimele luni.

În pofida dificultăților financiare, CFM a obținut încasări operaționale consistente, veniturile lunare depășind pragul de 60 de milioane lei. Acest fapt a permis achitarea obligațiunilor financiare și a demonstrat angajamentul față de angajați și parteneri.

În lunile iulie și august 2025 restanțele la salarii s-au redus de la șapte-opt luni la patru luni. În august, angajații au primit două salarii, iar cinci dintre cele mai mari filiale au beneficiat de trei salarii într-o singură lună. Suma totală transferată a fost de 129 milioane lei. Continuă achitarea plăților salariale pentru luna aprilie, iar până la sfârșitul lunii septembrie urmează să fie achitate și restanțele pentru luna mai 2025.

Reorganizarea instituțională a permis optimizarea proceselor tehnologice, reducerea costurilor și creșterea fiabilității serviciilor. Ajustarea statelor de personal de la 5900 la 3700 de angajați, prin reducerea funcțiilor auxiliare și pensionarea unor salariați, a dus la scăderea fondului de salarizare de la 43 la 35 milioane lei lunar.

Veniturile obținute au facilitat și reducerea datoriilor istorice către bugetul de stat și la serviciile comunale. Totodată, CFM a transferat 334 milioane lei către furnizorii strategici, inclusiv pentru combustibil, reducând restanța de la șapte-opt milioane lei la un milion lei.

Adaptarea modelului de business de la tranzit către piața internă a dus la o creștere considerabilă a volumului de transport al cerealelor, de la 20 la 80 la sută, dar și a altor mărfuri de import și export. Reparația unor segmente critice de cale ferată a crescut viteza medie de circulație de la 15 kilometri pe oră pe unele tronsoane până la 40 kilometri pe oră, ceea ce a sporit atractivitatea serviciilor feroviare de transport marfă.

Se estimează venituri suplimentare de circa 10 milioane lei lunar odată cu reluarea transportului de mărfuri pe tronsonul Văleni–Giurgiulești, ce urmează a fi redeschis în curând. Consolidarea parteneriatelor internaționale, o politică tarifară flexibilă, fluidizarea traficului la frontieră cu România și participarea la proiecte de modernizare feroviară vor contribui la creșterea capacităților de transport și la stabilizarea situației financiare.

„Sunt rezultate care demonstrează potențialul mare pe care îl are Calea Ferată din Moldova. Vreau să mulțumesc în primul rând specialiștilor și colectivului întreprinderii care au crezut în noul management și împreună am început să redresăm lucrurile. Datorită faptului că am fost uniți și determinați, am obținut sprijinul Guvernului pentru a îmbunătăți situația. Avem o strategie clară pentru a crește veniturile, pentru a încheia cât mai curând restanțele salariale și datoriile istorice și pentru a oferi o perspectivă de durată Căii Ferate din Moldova”, a declarat Serghei Cotelinic, directorul general al CFM.

Guvernul Republicii Moldova a avut un rol esențial în susținerea procesului de redresare, alocând 85 milioane lei pentru reparația segmentului afectat de alunecările de teren de la Văleni și reluarea circulației pe tronsonul Cantemir–Fălciu, 50 milioane lei pentru achitarea restanțelor salariale și sociale ale angajaților disponibilizați, 1000 de tone de motorină din Rezerva de Stat, precum și 20 milioane lei pentru implementarea reformei CFM, în conformitate cu noul Cod Feroviar.

Inapoi la arhiva noutaților