Produsele cosmetice sunt produse importante de larg consum, cu un rol esențial în viața fiecăruia. Piața produselor cosmetice este una aglomerată și în continuă dezvoltare, fapt ce derutează consumatorul final prin natura ofertei variate. În lipsa informațiilor specializate, diferențierea la nivel de calitate și necesitate a produsului devine greu de realizat. Preferințele sunt influențate de aspectul ambalajului, preț sau producător. În acest context, consumatorul, asaltat de o gama variată de produse și de reclame agresive, ia decizia de cumpărare în urma unor factori superficiali, dictați de strategia de marketing a producătorului. În fața acestor instrumente manipulatorii, informarea este singura modalitate de protecție ale consumatorului responsabil.
În acest context, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, vine cu un șir de recomandări pentru consumatori, ce îi va ajută să aleagă corect produsele cosmetice.
În categoria produselor cosmetice, în afara produselor cosmetice ,,tradiționale”, precum produsele de machiaj și parfumurile, sunt incluse și produsele de igienă personală, cum ar fi produse de îngrijire a dinților, șampoane și săpunuri.
Achiziționați cosmetice numai din magazine și/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal), de care vei avea neapărat nevoie în caz de o eventuală reclamație. În magazine specializate de asemenea puteţi beneficia de consultaţii din partea vânzătorilor, pentru alege corect produsul dorit.
Produsele originale nu se vând în afara magazinelor specializate, cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacoșa”. Procurând produse cosmetice de la tarabele din stradă există riscul ca acestea să-şi piardă calităţile, chiar dacă produsele se comercializează în cadrul termenului de valabilitate sau garanţie stabilite de producător.
Fiți atenți la prețuri. Prețurile prea mici sunt dubioase, ele provin cu siguranță din filiere paralele.
Citiți cu atenție eticheta și țineți cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare.
Toată informaţia necesară pentru a face o alegere corectă trebuie să fie prezentă pe cutie, în foaia informativă sau alte documente existente indicându-se: destinaţia produsului: de exemplu, “gel pentru corp”, “gel pentru spălatul părului”, “gel pentru aranjarea părului” etc. compoziţia produsului: trebuie să se aibă în vedere că lista ingredientelor este prezentată în ordinea reducerii cantităţii lor în reţeta produsului.
Examinați cu atenție eticheta, o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere.
Pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripționat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piață, ori al importatorului.
Majoritatea produselor trebuie sa aibă inscripționată data de minimă valabilitate precedată de expresia ”A se folosi preferabil înainte de”, urmată de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscripționată aceasta data, exprimată fie prin luna și an, fie prin zi, lună și an, și cu cifre arabe. Unii producătorii indică data fabricării sub forma unui cod din cifre / litere. Vânzătorul este obligat să decodeze acest cod şi să prezinte consumatorului în formă clară data fabricării şi termenul de valabilitate.
Producătorul garantează corespunderea produselor cu cerinţele de siguranţă pentru viaţa şi sănătatea consumatorului şi păstrarea acestora numai pe perioada termenului de valabilitate a lor şi doar în cazul când ele au fost păstrate în condiţiile respective stabilite de producător.
Este important să se ştie că produsele cosmetic necesită condiţii specifice de păstrare. Ele se păstrează la temperatura nu mai joasă de 00C şi nu mai mare de 250C, în spaţii de depozitare închise.
Dragi consumatori, nu vă lăsaţi influenţaţi de reclamă şi ambalaj, deoarece acestea nu sunt întotdeauna reale.
ATENȚIE:
Produsele cosmetice de calitate corespunzătoare nu fi preschimbate, de aceea înainte de a le procura este necesar să vă informați, pentru a face o alegere corectă. Pentru a vă asigura că produsul selectat vi se potrivește este bine să folosiţi de mostre ale produselor cosmetic.
Dar dacă ulterior cumpărării aţi constatat că produsul nu corespunde calităţii declarate de vânzător, reveniţi la magazin pentru a depune o reclamație în care să solicitați înlocuirea acestuia sau restituirea contravalorii.
Examinarea reclamaţiilor şi satisfacerea revindecărilor se efectuează în termen de 14 zile calendaristice de la data depunerii acesteia.
Dacă ați depistat produse cosmetice de calitate necorespunzătoare și vi s-a refuzat restituirea pagubei, sesizați Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței despre încălcările admise la numărul de telefon – 022 51-51-51.