Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat Raportul misiunii de follow-up privind evaluarea implementării recomandărilor înaintate prin Hotărârea Curții de Conturi nr.79 din 24 decembrie 2020 cu privire la Raportul auditului conformității asupra alimentației copiilor în instituțiile de învățământ preșcolar și școlar.
Având în vedere rolul esențial al unei alimentații echilibrate în dezvoltarea sănătoasă a copiilor și elevilor, dar și gradul redus de implementare a recomandărilor formulate anterior în Raportul auditului conformității asupra alimentației copiilor în instituțiile de învățământ preșcolar și școlar, aprobat prin Hotărârea Curții de Conturi nr. 79 din 24 decembrie 2020, CCRM a considerat necesară realizarea unei misiuni de follow-up, pentru a verifica acțiunile întreprinse de entitățile vizate.
În cadrul misiunii precedente, care a vizat verificarea conformității alimentației copiilor în instituțiile de învățământ preșcolar și școlar din mun. Chișinău și din 11 unități administrativ-teritoriale (UAT), s-a constatat că autoritățile publice nu au respectat cantitățile zilnice necesare de produse alimentare per copil, ceea ce a condus la nerespectarea normativului financiar aprobat. Organizarea alimentației nu este susținută de o fundamentare economică adecvată, fiind lipsită de o evidența completă și corectă a tuturor cheltuielilor. În plus, achizițiile efectuate de întreprinderile municipale au fost netransparente, iar prețurile pentru unele produse au variat semnificative în aceeași perioadă.
Pentru remedierea acestor disfuncționalități, auditul a înaintat 48 de recomandări adresate autorităților centrale și locale, cu termen de implementare de 9 luni.
În urma verificărilor efectuate în prezenta misiune, s-a constatat că Hotărârea Curții de Conturi nr.79 din 24 decembrie 2020 cu privire la Raportul auditului conformității asupra alimentației copiilor în instituțiile de învățământ preșcolar și școlar a fost executată la nivel de 88,5%: 32 au fost implementate integral, 5 parțial, 7 și-au pierdut actualitatea, 2 recomandări nu mai sunt aplicabile și 2 recomandări nu au fost implementate.
Dintre măsurile cu impact pozitiv, menționăm:
- Ajustarea cadrului normativ de către Ministerul Sănătății privind cantitățile și compoziția alimentelor, precum și elaborarea Meniurilor-model pentru 10 zile indicate copiilor cu vârsta 3-7 ani. Totodată, s-a reglementat și modalitatea monitorizării periodice a respectării Ordinului ministrului Sănătății nr. 638 din 12.08.2016 de către instituțiile de învățământ;
- Stabilirea și actualizarea normelor financiare de către MEC și MF, în raport cu prețurile de consum. Aceste normele stau la baza planificării alocațiilor bugetare necesare procurării produselor alimentare incluse în meniurile-model pentru copiii din instituțiile de educație timpurie (IET), elaborate în conformitate cu recomandările Ministerului Sănătății pentru un regim alimentar sănătos și activitate fizică adecvată în instituțiile de învățământ din Republica Moldova;
- Progrese în organizarea alimentației copiilor din instituțiile de educație timpurie au fost înregistrate și la nivelul APL, în special în municipiul Chișinău, practici ce pot fi valorificate ca exemple de bună practică în vederea uniformizării și îmbunătățirii calității alimentației în alte unități administrativ-teritoriale;
- Au fost efectuate clarificări fiscale privind aplicarea TVA în cantinele școlare. Astfel, modificările legislative și fiscale au asigurat aplicarea unitară a regimului de TVA și au simplificat activitatea cantinelor școlare, contribuind la echitate fiscală și eficiență operațională în sistemul de alimentație școlară;
- Au fost înregistrate îmbunătățiri în procesul de achiziții publice și creșterea transparenței, ceea ce a contribuit la oferirea de către APL a unui regim alimentar mai sănătos pentru copiii din IET, prevenind totodată achizițiile la prețuri supraevaluate;
- Consolidarea controlului intern și standardizarea cerințelor de calitate, fapt ce a dus la îmbunătățirea procesului de organizare și monitorizare a serviciilor de alimentație în instituțiile de învățământ general.
Totodată, rămân neimplementate sau doar parțial realizate unele recomandări esențiale, în special în următoarele domenii:
- Lipsa reglementării și justificării detaliate a structurii cheltuielilor necesare pentru alimentația copiilor, în special, în cazul contractării serviciilor de la agenți economici, acoperite din normativul financiar aprobat, afectează transparența utilizării fondurilor publice. Lipsa unei delimitări clare între costurile eligibile și cele comerciale poate conduce la: diminuarea valorii efective a produselor alimentare livrate beneficiarilor, afectând calitatea și cantitatea alimentației; planificarea bugetară inexactă, care nu reflectă costurile reale ale serviciilor prestate; dificultăți în compararea și monitorizarea costurilor între instituții și modele de organizare (intern sau externalizat); creșterea riscului de majorare nejustificată a tarifelor aplicate de operatorii economici; limitarea capacității autorităților de a fundamenta decizii privind eficiența modului de organizare a alimentației;
- La unele APL, cum este cazul municipiului Ungheni, se constată deficiențe semnificative în procesul de planificare, organizare și desfășurare a achizițiilor de produse alimentare pentru IET din subordine, inclusiv utilizarea excesivă a contractelor de mică valoare, lipsa justificării unui necesar consolidat, divizarea achizițiilor și desfășurarea unui număr mare de proceduri fragmentate – neconformități ce afectează eficiența administrativă și financiară, suprasolicită grupul de lucru responsabil și reduce transparența și concurența în procesul de achiziție;
- Lipsa unui mecanism clar de monitorizare, evaluare și transfer al responsabilităților a redus considerabil impactul scontat al Proiectului-pilot de externalizare a serviciilor de alimentație în instituțiile de învățământ din raionul Strășeni. La încheierea proiectului, nici Ministerul Educației și Cercetării, nici Consiliul Raional Strășeni nu au realizat o evaluare a eficienței implementării acestuia, limitând capacitatea de analiză a rezultatelor și de luare a deciziilor pentru eventuale extinderi. Prestatorul a avut obligația contractuală de a dota cantinele instituțiilor de învățământ cu utilajul și echipamentul necesar, precum și de a efectua lucrări de reparație a spațiilor, însă până la finalizarea proiectului valoarea totală a investițiilor nu a fost transmisă către proprietarii bunurilor imobile/beneficiarilor direcți, precum și nu a fost clarificat și documentat regimul juridic al bunurilor achiziționate (utilaj și echipamente), ceea ce generează incertitudini în privința gestiunii și întreținerii acestora;
- Pe parcursul misiunii, auditul a constatat că IET raportează aceleași date privind cantitatea și tipurile de produse alimentare consumate atât către Centrele de Sănătate Publică, cât și în Sistemul Informațional de Management în Educație (SIME). Această dublare a raportărilor implică un efort administrativ suplimentar și crește riscul neconcordanțelor în datele furnizate.
În acest context, Curtea de Conturi accentuează necesitatea ca entitățile responsabile să își continue eforturile pentru implementarea recomandărilor încă nerealizate, care rămân esențiale pentru corectarea neconformităților constatate și pentru o gestionare mai eficientă a serviciilor de alimentație în instituțiile de învățământ.
Menționăm că Raportul complet de audit poate fi consultat pe site-ul Curții de Conturi a Republicii Moldova.