[ X ]
Auditul de follow-up relevă carențe în aplicarea recomandărilor privind politica fiscală și vamală
24 Iulie

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat Raportul al misiunii de follow-up privind evaluarea nivelului de implementare a recomandărilor înaintate prin Hotărârile nr.48 din 02 septembrie 2022 cu privire la Raportul auditului conformității asupra administrării veniturilor publice de către Serviciul Vamal în anii 2020-2021 şi nr.50 din 13 septembrie 2022 cu privire la Raportul auditului conformității asupra administrării sistemului de facilități fiscale și vamale în anii 2020-2021.

Monitorizarea implementării recomandărilor reprezintă o etapă esențială a auditului public extern, deoarece prin intermediul misiunii de follow-up se asigură continuitatea și finalitatea activității de audit, transformând constatările identificate în timpul auditului inițial în acțiuni concrete și rezultate măsurabile pentru cetățeni, autorități și societate în ansamblu.

Rezultatele misiuni de follow-up atestă că unele măsuri întreprinse în vederea implementării recomandărilor înaintate de către auditul public extern nu au fost în deplină măsură suficiente. Astfel,

  • Hotărârea Curții de Conturi nr.48 din 02 septembrie 2022 cu privire la Raportul auditului conformității asupra administrării veniturilor publice de către Serviciul Vamal în anii 2020-2021 a fost executată la nivel de 43,3% (din totalul de 15 recomandări înaintate, 1 recomandare – implementată integral; 11 recomandări – parțial implementate și, respectiv, 3 recomandări – neimplementate).
  • Hotărârea nr.50 din 13 septembrie 2022 cu privire la Raportul auditului conformității asupra administrării sistemului de facilități fiscale și vamale în anii 2020-2021 a fost executată la nivel de 83,3% (din totalul de 12 recomandări înaintate, 9 recomandări – implementate integral, 2 recomandări – implementate parțial și, respectiv, 1 recomandare – neimplementată, fiind exclusă din regimul de monitorizare din cauza pierderii actualității);

În context, se remarcă că unele măsuri întreprinse au înregistrat impact benefic în remedierea problemelor elucidate de către auditul precedent:

  • Ministerul Finanțelor și Serviciul Vamal au realizat un șir de măsuri din Planul național de acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova-Uniunea Europeană, prevăzute la capitolul „Regimul vamal și facilitarea comerțului”, și a protocolului de amendare a Acordului de la Marrakech privind constituirea Organizației Mondiale a Comerțului, în speță, punerea în aplicare de la 01.01.2024 a noului Cod vamal nr.92/2021 și a cadrului normativ secundar. Cu toate acestea, există unele rezerve, în special ce țin de implementarea unor mecanisme eficiente de punere în aplicare în termen a noului Cod vamal prevăzute de Planul național de acțiuni pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană pe anii 2024-2027, Planul de acțiuni al Guvernului pentru anul 2024 și Strategia de dezvoltare a managementului finanțelor publice pentru anii 2023-2030;
  • Ministerul Finanțelor, de comun cu Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, precum și cu Consiliul Concurenței au asigurat ajustarea schemei de ajutor de stat în raport cu rezidenții zonelor economice libere prin reconceptualizarea acestora, prin Legea nr.212/2024, un proces aflat în derulare;
  • un alt impact pozitiv a fost scăderea facilităților fiscale și vamale și sporirea încasărilor la bugetul de stat datorită modificării legislației, prin care au fost anulate scutirile de drepturi de import al mărfurilor comercializate prin intermediul magazinelor duty-free.
  • Serviciul Vamal a efectuat un șir de controale ulterioare la unii agenți economici vizați în rapoartele precedente ale Curții de Conturi, fiind recalculate venituri la bugetul de stat în sumă de 18,0 milioane lei.

În același timp, unele recomandări înaintate de către audit nu au fost implementate integral, principalele cauze fiind generate de:

  • carențele în procesul de prognozare a veniturilor în aspectul tipurilor de plăți administrate de către Serviciul Vamal;
  • acțiunile de colectare a creanțelor la bugetul de stat necesită a fi intensificate, inclusiv prin aplicarea corespunzătoare a calculului majorărilor de întârziere prin sistemul informațional;
  • nepromovarea procedurii de aprobare a normelor metodologice de evidență și raportare a veniturilor calculate și încasate din drepturile de import-export de către Ministerul Finanțelor, inclusiv a cerințelor la întocmirea Raportului narativ privind executarea părții de venituri administrate de Serviciul Vamal la bugetul public național;
  • neperfectarea Notei de transfer în anii 2023-2024 pentru corectarea operațiunilor aferente drepturilor de import-export ale anului de execuție precedent, până la aprobarea Raportului privind executarea bugetelor componente ale bugetului public național;
  • modulele „Valoarea în vamă” și „SICOM” nu asigură instrumente eficiente de gestionare a riscurilor de evaluare a mărfurilor importate și declarate, precum și a certificatelor de origine destinate pentru export, acestea fiind în proces de modernizare;
  • organizarea controlului vamal asupra activității antrepozitelor vamale, cu introducerea/scoaterea mărfurilor plasate în regimul zona economică liberă și ulterior efectuarea reexportului cu efect de suspendare totală sau parțială a drepturilor de import/export, necesită a fi fortificat;
  • nedezvoltarea sistemului informațional de analiză a riscurilor pentru planificarea controalelor ulterioare în baza coeficientului de risc atribuit de către sistemul informațional;
  • deficiențe în cadrul controlului intern managerial și descrierea proceselor operaționale aferente acordării și raportării facilităților fiscale, inclusiv a celor care țin de comunicarea cu autoritățile centrale de specialitate implicate în acordarea facilităților, precum și neelaborarea registrului riscurilor și altele.

În context, Curtea de Conturi evidențiază persistența unor carențe sistemice fapt ce impune întreprinderea unor acțiuni concrete din partea autorităților responsabile pentru a asigura un management eficient al veniturilor publice și al facilităților fiscale. Prin urmare, este necesară consolidarea controlului intern managerial al Serviciului Vamal, modernizarea sistemelor informaționale și aplicarea consecventă a prevederilor legale.

Menționăm că Raportul complet de audit poate fi consultat pe site-ul Curții de Conturi a Republicii Moldova.

Inapoi la arhiva noutaților