Asociațiile de turism din sectorul privat au semnat un Acord de Parteneriat privind constituirea unei Platforme pentru dezvoltarea sectorului de turism receptor din Republica Moldova, transmite CURENTUL.
Potrivit textului Actului de constituire, Parteneriatul format își propune să colaboreze pentru soluţionarea problemelor sectorului de turism intern și receptor, pentru a îmbunătăți capacitatea de organizare reprezentativă a sectorului privat, dar și pentru o antrenare mai dedicată a sectorului privat în elaborarea și implementarea de politici și strategii sectoriale. Scopul final al acestuia este de a contribui substanțial la relansarea industriei turistice prin reformarea sistemică, structurală și complexă, inclusiv forma de guvernare la nivel central, local și la nivelul destinațiilor turistice.
Acordul de parteneriat a fost semnat între “Asociația Națională Pentru Turism Receptor din Moldova (ANTRIM)”, “Asociația Națională pentru Turism Rural, Ecologic și Cultural (ANTREC)”, “Asociația de Dezvoltare a Turismului în Moldova (ADTM)”, “Federația de Promovare a Turismului din Moldova (FPTM)”, “ Centrul de Promovare a Turismului Vinicol din Republica Moldova”.
Acordul de parteneriat își propune să realizeze o serie de obiective pentru dezvoltare durabilă a sectorului turismului receptor din țară, printre care:
– Consolidarea sectorului de turism receptor și intern ca domeniu de activitate de importanţă naţională, prioritar pentru dezvoltarea durabilă a economiei;
– Ieşirea din criză, deblocarea stagnării cronice în domeniu şi relansarea industriei turismului receptor și intern prin reformarea sistemică, structurală și complexă a modelului de reglementare și gestionare a industriei, bazat pe principii liberale, de delimitare a funcțiilor de elaborare de politici, de cele de implementare, de control și sancționare, și cu crearea de regimuri stimulatorii care să susțină micul business și să atragă investițiile în sectorul de turism;
– Înlocuirea sistemului de formare profesională obligatorie cu un sistem de formare continuă, voluntar, bazat pe motivație profesională;
– Promovarea eficientă, coerentă și focusată a ofertei turistice naționale pe un număr concret de pieţe țintă, sub brandul naţional al industriei turismului, Pomul Vieții;
– Dezvoltarea de noi produse și itinerarii turistice precum și ameliorarea calității serviciilor turistice, ș.a.
Acordul de Parteneriat urmează să fie semnat pentru o perioadă nedeterminată și va intra în vigoare la data semnării.
Începând cu anul 2015 fluxul de vizitatori străini în RM înregistrează o creștere firavă și conjuncturală. În ultimii 15 ani, industria turismului receptor din Republica Moldova este în stagnare, în timp ce industria turismului pe plan global s-a mărit de peste 10 ori, generând 30% 30 din exportul mondial de servicii, tendințele de creștere urmând să se mențină până în 2030, conform Organizației Mondiale a Turismului. Chiar dacă peste jumătate din numărul de turiști vizitează destinații turistice europene, Republica Moldova este cea mai puțin vizitată țară din Europa. Odată cu implementarea unor politici și reglementări moderne, unele state precum Georgia sau Armenia și-au mărit numărul de turiști de 10 și respectiv 4 ori pe parcursul a 10 ani.
În ultimii ani asociațiile din sectorul privat turistic au organizat o serie de activități dinamice de promovare sub brandul „Pomul Vieții”, de dezvoltare de noi produse turistice în cadrul Programului de Stratup în Turism, precum și programe de traininguri, ceea ce a sporit veniturile operatorilor turistici locali din turismul receptor cu 50%.
Cristina Parfeni