[ X ]
Asigurarea dreptului la educație pentru copiii cu dizabilități: A fost semnată o rezoluție pentru eliminarea barierelor în acest sens
13 Mai

Asigurarea dreptului la educație pentru copiii cu dizabilități și obiectivele de perspectivă pentru realizarea eficientă a educației incluzive în Republica Moldova au fost discutate la Chișinău, în cadrul unei conferințe naționale. Evenimentul a fost organizat de Ministerul Educației împreună cu Fondul Națiunilor Unite pentru Copii (UNICEF Moldova), în contextul implementării Programului de dezvoltare a educației incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020, transmite CURENTUL.

Conferința a reunit circa 170 de participanți – factori de decizie, parteneri de dezvoltare, autorități publice raionale, responsabili ai serviciilor de asistență psihopedagogică, reprezentanți ai mediului academic, experți naționali și internaționali.

În cadrul întrunirii au fost prezentate măsurile întreprinse de țara noastră pe parcursul anilor 2011-2017, cu scopul de asigura incluziunea copiilor cu dizabilități în învățământul general. Totodată, s-a discutat asupra viziunii strategice privind implementarea educației incluzive și asupra obiectivelor pentru următoarea perioadă în vederea realizării acțiunilor stabilite în documentul respectiv, în Strategia ”Educaţia-2020”, precum și în alte acte normative în vigoare.

Un subiect aparte al conferinței a constituit Prevederile-cheie ale Comentariului General la articolul 24 al Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități și importanța acestuia pentru avansarea agendei educației incluzive.

De asemenea, a fost lansată o platformă web în domeniul educației incluzive.

La finalul reuniunii participanții au adoptat o rezoluție, prin care autoritățile, instituțiile din domeniile educație, asistență socială și sănătate, părinții și copiii, membrii societății civile își asumă angajamentul comun să colaboreze pentru eliminarea barierelor și crearea oportunităților de acces la educație pentru toți copiii.

Conform datelor Ministerului Educației, la momentul actual în instituțiile de învățământ general din Republica Moldova sunt incluși 10155 copii cu cerințe educaționale speciale (cu circa 50 % mai mulți față de anul 2013). În școli speciale își fac studiile 702 copii (cu circa 30% mai puțin comparativ cu anul 2013), iar la domiciliu sunt instruiți 389 copii, față de 417 – în anul 2013. De programe educaționale individuale beneficiază în prezent 8221 copii sau cu 55% mai mulți comparativ cu anul 2013. Numărul de cadre didactice de sprijin încadrate în învățământul general constituie 959 persoane, majorându-se cu circa 45% față de anul 2013.

Menţionăm că conferinţa a fost organizată ca urmare a implementării proiectului „Promovarea educaţiei incluzive în Republica Moldova”, în cadrul căruia a fost actualizat conceptul educaţiei incluzive cu accent sporit pe incluziunea copiilor cu dizabilităţi severe şi a copiilor cu deficienţe de auz şi văz.

Cristina Parfeni

Inapoi la arhiva noutaților