[ X ]
Analiză: De ce Parlamentul trebuie să adopte prevederile de plasament ale femeilor și bărbaților pe listele de candidați?
25 Iulie

Pe data de 29 martie 2019, un grup de deputați au înregistrat un proiect de lege privind modificarea mai multor acte legislative (Codul electoral – art.1, 4, 8, ș.a.; Legea despre statutul deputatului în Parlament – art.2; Legea privind partidele politice – art.26; ș.a.), cu scopul de a anula sistemul electoral mixt, dar și revenirea la sistemul electoral proporțional, și în acest sens Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) și UN Women Moldova lansează Nota Analitică: „De ce Parlamentul trebuie să adopte prevederile de plasament ale femeilor și bărbaților pe listele de candidați?”, informează CURENTUL.

Potrivit unui comunicat de presă, în procesul de consultare publică a proiectului de lege nr. 36, mai multe organizații nonguvernamentale au expediat propuneri și recomandări pentru modificarea Legislației Electorale. Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD), cu suportul Entității Națiunilor Unite pentru Egalitate de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women), a expediat propuneri ce se referă la aplicarea sistemului de cotă dublă (ce include cota de reprezentare de 40% și prevederi de poziționare pe liste).

În contextul dezbaterilor publice și în susținerea amendamentelor cu privire la stabilirea procedurilor de întocmire a listelor de candidați, a fost lansată Nota Analitică: „De ce Parlamentul trebuie să adopte prevederile de plasament ale femeilor și bărbaților pe listele de candidați?”. Această notă analitică vine să argumenteze necesitatea și importanța aplicării sistemului de cotă dublă) care va spori semnificativ numărul femeilor în organele legislative de stat și va asigura șanse egale în cursele electorale.

„Monitorizarea alegerilor parlamentare din februarie 2019 a evidențiat că ponderea femeilor pe listele de candidați nu a crescut semnificativ comparativ cu 2014, iar prevederile cotei de gen, în complementare cu cele de plasament pe listele de candidați, ar fi sporit esențial probabilitatea atingerii balanței între femei și bărbați cu mandat de deputat. Acest fapt este confirmat de rezultatele unor simulări efectuate de CPD în baza rezultatelor obținute la alegerile parlamentare din 2019. Astfel, în condițiile respectării cotei de gen, a reprezentării echitabile a femeilor pe listele de candidați și a revenirii la sistemul proporțional, femeilor le-ar fi revenit cu 16 mandate mai mult (de la 26 la 42 mandate)”, mai spune sursa.

În acest context, cât şi ȋn urma analizei experiențelor de implementare a sistemelor de cote în țările membre ale Uniunii Europene și a statelor membre ale OSCE, se solicită Parlamentului următoarele:

  1. „Introducerea prevederilor de plasament 2/1 pentru toate listele de candidați – la fiecare 3 locuri, unul să fie alocat pentru un candidat de sex opus. Experiența alegerilor anterioare demonstrează că femeile candidate tind să fie plasate de partidele politice mai mult spre coada listei. De aceea este imperativ ca prevederile de plasament pe quintile (fiecare cinci locuri), să fie reglementate și respectate.
  1. Introducerea sancțiunilor prin refuzul de a înregistra concurenții electorali care nu respectă toate prevederile sistemului de plasament. Sancțiunile trebuie aplicate de către Comisia Electorală Centrală în cazul alegerilor parlamentare și de către Consiliile Locale de Circumscripție în cazul alegerilor locale – prin refuzarea de a înregistra lista de candidați. Codul Electoral trebuie modificat pentru a permite concurenților electorali să modifice lista întru conformarea la prevederile sistemului de plasament. Totodată, acei concurenți care modifică lista de candidați după ce au fost înregistrați, trebuie să se conformeze prevederilor sistemului de plasament pe tot parcursul campaniei electorale”.

Cristina Pendea

Inapoi la arhiva noutaților