Agenția „Apele Moldovei” va avea o nouă structură și responsabilități, urmare a unei Hotărâri de Guvern care va modifica Regulemtnul privind organizarea și funcționarea Agenției, precum și va stabili efectivul – limită a acesteia, transmite CURENTUL.
Potrivit notei informative, reformarea Agenției „Apele Moldovei” se va face astfel încât să devină instituția statului care să pună în aplicare politica națională în domeniul gestionării calitative a resurselor de apă, acționând întru folosirea rațională și protecția resurselor de apă împotriva epuizării și degradării, în vederea asigurării unei dezvoltări durabile, prevenirea efectelor distructive ale apelor, implementarea prevederilor legislației armonizată cu Directivele Uniunii Europene în domeniul gestionării durabile a resurselor de apă.
De asemenea, va fi exclus din atribuții a responsabilităților ce țin de domeniul alimentare cu apă și canalizare, sector preluat de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, urmare a reformei Guvernului.
Ministerul Mediului își propune consolidarea direcției maangementul resurselor de apă din cadrul Agenției sub aspectul principiului bazinal, accentuarea atribuțiilor ce țin de asigurarea secretariatului Comitetelor bazinale, monitorizarea activității sub-comisiilor bazinale.
Accesul la informații va fi asigurat prin crearea direcției baze de date, cadastre și patrimoniu – cu consolidarea atribuțiilor ce i revin în ținea și dezvoltarea sistemului informațional Cadastrul de stat al apelor.
Agenția va avea menirea să îmbunătățească cooperarea cu Ucraina și România prin accentuarea rolului Agenției în gestionarea sub aspect transfrontalier a rîului Prut și fluviului Nistru (prin exploatarea în comun cu autoritatea Română abilitată a complexului hidrotehnic Costești -Stînca, regularizând scurgerea râului Prut; și coordonarea proceselor hidrologice pe fluviul Nistru în comun cu autoritatea Ucraineană abilitată).
Pentru operarea modificărilor structurii aparatului Agenției „Apele Moldovei” reese că la articolul cheltuieli de personal (salariu+contribuții sociale) nu este necesar de realocat suplimentar.
Adică, cheltuieli de personal pentru anul 2022 sunt alocate:
Salariu – 3 345 804,0 lei;
Contribuții sociale – 970 283,16 lei;
Total – 4 316 087,16 lei.
Din modificările propuse:
Cheltuieli de personal:
Salariu – 3 256 572,0 lei;
Contribuții sociale – 9 44 405,88 lei;
Total – 4 200 977,88 lei.
În urma modificărilor propuse rezultă economii în sumă de 115 109,28 lei dintre care salariu
– 89 232, lei și contribiții sociale – 25 877,28 lei.
Însă în urma reducerii funcțiilor publice de conducere sunt zile de concediu neutilizate de
către doi funcționari, care alcătuiesc aproximativ – 55 000,0 lei (și contribuții sociale 16000,0), în total 71 000,0 lei.
Suplimentar în urma modificărilor propuse se reduc 2 funcții de conducere , în urma cărora se vor suporta cheltuieli care n-au fost planificate și anume: indemnizații la eliberarea din serviciu , care alcătuiesc aproximativ 330 000,0 lei.
Cristina Parfeni