[ X ]
Activitatea SA Energocom, auditată de către CCRM. Concluziile principale
12 Martie

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat recent Raportul de audit al conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către SA „Energocom” în anii 2021-2023.

Raportul de audit relevă aspecte privind achiziționarea gazelor naturale, menținerea stocurilor de securitate, gestionarea creanțelor și subvențiilor, precum și impactul activităților acestei entități asupra pieței energetice naționale.

Începând cu luna octombrie 2021, evoluțiile de pe piețele regionale de resurse energetice au generat o creștere semnificativă a prețurilor pentru gazele naturale ceea ce a marcat începutul unei crize energetice și a impus autoritățile Republicii Moldova să adopte măsuri excepționale. În acest sens, Comisia pentru Situații Excepționale a dispus alocarea din bugetul de stat a resurselor financiare în valoare de 7783 milioane lei în capitalul social al SA „Energocom”, iar Parlamentul a aprobat proiectul „Securitatea Furnizării Gazelor Naturale”, care a permis semnarea unui acord de împrumut cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în valoare de 300 milioane Euro.

Ca urmare a evaluării respectării de către S.A. ,,Energocom” a conformității proceselor și procedurilor cuprinse în aria de audit, Curtea de Conturi a concluzionat că, în anii 2021-2023, achiziționarea gazelor naturale, crearea și menținerea stocului de securitate, gestionarea creanțelor cesionate și a subvențiilor alocate, formarea prețului nereglementat de vânzare a resurselor energetice, precum și înregistrarea entităților fondate, monitorizarea și raportarea corespunzătoare a activității acestora, gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare nu corespund pe deplin cadrului normativ general, special și derogatoriu.

Concluzia CCRM este susținută de următoarele constatări ale echipei misiunii:

  • în contextul situațiilor de urgență, achiziția gazelor naturale a fost realizată în conformitate cu cerințele și regulile stabilite de Comisia pentru Situații Excepționale, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și cadrul de reglementare aferent domeniului. Totuși, integritatea unor dosare de achiziție a gazelor naturale nu a fost pe deplin asigurată, afectând trasabilitatea și controlul tranzacțiilor. De asemenea, entitatea nu a efectuat o evaluare corectă a stocurilor de gaze naturale la valoarea justă, ceea ce poate influența transparența raportării financiare;
  • deși, stocul de securitate al gazelor naturale a fost creat și menținut conform prevederilor legale, Curtea de Conturi subliniază că recuperarea costurilor aferente acestuia este un proces îndelungat, influențat de litigii aflate în desfășurare, aspect ce poate afecta stabilitatea financiară a societății. Totodată, evidența contabilă a acestui stoc, în valoare de 541,4 milioane lei, precum și gestionarea sa după încetarea stării de urgență este lipsită de anumite reglementări fapt ce indică posibile riscuri privind integritatea cantitativă și calitativă a stocului și poate conduce la dificultăți în procesul decizional, inclusiv în situații de urgență;
  • prețurile nereglementate de vânzare a energiei electrice au fost stabilite cu respectarea coraportului cost-tarif, ceea ce a permis obținerea profiturilor de rigoare în toți cei 3 ani supuși auditului, iar pentru prețurile nereglemenate de vânzare a gazelor naturale profit a fost obținut doar în anii 2021-2022. Pierderile înregistrate în anul 2023 din activitatea de furnizare a gazelor naturale au fost condiționate de aplicarea unor prețuri de vânzare mai mici decât costurile suportate, în scopul neadmiterii majorării ulterioare a tarifului pentru consumatorii finali. Aceste pierderi au fost acoperite prin grantul oferit către SA ,,Energocom” prin Programul norvegian Nansen;
  • subvențiile pentru energia electrică livrată la prețuri reglementate au fost alocate conform cerințelor normative. Totodată, creanțele cesionate de la SA „Termoelectrica” în valoare de 1330,6 milioane lei au fost înregistrate fără o evaluare a deprecierii acestora, iar procesul de rambursare a fost întârziat din cauza semnării tardive a graficului de eșalonare;
  • deși, SA ,,Energocom” a înființat o sucursală și o entitate fiică în România pentru a facilita accesul pe piețele europene de gaze naturale și energie electrică, activitatea acestora nu au generat un impact economic asupra companiei. Această situație subliniază necesitatea reevaluării strategiilor operaționale și financiare ale acestor entități, astfel încât să fie maximizate beneficiile economice și comerciale.

Curtea de Conturi a recomandat SA ,,Energocom” să ia măsurile necesare pentru remedierea deficiențelor identificate, consolidând astfel transparența și stabilitatea financiară a societății.

Raportul complet de audit poate fi consultat pe site-ul Curții de Conturi a Republicii Moldova.

Inapoi la arhiva noutaților