Concurenții electorali cel mai frecvent folosesc pentru promovare platforma online „Facebook”. Concluzia a fost făcută de experții din cadrul Fundației „Youth Development for Innovation”, în cadrul prezentării celui de-al doilea raport de monitorizare a activității concurenților electorali pe dimensiunea online în campania electorală, transmite CURENTUL.
Potrivit expertului Mihai Mogîldea, activitatea concurenților electorali a fost analizată în perioada 25 ianuarie – 9 februarie.
„A fost analizată activitatea a 10 partide politice înregistrate până la 29 ianuarie. S-a analizat activitatea a 200 candidați din 323 înregistrați. Criteriile de selectare a fost bazată pe performanța electorală a partidelor politice. Astfel, au fost monitorizați 51 candidați PSRM, 47 – PDM, 41 – Blocul ACUM, 14 – Partidul „Șor”, 13 – PCRM, 6 – PL și 5 – PN, pe cele 4 platforme: Facebook, Odnoklassniki, Youtube și Instagram, plus site-urile și blogurile personale ale candidaților.
Experta Livia Țurcanu a prezentat datele monitorizării concurenților electorali în mediul online. „Lideri la capitolul finanțării campaniei electorale în spațiul online sunt: PDM, Partidul „Șor”, Blocul ACUM. Pe Facebook toate partidele sunt prezente. Mai activi, după numărul de postări: PN, „Unirea Democrația Acasă”, Partidul Șor”. După impactul postărilor – PDM, Partidul „Șor” și Blocul ACUM.
Pe Odnoklassniki cei mai activi sunt PSRM, iar PN are un grup oficial. Pe Youtube – 11 dintre cele 15 formațiuni au cont. Lider la activitate – PDM, PSRM și Mișcarea Populară „Antimafie”. Pe Instagram 7 dintre cele 15 partide au conturi, 5 sunt inactive, active – PN și PDM”, a menționat Livia Țurcanu.
În circumscripțiile uninominale, 126 candidați, dintre cei 200 analizați, sunt prezenți pe aceste 4 platforme: 108 pe Facebook, 49 pe Odnoklassniki, 24 pe Youtube și 49 pe Instagram, iar 2 dintre ei au bloguri/site-uri personale.
În zonele urbane, candidații în circumscripțiile uninominale sunt prezenți pe rețele de socializare în măsură de 79%, în rural – 58%, iar 37% nu sunt prezenți.
Cele mai prezente încălcări sunt distribuirea știrilor false, conținutul autentic utilizat greșit, conținutul satiric sau parodia și video-uri de propagandă.
Experții recomandă ca în următoarele campanii electorale, rapoartele să fie mai detaliate, să fie introduse anumite responsabilități și penalizări pentru încălcări și discursuri negativiste, discriminatorii etc. De asemenea, în Codul electoral să fie introduse prevederi cu privire la încălcările concurenților electorali pe domeniul online.
Cristina Parfeni