Rapoartele auditului conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către Universitatea de Stat din Moldova și Universitatea Tehnică a Moldovei în anii 2021-2022 au fost examinate de membrii Comisiei de control al finanțelor publice.
Patrimoniul gestionat de USM și UTM aparține în totalitate statului. Valoarea patrimoniului USM, la finele anului 2022, a constituit 2,06 miliarde de lei, majorându-se față de anul precedent cu 882,7 milioane de lei. Această majorare se datorează faptului că USM a absorbit o instituție de învățământ și 13 institute de cercetare, ca rezultat al reorganizării instituțiilor din domeniul educației, cercetării și inovării. La finele anului 2022, veniturile înregistrate de USM au constitut 259,31 milioane de lei, iar cheltuielile – 331 milioane de lei. Ponderea cea mai mare în componența veniturilor instituției o dețin alocațiile bugetare pentru prestarea serviciilor educaționale și întreținerea căminelor (56,25 %), iar la cheltuieli – cele privind retribuirea muncii (47,42 %).
Misiunea de audit realizată la Universitatea de Stat din Moldova a constatat unele deficiențe și neconformități aferente gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare. Astfel, veniturile administrate de USM în perioada auditată nu au fost planificate, evaluate și înregistrate corespunzător, ceea ce a necesitat cheltuieli suplimentare din bugetul de stat în valoare de 58,5 milioane de lei. USM a suportat pentru instruirea absolvenților, în anii 2021 și 2022, în baza Comenzii de stat, cheltuieli în sumă de 45,3 milioane de lei, pentru care Ministerul Educației și Cercetării nu a elaborat reglementări de plasare în câmpul muncii în baza necesităților instituțiilor publice și/sau private. De asemenea, USM nu a asigurat conform evaluarea necesităților, determinarea bugetului și întocmirea planului de achiziții, ceea ce a afectat legalitatea și transparența acestora.
Cu referire la Universitatea Tehnică a Moldovei, valoarea patrimoniului acesteia, la finele anului 2022, a constituit peste un miliard de lei, majorându-se față de anul precedent cu 478,2 milioane de lei, datorită faptului că UTM a absorbit o instituție de învățământ și trei institute de cercetare. La finele anului 2022, UTM a înregistrat venituri de 407,2 milioane de lei, iar cheltuieli în valoare de 415,4 milioane de lei. Ca și în cazul USM, ponderea cea mai mare în componența veniturilor UTM o dețin alocațiile bugetare pentru prestarea serviciilor educaționale și întreținerea căminelor (53,2 %), iar în componența cheltuielilor UTM – cheltuielile privind retribuirea muncii (52,6 %).
Printre deficiențele și neconformitățile prezentate în raportul auditului asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către UTM sunt menționate: lipsa planului anual privind pregătirea cadrelor de specialitate pe bază de contract, care a influențat asupra planificării adecvate a veniturilor UTM, generând subestimarea acestora și aprobarea bugetului pentru anii 2021 și 2022 cu deficit în sumă de 12,8 milioane de lei și, respectiv, de 22,6 milioane de lei. Nu au fost respectate prevederile cadrului normativ privind reglementarea modului de transmitere în locațiune a activelor neutilizate, fiind generate cheltuieli suplimentare pentru întreținerea acestora și ratarea veniturilor în sumă de cel puțin 119,63 mii lei. De asemenea, nu au fost respectate prevederile cadrului normativ la stabilirea alocațiilor bugetare destinate pentru întreținerea căminelor, ceea ce a condiționat finanțarea suplimentară cu cca 3,27 milioane de lei, precum și la stabilirea taxelor de studii, fapt ce a determinat acoperirea parțială a cheltuielilor privind instruirea studenților în bază de taxe din contul alocațiilor bugetare.
Urmare a examinării rapoartelor de audit a conformității privind gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către Universitatea de Stat din Moldova și Universitatea Tehnică a Moldovei în anii 2021-2022, Comisia de control al finanțelor publice a recomandat conducerii celor două instituții executarea în termen a recomandărilor Curții de Conturi. La rândul său, Curtea de Conturi va informa trimestrial despre acțiunile în vederea remedierii neconformităților constatate.
Rapoartele de audit au fost remise spre informare, examinare și, după caz, implementarea recomandărilor, Parlamentului, Președintelui Republicii Moldova, Guvernului, Ministerului Educației și Cercetării, Ministerului Finanțelor, Procuraturii Generale, Agenției Proprietății Publice, precum și celor două instituții de învățământ.