Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) a prezentat noul Raport alternativ „Șapte ani de la implementarea Acordului de Asociere UE-R. Moldova”, transmite CURENTUL.
La elaborarea Raportului s-a luat drept referință ultimul an de implementare, începând cu 2014.
„Am decis să extindem perioada de evaluare până la ultima ședință de validare a documentului. Raportul vizează titlurile de bază ce prevăd angajamente în implementare. Sunt mai multe capitole detaliate care descriu sectoarele. Nu am reușit să acoperim întregul spectru de capitole, evaluarea a avut loc timp de 5 luni și s-au purtat discuții cu actorii implicați. Instabilitatea politică a fost principala constrângere în implementarea Acordului și DCFTA”, a spus Iulian Groza, director executiv al IPRE.
La capitolul drepturile omului cea mai mare realizare este ratificarea Convenției de la Istanbul. Nu a fost finalizată reforma instituției Avocatului Poporului. Nu a fost adoptat în lectură finală proiectul legii privind combaterea discursului de ură. O constrângere este consolidarea capacităților Consiliului de egalitate.
Afacerile interne – continuă cooperarea cu EUROPOL, o provocare a fost activitatea grupurilor criminale organizate transfrontaliere.
Cooperarea în domeniul politicii externe și securitate – o dinamică nouă, se atestă o rată înaltă de aliniere la declarațiile UE față de Federația Rusă.
Stabilitatea regională – activizarea procesului de negocieri în formatul „5+2”, inițierea procedurilor de distrugere a munițiilor de la depozitul Cobasna, aplicarea unui nou regim de trecere a frontierei moldo-ucrainene a transportului din regiunea transnistreană, situația drepturilor omului în regiunea transnistreană este înrăutățită.
Justiție – consolidarea dialogului în domeniul justiției UE, implementarea evaluării extraordinare a judecătorilor și procurorilor, lipsa de finalitate în cauzele ce vizează corupția la nivel înalt și fraude financiare, peste 2,4 mln. cetățeni au călătorit în UE în baza pașapoartelor biometrice.
Cooperarea economică și sectorială – amânarea implementării reformei teritorial-administrativă. Nu a fost finalizat implementarea Pachetului III energetic, domeniul transportului are restanțe în procesul de transpunere și implementare a acquis-ului UE, sectorul IT înregistrează cele mai mari creșteri în mod special în exportul de servicii spre UE – 62%.
Se recomandă inovații în politicile fiscale, implementarea pachetului III energetic, creșterea participării cetățenilor și implicarea proactivă a societății civile în elaborarea politiclor publice, digitizarea economiei naționale și dezvoltarea comerțului electronic.
DCFTA – continuă să nu fie valorificate contingentele tarifare pentru produsele care ar dispune de un grad mai ridicat de rentabilitate, greutăți la modernizarea laboratoarelor naționale responsabile pentru îndeplinirea tuturor cerințelor sanitare și fitosanitare. Un plus a fost adoptarea Codului vamal. BNM nu are conducere deplină.
Priorități: implementarea unui nou program cu FMI, certificarea proceselor și autorizarea exportului de carne de pui și ouă, consolidarea laboratoarelor naționale, reducerea comisioanelor la utilizarea plăților electronice.
În domeniul antifraudă – activitatea ANI s-a consolidat, activitatea ARBI necesită a fi îmbunătățită, nu s-au înregistrat progrese la recuperarea mijloacelor financiare sustrase din sistemul bancar.
Cristina Parfeni