De la 1 ianuarie, aproape de o lună, prețurile pentru transportul public interurban au fost majorate. Acum cetățenii achită 60 de bani pentru un kilometru, tarif stabilit de Ministerul Economiei și Infrastructurii (MEI) în urma grevei transportatorilor, începute încă pe timpul Guvernului Filip.
Actualul Guvern menționează că „a avut curajul să abordeze onest o problemă a transportatorilor și și-a asumat decizii nepopulare fără să-i sperie reticența politicului” (Ministrul Anatol Usatîi într-un interviu pentru tribuna.md).
Tariful pentru transport va fi majorat și la 70 bani pentru un kilometru în dependență de categoria de confort, stabilită tot de MEI. Categoriile de confort ale autovehiculelor vor fi stabilite după inspecția acestora, care începe în câteva zile.
Mai jos vedeți care sunt aceste criterii de clasificare a autobuzelor și microbuzelor conform categoriei de confort, aprobate prin ordinul ministrului Usatîi:
Dacă cetățenii nu au înțeles timp de o lună pentru ce achită 60 de bani pentru un kilometru, probabil nu vor înțelege nici de ce tariful va crește la 70 bani pentru un kilometru.
Spun asta pentru că a trecut o lună de când tarifele au fost majorate, iar zilele trecute o femeie în autobuz mă întreabă „dar de când s-a scumpit biletul și de ce, mă rog, așa de scump?”. De ce? Noi știm cine știe răspunsul.
Să revenim la criteriile de confort. M-a surprins că transportatorii au acceptat foarte ușor condițiile ministerului. Cerințele lor erau de 92 bani pentru un kilometru, iar dacă ajungeau la un acord cu MEI și semnau un Memorandum, cereau 74 de bani, per general. După ce am văzut plusurile și minusurile admisibile pentru ca vehiculul să intre în categoria II de confort, am înțeles totul. Să ne aducem aminte cu ce transport călătorim. Câte autobuze/microbuze au sistem de încălzire pe timp de iarnă și câte au sistem de răcire pe timp de vară? Nu multe, poate chiar nici unul, dar nu bag mâna în foc. Chiar dacă iarna e cald, iar vara e foarte cald, asta nu prea se ia în considerație, pentru că vehiculul poate avea „perdele” și scaunele cotiere. Două plusuri la un minus e cam tot plus.
Cam pentru asta achităm acum 60 de bani la kilometru, pentru fix ceea ce aveam înainte de asta. Întrebarea e: „Cum ministerul încearcă să responsabilizeze transportatorii pentru a oferi servicii de calitate, dacă tot ce pot ei oferi la 60 de bani pentru un kilometru e fix ceea ce ofereau la 35-40 bani pentru kilometru?”.
Din curiozitate, am întrebat și câțiva șoferi dacă au salariul mărit și dacă sunt de acord cu aceaste majorări. Mare lucru din ei nu am scos, dar vizibil numărul pasagerilor este redus și nu cred că sunt mulțumiți de asta.
Din 1 februarie toate vehiculele ar urma să treacă inspecția pentru încadrarea în categoriile de confort. Conform Planului de acțiuni, verificarea se va face etapizat până la 1 octombrie. Vehiculele verificate vor avea pe parbriz indicată categoria de confort în care s-au încadrat.
De ce să chinuim oamenii cu atâtea proceduri de rutină? I-aș îndemna pe cei de la minister, anume secretarul de stat responsabil de domeniu, Iulian Postică, să facă o „plimbare” prin gara centru să se convingă că „reformele” lor nu sunt deloc reforme, dar populism.
O reformă în serviciile transport, conform categoriei de confort, include nu doar cotiere și lumină individuală, dar și GPS în vehicule, tichetare electronică, timp minim de așteptare, suplinire cu transport modern, nu cu exploatare de ani de zile și procurate la mâna a doua de prin Germania.
Și sper că inițiativa deputatului PAS, Petru Frunze să fie aprobată de Parlament. Aceasta prevede ca vehiculele cu termen de exploatare mai mare de 20-30 ani și chiar mai mult să fie scoase din circuit. Altfel ne trezim iar cu autobuze vechi. Cam ca acela din gara centrală cu care circula pe timp și străbunica mea până la raion (eu îi ziceam cu „lejankă” în interior).
Reformele nu se fac peste noapte pentru a închide gura protestatarilor și a primi un plus de încredere din partea lor și un minus de respect din partea cetățenilor. Când ne vom învăța să lucrăm după criterii stricte, dar nu după macaroane pe urechi, atunci vom avea și transport calitativ, care ar merita acei 17 lei și 48 de bani pentru 29 de kilometri făcuți în fiecare zi.
De la 1 februarie începe clasificarea pe categorie de confort. Promit să revin la subiect.
Cristina Parfeni