Noi am studiat și analizat comparativ autonomia universitară în mai multe țări, precum Danemarca, Lituania, România, Scoția și Suedia.
”19 universități din RM (din cele 33 existente) instruiesc 85 la sută din studenți. Pentru o țară săracă sunt prea multe, mai ales că doar 22% din absolvenți, conform ultimelor statistici, își găsesc un loc de muncă imediat după absolvire. Nu avem nimic cu universitățile private, care tot vor trebui să treacă acreditarea, dar cele finanțate de stat trebuie să-și concentreze eforturile pentru a deveni veritabile centre universitare. Nu vor fi lichidate. Trebuie să fuzioneze, să se comaseze, astfel încât să poate oferi calitate în procesul de predare, cercetare și transfer de cunoștințe” – declară Romeo V. Țurcan, expertul moldovean de origine, care profesează de mai mulți ani la o universitate din Danemarca.
Acesta a venit cu exemplul Danemarcei, unde din 14 universități și 8 Centre de cercetare au rămas, urmare a reformei, 8 universități și 2 Centre.
Dacă toți cei vizați de restructurarea sistemului academic vor conștientiza necesitatea schimbărilor impuse, după raționalizarea recomandată de experți, studenții vor putea alege să urmeze studii la una din cele 7 universități publice: 3 regionale (Universitatea de Stat din Bălți, Universitatea de Stat din Cahul și Universitatea de Stat din Tiraspol) și 4 în Chișinău (Universitatea de Medicină, Universitatea Tehnică, Universitatea de Studii Economice și Business (ASEM) și Universitatea de Stat).
În traseul optimizării, spre exemplu, se propune ca Dreptul, specializările în Pedagogie, Științe ale educației (de la USP ”Ion Creangă”), Jurnalism, Artele (de la AMTAP), Limbile străine etc – să se regăsească la USM.
Proiectul mai prevede, de asemenea, restructurarea categorică a Academiei de Științe. Toate institutele de cercetare ale acesteia să se integreze în universități, pentru asigurarea, într-un final a legăturii logice: predare, cercetare și transfer de cunoștințe.
Sursa: studentie.md