De la începutul anului curent de studii în toate colegiile din țară este implementat Sistemul de Credite de Studii. Astfel, elevii care au fost admiși în anul I în colegii studiază după planuri noi, avînd posibilitatea să aleagă unele discipline de studiu, transmite CURENTUL.
Prin cursurile la libera alegere, elevii au posibilitatea să obțină o calificare complementară din cadrul altor specialități. În acest scop, elevii vor susţine examene la toate obiectele de studiu. Sistemul de credite este implementat la scară națională după ce a fost pilotat cu succes pe parcursul anului de studii 2013-2014 în 13 instituții de învățămînt mediu de specialitate din țară.
Potrivit viceministrei Educației, Loretta Handrabura sistemul de credite oferă elevilor din colegii noi oportunități pentru dezvoltarea lor profesională.
”Dacă absolventul unui colegiu, deținător a unei diplome de bacalaureat, va merge să facă studii superioare, acestuia îi vor fi recunoscute un număr de pînă la 30 de credite. Aceasta îi va permite elevului să solicite alte discipline necesare pentru formarea lui profesională. Sistemul mai prevede că elevii vor trebui să înveţe, în mod obligatoriu, o limbă străină, un curs de tehnologie a informaţiei, precum şi unul de comunicare. În plus, creditarea cursurilor, va contribui şi la consolidarea mobilităţii academice externe, dar şi interne”, a menționat Loretta Handrabura.
Potrivit Regulamentului de organizare și desfășurare a procesului educațional în baza Sistemului de Credite de Studii, elevul va trebui să acumuleze pe parcursul anilor de studii 120 de credite, alte 10 credite urmînd să fie acumulate de elevi în cadrul disciplinelor la libera alegere.
Prin instituirea sistemului de credite în instituțiile de învățămînt mediu de specialitate, Republica Moldova își onorează angajamentele de a se ralia la prevederile Declarației de la Copenhaga (2002) privind recunoașterea competențelor și/sau a calificărilor între toate țările și la diferite niveluri, prin transferul sistemului de credite în domeniul educației și formării profesionale, a prevederilor Comunicatului de la Bruges (2010) privind transferul și acumularea rezultatelor învățării, precum și recunoașterea calificărilor și competențelor care să faciliteze mobilitatea națională și transnațională.
În Republica Moldova activează 45 de colegii în care își fac studiile în jur de 29 mii de elevi.
Adrian Platon