[ X ]
Licitaţie aranjată de edili pentru rutele urbane din Chişinău
15 Iulie

În locul microbuzelor, primarul Dorin Chirtoacă vrea să aducă, din toamnă, 70 de autobuze, fiind anunţară o licitaţie în acest sens. Administratorii rutelor de maxi-taxi susţin că tenderul ar fi organizat în favoarea unui consilier liberal, care ar fi importat deja mai multe maşini.

De ieri, ruta de maxi-taxi 110, de rând cu alte şapte, a fost anulată. Asta doar din vorbele primarului Dorin Chirtoacă. În realitate, şoferii de microbuze au circulat nestingheriţi pe această linie, fiindcă nu recunosc dispoziţia dată de edil.

„Am auzit şi eu că linia 110 se închide, dar ştiu că, în mod normal, trebuie să fim informaţi în scris de acest lucru şi să semnăm că am luat la cunoştinţă. Până acum n-am primit niciun document“, a spus un proprietar de microbuze care circulă pe această rută.

Administratorul de rută, Mihai Reus, a menţionat că ruta 110 va fi modificată şi că urmează să stabilească împreună cu funcţionarii municipali care va fi noul traseu. „Mi-am trimis azi şoferii la lucru. Le-am spus că dacă nu vor să muncească, le reziliez contractele. Dacă va fi modificată ruta 110, vreau să fie pe suburban, chiar şi de la Vadul lui Vodă spre oraş“, a spus Reus.

Business pentru un consilier local

Primarul Dorin Chirtoacă a anunţat că, de pe 1 septembrie, în locul rutelor de maxi-taxi vor fi puse în funcţiune 70 de autobuze care vor circula prin centrul Chişinăului. „50 de troleibuze noi şi încă 70 de autobuze vor rezolva problema transportului în comun pentru totdeauna. Oamenii vor sta mai înghesuiţi în vehiculele de mare capacitate, dar transportul public este aglomerat peste tot în lume“, a declarat ieri primarul Capitalei.

„Pe 18 august vor fi deschise plicurile cu ofertanţii pentru noile autobuze. 5 vehicule vor fi luate de Primărie, iar restul de 65 de autobuze fie vor fi luate în chirie, fie vor circula pe rute deservite de către operatori privaţi“, a detaliat directorul întreprinderii municipale Parcul de Autobuze, Iacob Capcelea. Ceea ce înseamnă că Primăria nu face decât să elimine rutele de maxi-taxi din zona centrală, pentru a le înlocui cu altele, tot private de autobuz.

„Nimeni n-a făcut vreun studiu“

„E un consilier municipal, Iurie Topală, care deţine 20 de autocare. E la fel de liberal ca şi Chirtoacă. Nu m-ar mira ca el să fie unul dintre beneficiarii acestei strategii“, a mai susţinut administratorul rutei 110, Mihai Reus.

Preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi, Ion Mămăligă, spune că strategia de restructurare a transportului în comun din Chişinău promovată acum e veche de peste nouă ani şi că e incompletă. „N-a apucat s-o implementeze până în 2010 şi acum încearcă s-o facă rapid. Problema e că sunt bani doar pentru proiect. S-a spus ca maxi-taxi-urile să aducă pasagerii din localităţile suburbane în nodurile de transport din Chişinău. Care sunt aceste noduri? Nimeni n-a făcut vreun studiu să vadă măcar care e capacitatea mijloacelor de transport ce aduc pasagerii în nodurile propuse de primar şi care e capacitatea celor care-i preiau şi-i duc mai departe prin oraş“, a precizat acesta.

Vor dubla liniile alţii

Adjunctul Direcţiei Transporturi a Primăriei, Vitalie Butucel, a scăpat o vorbă despre planurile reale ale administraţiei chişinăuiene. „Nu ştiu de nicio licitaţie. Cele 70 de autobuze nu vor circula pe actualele rute de maxi-taxi din centru, dar vor merge pe străzile Alexandr Puşkin şi Mihai Eminescu“, a spus funcţionarul, confirmând astfel că viitoarele mijloace de transport vor dubla liniile de troleibuz. Asta în timp ce edilul-şef agrumenta zilele trecute că rutele de maxi-taxi dublează liniile de troleibuz şi că fac transportul municipal neprofitabil.

Unul dintre finanţatorii PL

Omul de afaceri Iurie Topală a fost unul dintre principalii finanţatori ai PL în campania pentru alegerile locale din 2011. În acea vară a fost ales consilier local, după ce reuşise în 2008, prin intermediul Ruta-Prim SRL, pe care o conduce, să pună pe linia 122 mai multe autobuze. În 2008 a fost lăudat de primarul Dorin Chirtoacă, cel care mai târziu i-a devenit şi şef de partid, pentru faptul că a înlocuit microbuzele cu alte mijloace de transport, mai moderne şi cu o capacitate mai mare.

Ruta-Prim deţine mai multe rute de microbuz şi autobuz, urbane şi interurbane. În timpul campaniei electorale din 2011, Igor Dodon a acuzat că la Primăria Chişinău ar fi fost creată, prin intermediul acestei firme, o schemă frauduloasă de vindere a rutelor de transport.

Sursa: adevarul.md

Inapoi la arhiva noutaților