[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Dorina Vasilache: Din cauza marketingului, unele desene animate au depășit scopul educativ
17 Ianuarie

În ultima perioadă se declară des că unele desenele animate au o influență negativă asupra copiilor. Se presupune că de la unele personaje nevinovate care lovesc, fură sau se ceartă, copiii pot împrumuta unele modele de comportament nu tocmai frumoase. Pentru a afla mai multe detalii despre acest fenomen, CURENTUL a apelat la sfatul psihologului, Dorina Vasilache.

CURENTUL.md: S-au făcut numeroase cercetări pe această temă, iar verdictul este de cele mai dese ori același: există desene animate care sunt un pericol pentru copiii. Dvs în calitate de specialist ce părere aveți, sunt sau nu periculoase desenele animate pentru un copil?

Dorina Vasilache: Scopul desenelor animate este unul educativ, de fapt așa a fost gândit din start. Prin intermediul acestora, copilul își creează niște modele pe care să le imită. Însă la cealaltă extremă se poate ascunde și impactul negativ, desigur dacă sunt vizionate în exces, dar mai ales acele filme care conțin elemente cu caracter violent. Copii atât la vârsta școlară cât și cea preșcolară rețin mai mult imaginile decât mesajele verbale. Iată de ce imaginile cu tentă agresivă  reprezintă un risc mai mare pentru cei mici.

C.: Cum anume influențează negativ, dar și pozitiv desenele animate pe copii?

D.V.: Despre aspectele pozitive ale desenelor animate putem menționa capacitatea lor de a le dezvolta celor mici nivelul de imaginație. Diversitatea tematicilor care sunt incluse în desenele animate oferă copiilor posibilitatea  de a-și lărgi sfera de cunoștințe și a explora noi orizonturi.  Prin intermediul acestora cei mici își pot dezvolta și abilități precum ar fi spălatul de sine stătător pe mâni, să doarmă în odaia lor de unii singuri, să aibă grijă de animalele de companie etc. Nemaivorbind despre îmbogățirea vocabularului, prin repetarea acelor cuvinte și expresii care sunt rulate în desenele animate, atât în limba română cât și în alte limbi, care pot fi memorate mai ușor și fără a le crea dezgust față de procesul de învățare.

C.: Faptul că un copil a fost agresat de colegul lui de bancă dintr-un anumit motiv poate fi considerat consecința unor desene animate?

D.V.: Agresarea unui coleg ar putea fi considerată drept consecință a imitării comportamentelor care sunt preluate din desenele animate. Dar nu obligatoriu. Contează ca părinții să fie atenți la genul desenelor animate care îi sunt pe plac propriului copil. Multe din cele difuzate prezintă imagini cu acte violente, iar cei mici, mai cu seamă băieții din dorința de a se identifica cu personajele atotputernice, preiau comportamentele și în relațiile cu colegii de joacă, iar uneori exagerând.

C.: Desenele animate există din 1908, când a apărut scurtmetrajul lui Émile Cohl, de ce recent s-a constatat că ele sunt un pericol pentru copil?

D.V.: Primul desen animat datează încă din anul 1908, creat de Emile Cohl și purta numele de Fantasmagorie. Însă este adevărat că impactul acestui desen nu era negativ. Abia după aceea au început a apărea imagini care din anumite motive cu caracter de marketing au depășit scopul educativ al desenelor animate. Psihologii au început a studia impactul desenelor animate doar după ce au fost semnalate mai multe cazuri în care copiii manifestau comportamente improprii vârstei acestora, iar specialiștii nu descopereau sursa lor de proveniență. De aici au pornit și cercetările asupra personajelor cartonate și impactul lor asupra celor mici.

C.: Care sunt ideile periculoase pe care le induce copiilor industria desenelor animate? De exemplu ,,Tom şi Jerry, “Ciocănitoarea Woody”, ,,Ну, погоди “etc.

D.V.: Industria ca oricare alta, inclusiv și cea a desenelor animate prezintă o serie de pericole, anume prin genul desenelor animate pe care îl  promovează. Personajele care înlocuiesc renumiții Tom și Jerry, Ciocănitoarea Woody acum sunt Omul Păianjen, Regele Saman, cei din X-Man, Spioanele şi Maieştrii Pokemon, Dexter, etc. În urma analizei Filmului Tom și Jerry, specialiștii au constatat că acesta are impact negativ asupra preșcolarilor deoarece prezintă scene cu caracter violent, iar copii au tendința de a imita orice văd. Iată de ce acest film a fost interzis.  Părerea mea este că desenele animate ale secolului nostru, prezintă mai mult pericol de ordin psihologic decât cele ale secolelor precedente, mai mult decât atât. Copiii înainte nu petreceau atât de mult timp în fața micilor ecrane, ci se jucau afară și nu aveau acces la scenele violente care să le marcheze dezvoltarea.

C.: Cum ar putea părinții să încerce să remedieze această situație? Interzicerea de către părinți a desenelor pe care copiii lor le iubesc ar fi o soluție?

D.V.: În primul rând aș recomanda părinților să nu scape situația de monitorizare a copiilor de sub control, deoarece e mai dificil apoi să îl convingi pe cel mic să renunțe la ceva pentru care a făcut adicție. Ar fi bine ca de la bun început să fie selectate desenele animate în funcție de vârstă și preferințe. Iar cel mai potrivit ar fi ca desenele animate să fie privite împreună cu cei mari, să fie o zi sau maxim trei zile în săptămână când toată familia vizionează serialul preferat.

C.: În opinia Dvs care sunt desenele animate potrivite pentru un copil? Prezentați-ne vă rog un top 3 desene care ar contribui la dezvoltarea personalității creative a unui copil?

D.V.: Pentru fiecare copil cuvântul potrivit este perceput diferit, deoarece personalitatea celor mici este diferită și în continuă dezvoltare. Contează să nu prezinte scene cu caracter violent, să nu transmit agresivitate, să nu sperie copii. Ar fi bine ca fiecare familie să își creeze un top 3 desene animale preferate. Spre exemplu un film care prezintă momente amuzante pentru întreaga familie și care va fi și pe placul micuților este cel creat de Walt Disney, (1), “Frozen”, (2), Mickey Mouse, (3) Winnie de Pluș.

C.: De cele mai dese ori de sărbători, cadourile pe care le solicită copiii sunt inspirate de la posturile de desene animate: roboți, fantome etc. Este un pericol acest fapt? Dvs în calitate de psiholog ce cadou credeți că ar fi cel mai bine să-l ofere părinții pentru copilul lor de sărbători?

D.V.: Ar putea fi un pericol. Cel mai potrivit cadou ar fi din gama celor de dezvoltare. Deja părinții sunt în măsură să aleagă care aspecte ale personalității copilului ar fi bine să fie dezvoltate. În funcție de vârstă, gen, preferințe, zic preferințe deoarece copii de la vârste fragede deja aprobă sau refuză darurile ce le sunt aduse. Este bine să fie luat în calcul în primul rând nivelul de dezvoltare al copilului, nu vârsta ci anume nivelul. În cărțile de psihologia vârstelor sunt menționate pentru fiecare etapă de dezvoltare, aptitudinile care ar merita să le fie atrasă mai multă atenție. În primii trei ani de viața cei mici primesc cele mai importante achiziții pentru viață, iată de ce ar fi bine ca părinții să fie mereu atenți la aceste necesități. Iar cadourile să fie un motiv în plus care să îi ajute să își cunoască mai bine copii.

Autor: Natalia Moraru

Inapoi la arhiva noutaților