Cetățenii care sunt plecați peste hotarele țării și nu au posibilitatea de a îngriji mormintele celor dragi, pot apela la serviciul de Îngrijire a Mormintelor. Acesta oferă clienților săi diverse oportunități: curățarea mormintelor, depunerea florilor, curățarea sezonieră a monumentului, repararea și restaurarea monumentului, instalarea sau înlocuirea monumentului, etc.
Contactat de către reporterul CURENTUL, antreprenorul Serghei Manciu, a specificat că lucrează împreună cu soția și nu au mult timp de când se ocupă de această afacere.
„Se poate de spus că suntem o afacere de familie. Nu avem mult timp de când activăm – de la prima comandă a trecut jumătate de an. Lucrează și soția cu mine. Mai avem 2-3 angajați care se ocupă nemijlocit de serviciile prestate. Oficiu nu avem, dar pe viitor dacă va merge munca, vom deschide unul” – a spus Serghei Manciu.
Pentru fiecare serviciu este stabilit un preț anume. Acesta depinde și de alte servicii adăugătoare.
„Fiecare serviciu are prețul său. Să zicem, clientul nostru ne-a indicat mormântul unde este doar crucea. Noi aici avem de îndreptat pământul, să rupem iarba uscată și să-l lăsăm îngrijit – toate acestea costă în jur de 300 de lei, acesta e prețul minim. Deja dacă mormântul are monument se îndeplinesc aceste servicii și, la cererea clientului, se adaugă altele – îndreptarea pietrei, restaurarea, vopsirea, etc. Angajaților le revine câte o sută – 150 de lei pe zi” – a specificat Serghei Manciu.
Serghei spune că această afacere are și riscurile sale. Pot apărea concurenți sau conflicte cu angajații cimitirelor.
„Până când nu am avut conflict cu nimeni. Nu cunoaștem dacă cineva se mai ocupă de asemenea servicii. Știm doar că în fiecare cimitir sunt unele persoane responsabile de anumite morminte, dar nu-i putem considera concurenți. La cimitirul Evreiesc, aproape 80% din morminte sunt îngrijite de lucrătorii de acolo coordonați de șeful cimitirului. La cimitirul Doina tot sunt asemenea persoane. Uneori când mă văd îmi fac semn să plec de pe „teritoriul lor” – a povestit Serghei Manciu.
Persoanele care apelează la acest serviciu încheie un contract care poate fi prelungit pe o perioadă mai îndelungată. De obicei, clienții sunt oamenii de peste hotare, care nu au posibilitate să vină singuri să facă acest lucru.
„Cu fiecare client încheiem un contract și acolo este indicat ce serviciu se prestează și pe ce perioadă. Înainte de Blajini am fost mai solicitați de către moldovenii stabiliți cu traiul peste hotare. Din perioada din care activăm avem destui clienți. Oamenii cer serviciile noastre 50 la 50 – sezonier și pe parcursul anului” – a mai spus Serghei Manciu.
Serghei spune că oamenii cunosc despre acest serviciu după anunțuri. Dacă persoanele sunt peste hotare, trimit adresa, numele de familie și anul de deces, ulterior, angajații îl căută în arhiva cimitirului.
Cristina Parfeni