[ X ]
[ X ]
[ X ]
(GALERIE FOTO) Reabilitarea drumului Sărăteni – Soroca este pe ultima sută de metri
21 Mai

Programul Compact al Corporației Provocările Mileniului, implementat în Republica Moldova în perioada 2010-2015, a lansat la 18 septembrie 2012 lucrările de reabilitare a drumului Sărăteni – Soroca cu lungimea de 93 km, executate de două companii cu capital străin. La situația din 20 mai 2014, lucrările de reabilitare sunt la un stadiu avansat, după cum s-a constat în urma unei vizite de informare pe şantierele de construcție, informează Curentul.md

Potrivit proiectului, sectorul de drum Sărăteni – Soroca a fost împărțit în patru loturi, dintre care două loturi au fost repartizate consorţiului de companii ONUR&SUMMA din Turcia, iar altele două au fost repartizate companiei internaționale STRABAG din Austria, în urma unor licitații publice.

Compania turcă reabilitează șase poduri, inclusiv intersecția denivelată la Sărăteni în primul lot și opt poduri, inclusiv construcția unui pod la calea ferată de lîngă orășelul Ghindești, raionul Florești. În total, ONUR SUMMA reabilitează 44 km și 806 m de drum, conform proiectului.

STRABAG, compania austriacă, pe lîngă reabilitarea unei porțiuni de 47,7 km, are în sarcină construcția unui pod în lotul trei și reconstrucția pantei la drumul de ocolire a orașului Soroca afectată de alunecări de teren, în lotul patru. În același rînd, se construiește un sens giratoriu la Gura Camencii, r. Florești și va reconstrui sensul giratoriu de la intrarea în or. Soroca din partea localităților Rublenița și Cosăuți.

Supravegherea lucrărilor celor două companii este efectuată de inginerii străini de la companiile ”IRD Enginering” și ”Louis Berger”.

La data de 20 mai 2014, reprezentantul ONUR SUMMA, Pascal I. NWARIBE, a informat că lucrările la intersecția denivelată de la Sărăteni (intersecția Chișinău – Bălți – Soroca) sunt pe ultima sută de metri. ”Intersecția Sărăteni marchează începutul loturilor reconstruite de ONUR SUMMA. După cum vedeți, majoritatea lucrărilor au fost deja efectuate, au mai rămas puține lucrări de făcut. Construcția acestei intersecții denivelate a soluționat o problemă care ține de securitatea traficului rutier care era pînă la construcția acestui pod”, a spus reprezentantul ONUR SUMMA.

La Ghindești se construiește în prezent un nou pod pentru calea ferată, care îl va înlocui pe cel vechi, construit cîțiva metri mai la deal. Pe sub noul pod vor fi construite trei benzi pentru circulația rutieră, ușurîndu-se astfel traficul în zona respectivă. Lucrările de construcție a noii căi ferate sunt supravegheate de un angajat al CFM, care a spus că întreprinderea este gata să primească în gestiune noua porțiune de cale ferată cu o lungime de 400 m, construită în prezent.

Potrivit proiectului aprobat de Corporația Provocările Mileniului, pentru loturile unu și doi sunt alocate aproape 50 milioane Dolari SUA, dintre care, în jur de 2 milioane Dolari SUA s-au cheltuit pentru podul de la Sărăteni, iar pentru podul de la Ghindești s-au cheltuit 900 mii Dolari SUA.

Totodată, reprezentanții firmei turcești au informat că de pe anumite porțiuni de drum au fost ridicate zeci de mii de metri cubi de sol, unde au fost efectuate lucrări speciale de reabilitare a porțiunilor de drum.

Reprezentanții Corporației Provocările Mileniului au spus că se pune accentul atît pe siguranța traficului rutier, cît și pe protecția mediului înconjurător, în cadrul implementării sectorului de drum vizat. La fel, se atrage atenția și asupra siguranței pietonilor, construindu-se în acest sens și trotuare în unele localități. De-a lungul traseului, se instalează piloni pentru iluminarea stradală și se mai efectuează lucrări de construcție a accesului la gospodării.

Compania turcă, STRABAG, a comunicat că lucrările pe sectorul repartizat merg mai greu deoarece peste 50% sunt lucrări de construcție a drumurilor de la zero și au fost depistate anumite probleme, despre care nu s-a cunoscut la momentul participării la licitație și la proiectare. Potrivit acestora, solul în regiunea de Nord este cu mult mai diferit și instabil, iar pentru stabilizarea terenului au fost efectuate lucrări speciale, după tehnologii noi, amestecîndu-se solul cu pietriș direct pe șantierul de lucru.

Pe centura orașului Soroca au fost instalați 212 piloni de 17 metri adîncime, care susțin solul și împiedică alunecările de teren, iar în imediata apropiere au fost plantați și peste o mie de copaci.

O problemă majoră cu care se confruntă ambele companii este furtul indicatoarelor rutiere și semnalizarea în traficul rutier. Reprezentantul STRABAG a făcut un apel către cetățeni să anunțe organele de drept dacă depistează astfel de cazuri. ”Cel mai mult se fură bateriile de la semafoare. În decurs de un an și jumătate au fost furate circa 500 de semne rutiere. Din acest motiv, circulația este destul de periculoasă, în special pentru persoanele care nu cunosc traseul”, a spus Adrian Bejenaru, reprezentantul companiei austriece.

Proiectul de reabilitare urmează să fie finalizat în această vară, în luna august. După darea în exploatare se va acorda un termen de 1 an pentru notificări despre careva nereguli la lucrările efectuate, după care întreținerea drumurilor se va pune în sarcina întreprinderilor de stat de gestionare a drumurilor.

Diana Cebotari

IMG_1874-2 IMG_1773 IMG_1864 IMG_1919 IMG_1887IMG_1757 IMG_1841 IMG_1877-2IMG_1869 IMG_1854

Inapoi la arhiva noutaților