Traseul Sărăteni-Soroca, reabilitat în cadrul Programului Compact, dispune de infrastructura necesară pentru a asigura securitatea participanților la trafic, este concluzia Programului European de Evaluare a Infrastructurii Drumurilor EuroRap care a efectuat în luna iulie 2015 un audit al siguranței drumului după reconstrucție, la solicitarea Corporației Provocările Mileniului ce a finanțat renovarea traseului Sărăteni-Soroca, transmite CURENTUL.
EuroRap reprezintă o asociație internațională care își propune să evalueze siguranța drumurilor din perspectiva salvării vieților umane. Evaluarea EuroRap se bazează pe un sistem de clasificare a siguranței rutiere prin acordarea unui anumit număr de stele.
Concluziile evaluării traseului și a măsurilor de îmbunătăţire a siguranţei infrastructurii rutiere pe traseu au fost prezentate în cadrul unui atelier organizat pe 30 septembrie de EuroRAP și Automobil Club din Moldova, la care au participat reprezentanți ai Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Administrația de Stat a Drumurilor, Inspectoratul General de Poliție, Ingineri de la Universitatea Tehnică din Moldova, experții Corporației Provocările Mileniului și Fondului Provocările Mileniului.
Potrivit raportului de evaluare EuroRap privind traseul Sărăteni-Soroca, comparînd calificările acordate pentru drum înainte și după reabilitare, în rezultatul modernizării drumului s-a înregistrat o îmbunătățire a calificativelor ce țin de siguranța rutieră.
Steve Lawson, expert al EuroRap, a precizat că în 2010 a fost evaluat drumul Sărăteni-Soroca pînă la reconstrucție. Atunci, siguranța pasagerilor și pietonilor pe majoritatea porțiunii de drum a fost apreciată cu o stea, ceea ce în programul internațional de evaluare a drumurilor utilizat de EuroRap înseamnă siguranță foarte redusă. Astăzi traseul Sărăteni-Soroca este apreciat în sistemul EuroRap cu trei stele, ceea ce reprezintă nivelul dorit de siguranţă rutieră pentru drumuri similare acestui traseu.
Totuși, experții EuroRap au constatat că în pofida măsurilor întreprinse de ingineri pentru traseul Sărăteni-Soroca pentru a asigura securitatea rutieră cum ar fi indicatoarele rutiere, limitatoarele de viteză etc., viteza medie de deplasare a vehiculelor a crescut cu 10 km/oră, pe unele porțiuni viteza de deplasare s-a majorat cu 20-40 de km/oră. Același raport constată că peste 80 la sută din șoferi încalcă conștient regimul de viteză stabilit pe traseu, inclusiv prin localități.
Chaim Poran, director infrastructură, Corporația Provocările Mileniului, a declarat că îmbunătăţirile de siguranţă rutieră cuprind trei elemente: inginerie, educaţie şi executare. Dacă partea ce ține de inginerie și construcție a traseului Sărăteni-Soroca a fost asigurată, rămîne ca autoritățile să întreprindă acțiuni de educare și responsabilizare a șoferilor și pietonilor pentru a-i determina să respecte regulile de circulație.
Andrei Cuculescu, şeful Direcţiei de Dezvoltare a Drumurilor din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID), a apreciat rezultatele evaluării prezentate și a menționat că pentru a spori securitatea rutieră este important să fie lansate cît mai multe programe de educare a pietonilor și șoferilor, în special programe pentru copii.
Totodată, raportul efectuat de către EuroRap recomandă asigurarea respectării limitelor de viteză de-a lungul drumului reabilitat de Programul Compact, adoptarea celor mai bune practici în cadrul proiectelor similare de reabilitare a reţelei de drumuri în Republica Moldova etc.
Notă: Programul Compact al Corporației Provocările Mileniului, finanțat de Guvernul SUA, a reabilitat o porțiune de 96 de km a drumului Sărăteni-Soroca (intersecția Drochia R7). Lucrările de reconstrucție a traseului au derulat în perioada 2012-2014 și au inclus modernizarea infrastructurii drumului și reabilitarea unor segmente de drumuri locale, construcția și renovarea a 15 poduri, construcția a patru sensuri giratorii, instalarea a cca. 3 000 de indicatoare rutiere, construcția a cca. 20 de km de trotuare etc. Valoarea totală a lucrărilor de reabilitare a traseului Sărăteni-Soroca este de circa 100 milioane USD.
Adrian Platon