Compania germană cu renume mondial participă la lucrările de reconstrucție a AIC, începute de către “Avia Invest”, compania-administrator al Aeroportului Internațional Chișinău, în cadrul unui plan amplu investițional de modernizare a principalei porţi aeriene a Moldovei.
Uzina, instalată de către „Strabag Grup”, va produce beton pentru stratul de finisare a pistei de decolare/aterizare, a căilor de rulaj și a peronului, cu o suprafață totală de peste 500 000 m2. Uzina produce 200 m3 de beton pe oră, depășind de 3 ori capacitatea maximă de producere a uzinelor existente în RM.
“Această uzină ne va permite să producem volumul necesar de beton, în termenii necesari și de calitate înaltă, pe care o vom putea controla. Pe lângă productivitatea mare, uzina are capacitatea de a produce beton din 3 fracții diferite de pietriș, necesar pentru lucrările planificate. Nici o uzină din Moldova nu produce asemenea material”, a declarat reprezentantul companiei Strabag, Alex Ecker.
Uzina își va începe lucrul în curând, după încheierea procesului de testare și standardizare la cerințele RM. Pentru controlul permanent a calității betonului produs, Strabag va pune în funcțiune un laborator mobil. Betonul produs va fi așternut pe suprafețele menționate de un finisor special, cu operare automată și turnare de precizie, care va fi adus în curând de către Strabag și va începe lucrul concomitent cu uzina de producere a betonului.
Tot astăzi, pe aerodromul AIC a început lucrările compania “Mithras Build”, România. Aceasta va efectua lucrările de stabilizare a solului și aplicarea straturilor de bază, pe care ulterior va fi așternut betonul.
80 000 m2 de suprafață a aerodromului este deja pregătită pentru începerea lucrărilor de reabilitare. A fost frezat asfaltul vechi, cu un volum de peste 32 000 m3 și eliminate straturile inferioare de până la 1,5m adâncime.
După finisarea lucrărilor de reconstrucție, pista de decolare/aterizare va fi lărgită de la 45 m până la 60 m. Totodată va fi majorată esențial capacitatea portantă a pistei, căilor de rulare și locurilor de staționare a navelor. Astfel, Aeroportul Internațional Chișinău va putea primi şi deservi toate tipurile de aeronave, fără restricţii şi va asigura un trafic de 21 nave/oră.
“Suntem în plin proces de modernizare și reconstrucție, atât a terminalului, care a intrat în etapa de finalizare, cât și a aerodromului. Aici avem un volum foarte mare de lucrări, care se desfășoară simultan, în mai multe direcţii. Am reușit deja să construim un nou sistem de drenaj și evacuare a apei pluviale, care afecta serios suprafețele pistei și a peronului. Sistemul de alimentare cu energie electrică a fost reînnoit în întregime, fiind construit şi un nou punct principal de distribuţie. În continuare se desfășoară lucrările de modernizare a întregului sistem de iluminare şi semnalizare, conform cerinţelor ICAO, categoria III. Totodată, cum vedeți, suntem concentrați pe reparația capitală de la zero și extinderea suprafețelor portante – pistă, căi de rulaj și peron. Lucrările sunt în plină desfășurare. Acestea vor fi încheiate, conform planului, la sfârșitul anului viitor”, a spus Petru Jardan, Director General “Avia Invest”.
Astfel, “Avia Invest” realizează planul de dezvoltare a aeroportului, în conformitate cu cerinţele și termenii stabiliți de Contractul de concesiune.
Cristina Pendea