Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor (MTIC) își dorește reformarea sistemului în domeniul instruirii și examinării conducătorilor auto din Republica Moldova. Despre aceasta a anunțat astăzi, în cadrul unui conferințe de presă, ministrul Vasile Botnari, menționînd că vor fi lansate dezbateri/consultări cu societatea civilă în acest sens, transmite CURENTUL.
Vasile Botnari a declarat că, acest concept aduce mai multe noutăți pentru RM, avînd la bază experiența mai multor țări europene, dar și experiența Statelor Unite ale Americii și Canada, iar măsurile, care le propune MTIC, vizează ambele sfere: procesul de instruire și de examinare.
”În primul rînd, programul de instruire, în cadrul unei școli auto, trebuie să fie compact și orientat spre obiectivele exact necesare conducătorului în timpul conducerii. Astfel, vom merge la ajustarea numărului de ore obligatorii teoretice în cadrul școlilor auto la media nivelului european de 30 ore, dar vom menține numărul de ore practice 40. În scopul acumulării practice cît mai vaste, conceptul elaborat prevede micșorarea vîrstei de instruire la 16,5 ani, cu implementarea mecanismului de conducere asistată”, a precizat el.
Ministrul a menționat că, conducerea asistată urmează a fi o metodă complimentară, ce va fi aplicată pe parcurgerea orelor practice obligatorii de instruire din cadrul unei școli auto.
„Persoanele care asistă conducerea nu trebuie să fie din grupul de risc, adică trebuie să aibă o vîrstă de minim 25 ani și cu 5 ani de experiență în conducerea auto. Sigur că, poate fi și un instructor auto sau o persoană desemnată de către părinți. Un aspect important este că, conducerea auto asistată este posibilă doar în baza unui permis de conducere pentru începători, care, la fel, se propune a fi implementat. Perioada minimă a conducerii asistată din domeniul obținerii permisului de conducere pentru începători – propunem să fie de 6 luni, vîrsta minimă la care acesta se va elibera fiind de 17 ani. La atingerea vîrstei de 18 ani, persoana deținătoare a permisului de conducere pentru începători, în cazul acumulării numărului minim de ore practice asistate (pînă la 120 ore), va putea susține examenul practic și obține permisul de conducere cu drepturi depline”, a punctat ministrul.
Vasile Botnari a afirmat că, față de conducătorii auto începători urmează a fi stabilite anumite restricții în trafic, printre acestea se numără: viteza maximă de 70 km/oră, toleranță zero la alcool în timpul conducerii, interzicerea prezenței pasagerilor în autovehicul în afară de persoana care asistă pe bancheta din față. ”În cazul de depistare a încălcărilor enumerate, permisul de conducere pentru începători urmează a fi retras imediat cu aplicarea unei sancțiuni contravenționale conducătorului începător”, a adăugat el.
Potrivit ministrului, un element important în vederea reducerii riscului accidentelor în perioada imediat următoare pentru obținerea permisului de conducere este instituirea unei perioade de probațiune.
„Prin acest procedeu, la obținerea permisului de conducere de sine-stătător , se instituie o perioadă de 1-2 ani, în timpul căreia încălcările comise sunt monitorizate, iar retragerea permisului se efectuează printr-o metodă simplificată, iar persoanele trebuie să înceapă de la zero procesul de instruire auto”, a precizat ministrul.
Cît privește capitolul examinare – se propune crearea unuia sau a mai multor poligoane auto automatizate de susținere a examinărilor practice, ceea ce va permite excluderea completă a factorului uman și va permite evaluarea obiectivă a capacităților reale ale candidaților.
”Am lansat deja discuțiile cu reprezentanții Coreei de Sud, care în anul 2000 au construit primul autodrom automatizat pentru a ne familiariza cu tehnologiile în acest domeniu. Un element important al procesului de examinare trebuie să fie transparența, respectiv, vom dota în continuare sălile și vehiculele de examinare cu camere video, care vor transmite online procesul de examinare”, a mai spus Ministru.
Andriana Cheptine