[ X ]
Serafim Urechean îşi propune drept obiectiv implementarea Strategiei de Transport Public a municipiului Chişinău
23 Mai

Serafim Urechean, candidatul Partidului Liberal Democrat din Moldova (PLDM) la funcţia de Primar general al municipiului Chişinău, va implementa Strategia de Transport Public a municipiului „elaborată de experţi europeni, aprobată de CMC şi torpilată de conducerea Primăriei Chişinău”. Despre aceasta se spune în programul său electoral.

„Troleibuzul urmează să devină regele transportului public din Chişinău: va transporta minim 75% din total călători, în comparaţie cu prezentele 35%. Ponderea microbuzelor va scădea la maxim 10%, de la actualele 60%, iar a autobuzelor se va dubla”, se spune în documentul citat.

De asemenea, Serafim Urechean propune „schimbarea la faţă a troleibuzului chişinăuian”. „Modelul nostru tradiţional de troleibuz (capacitate de max. 100-120 pasageri şi lungime de 12 metri) va fi înlocuit cu „modelul de troleibuz articulat (capacitate de max. 160-180 pasageri şi lungime de 18 metri). Troleibuzele articulate urmează să preia minim 50% din totalul călătorilor”, precizează sursa citată.

Serafim Urechean vine şu cu ideea de „redesenare de ansamblu a itinerarului tuturor mijloacelor de transport – troleibuz, autobuz şi microbuz (prin evitarea suprapunerilor şi co-integrarea complementară inter-modală”.

„Respectiv: (i) în loc de 22 rute de troleibuz vom avea doar 8 rute, (ii) în loc de 23 de rute de autobuz vom – 7 rute, (iii) în loc de circa 70 rute de microbuz – vom avea maxim 20. Aceste schimbări au fost generate de experţii germani prin calcule complexe ale fluxurilor de călători (unde urcă pasagerii şi unde coboară: dimineaţa, pe parcursul zilei şi seara) cu ajutorul unor măsurări în teren şi softuri sofisticate de ultimă generaţie”, se spune în program.

O altă propunere ţine de „amenajarea benzilor dedicate exclusiv troleibuzelor/autobuzelor pe arterele-cheie ale oraşului (Ştefan cel Mare, Traian, Decebal, Dacia, Bucureşti, Puşkin, Bodoni, Renaşterii, Moscova, Kiev, B. Voievod, Mircea cel Bătrîn, Calea Ieşilor, Alba Iulia, Creangă, ş.a.)”.

„Respectiv, acest sistem de benzi dedicate exclusiv troleibuzului va fundamenta sistemul BRT (bus rapid tranzit) care va avea mai puţine staţii/opriri şi  timpul necesar unei călătorii dintre sectoare se va micşora de minim 2 ori faţă de situaţia actuală”, precizează sursa.

Serafim Urechean promite şi „găsirea soluţiilor pentru micşorarea presiunii orelor de vîrf prin diversificarea orarului de activitate a diferitor instituţii. De exemplu, întreprinderile industriale ar putea să înceapă lucrul la 07:00, toate instituţiile publice (ministere, primărie, gospodăria comunală, întreprinderi de stat) la 07:30, universităţile şi colegiile la 07:30 şi 10:00. Ceilalţi, diferenţiat la 07:00, 08:00, 08:30, 09:00 şi 09:30)”, se spune în program.

Potrivit documentului, de asemenea, se propune „tranziţia de la sistemul de „bilete de hîrtie eliberate de taxator” la sistemul de E-TICKETING (tichetare electronică), care se va baza pe „km parcurşi”, dar nu pe „număr de călătorii”.

„Respectiv, schimbarea mijloacelor de transport nu va fi taxată suplimentar, iar călătorul îşi va decide singur itinerarul inter-modal (la fel cum fac călătorii în orice oraş european civilizat)”, precizează sursa.

O altă propunere ţine de „revederea politicilor tarifare pentru creşterea fidelităţii călătorilor (pînă la introducerea e-ticketing)”.

„Conform practicilor internaţionale moderne, preţul unui abonament nu va depăşi preţul a 25-35 bilete. De notat că la moment, în Chişinău preţul unui abonament lunar constituie 180 lei = 90 călătorii (4 călătorii într-o zi lucrătoare) pentru troleibuz şi 200 lei = 67 călătorii pentru autobuz”, se mai spune în program.

P

Inapoi la arhiva noutaților