[ X ]
Problema panourilor publicitare – prin prisma alegerilor prezidenţiale
6 Aprilie

Deja de cîteva săptămîni, spaţiul public este „inundat” de informaţii la tema preconizatei eliminări a panourilor de publicitate de pe unele străzi din capitală. Astfel, în presă apar periodic ba informaţii despre intenţiile Primarului de a „curăţa” oraşul, ba informaţii despre interesele ascunse ale Primarului de a elibera piaţa pentru agenţii economici apropiaţi lui, ba informaţii despre miile de oameni care vor rămînea fără lucru, ba informaţii despre zecile de milioane de lei pe care le va rata bugetul capitalei, dar şi bugetul de stat etc. Fiind un portal politic, evident ne interesează problema din alt punct de vedere – impactul pe care-l va avea realizarea intenţiei Primarului asupra partidelor politice. Cu atît mai mult că, în acest an, avem preconizate alegeri prezidenţiale directe în premieră în ultimii 20 de ani.

Judecînd după practica anilor precedenţi, putem concluziona că panotajul stradal ocupă un loc important în strategiile electorale ale partidelor. În ultimii doi ani (în 2014 am avut alegeri parlamentare, iar în 2015 – alegeri locale generale) la serviciile companiilor din industria panotajului stradal au apelat majoritatea partidelor considerate cu pondere în Moldova: şi Partidul Democrat, şi Partidul Liberal Democrat, şi Partidul Socialiştilor, şi Partidul Comuniştilor, şi Partidul Liberal, şi „Partidul Nostru” etc. Unele formaţiuni, cum ar fi, spre exemplu, „Partidul Nostru” sau Partidul Socialiştilor, cea mai mare parte din campanie au făcut-o anume prin intermediul panotajului stradal (cel puţin, aceasta este impresia ce se creează la o analiză sumară a situaţiei). Interesant este că au pus un accent deosebit pe publicitatea stradală chiar şi partidele care dispuneau sau încă dispun de mijloace de informare în masă cu pondere (spre exemplu, Partidul Democrat sau Partidul Liberal Democrat din Moldova). Prin urmare, putem deduce că analizele efectuate de specialiştii în tehnologii electorale ai acestor formaţiuni au demonstrat că publicitatea în presă e bună, dar pentru eficienţă maximă trebuie folosită şi cea stradală. Nu în ultimul rînd la acest capitol merită menţionat şi faptul că publicitatea electorală stradală a jucat un rol important şi în campania electorală a liberalilor, inclusiv a Primarului Dorin Chirtoacă.

Şi dacă pentru politicieni problema prezintă interes doar prin prisma impactului politic, pentru noi, contribuabilii de rînd, sînt importanţi şi banii alocaţi de partide pentru promovare, din care se plătesc impozite, pentru că presa şi panotajul stradal sînt „la vedere” în alegeri şi, dacă alte cheltuieli electorale mai pot fi trecute „la negru”, cele ce ţin de promovare sînt în totalitate „la alb”. Vă dau doar cîteva cifre spicuite din rapoartele financiare depuse de partide la CEC, care vizează anul trecut. Astfel, în 2015, PSRM a cheltuit pentru presă şi promovare 6 027 869 lei, PLDM – 2 836 225 lei, PDM – 2 723 207 lei, „Partidul Nostru” – 491 420 lei, Partidul Popular din R. Moldova (PPRM) – 209 700 lei, Partidul Liberal (PL) – 89 817 lei, Partidul Comuniștilor din R. Moldova (PCRM) – 53 875 lei, Partidul Liberal Reformator (PLR) – 43 827 lei etc. Este evident că impozitele achitate din aceste sume au fost impunătoare, ca să nu mai vorbim deja de oamenii care au primit salarii.

Apropo, în context se cere o precizare importantă. Există ideea că piaţa publicităţii stradale nu va suferi mari schimbări de pe urma realizării intenţiei Primarului Chirtoacă, deoarece sînt vizate doar cîteva străzi. Această idee este total greşită, deoarece se intenţionează demontarea panourilor anume de pe străzile care prezintă cel mai mare interes pentru furnizorii de publicitate, inclusiv pentru partide. De multe ori, restul panourilor sînt date ca şi bonus sau la preţ redus, după ce sînt contractate cele de pe străzile vizate de dispoziţia dată de Primar. Prin urmare, putem deduce că realizarea acestei intenţii a lui Dorin Chirtoacă de facto va distruge întreaga piaţă a publicităţii stradale din capitală.

Logica lucrurilor ne spune că, cel puţin din punct de vedere politic, „războiul” declarat de Dorin Chirtoacă agenţiilor de publicitate stradală trebuie oprit. Măcar pînă la finisarea campaniei electorale a alegerilor prezidenţiale din acest an…

Dumitru Spătaru

Inapoi la arhiva noutaților