Ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Iurie Chirinciuc a vorbit, în cadrul unui interviu acordat pentru Radio Plai, despre contractele încheiate de minister cu companiile străine, transportul aerian, feroviar, rutier și cum sunt gestionați banii din bugetul anual, transmite CURENTUL.
Iurie Chirinciuc a spus că licitațiile pentru semnarea contractelor de reconstrucție a drumurilor se fac în comun cu băncile care finanțează proiectele, iar monitorizarea este extrem de strictă.
„Se tot vehiculează că se fură peste tot. Licitațiile la care participă companiile se fac în comun cu băncile finanțatoare, iar după semnare contractele se fac publice. Compania supraveghează ca lucrările să fie efectuate la timp și după rigori. Aici nu avem cum spune că se fură. Dacă compania nu se încadrează în timp, ea achită penalități. Sunt diverse motive și cauză din care se produc aceste nereguli, dar pe cetățeni nu-i interesează motivele, ei vor să meargă pe drumuri bune” – a spus Iurie Chirinciuc.
Iurie Chirinciuc spune că din momentul de când își exercită funcția a depistat mai multe probleme în toate domeniile transporturilor și acum ministerul luptă să le soluționeze.
„Toate cele trei companii aeriene avea probleme și pierderi enorme. Air Moldova avea pierderi de peste 200 milioane de lei. Acum are un profit de 7 milioane lei. Am reușit să lichidăm aceste pierderi și acum administrăm întreprinderea și gestionăm banii pentru necesități. Calea Ferată a Moldovei este unica întreprindere la care avem restanțe la achitarea salariilor. Din păcate ele mai sunt. Am achitat lunar salariile, dar asta nu a ajutat să le reducem restanțele anterioare. Situația politică și embargoul au influențat direct transportul de mărfuri. Calea ferată înregistrează pierderi anual de 200 e milioane de lei. Am mers cu mai multe demersuri la Guvern, dacă situația nu se ameliorează vom fi nevoiți să lichidăm unele rute. Nu are rost dacă sunt pierderi în continuare” – a spus Chirinciuc.
În privința achitării taxei rutiere, Iurie Chirinciuc spune că accizele sunt prea mari și se propune un proiect de micșorare a acestora.
„În Republica Moldova avem peste 50 de mii de automobile înmatriculate peste hotare. Ele circulă pe drumurile noastre și achită doar vinieta. Avem alte 50 de mii de automobile înmatriculate în stînga Nistrului, care tot aparțin cetățenilor moldoveni. Ei înregistrează automobilele în state străine pentru că acciza este destul de mare. Un automobil de mâna a doua nu poate să achite o taxă de import de 10 mii de euro, mai bine achită vinieta. Avem în discuție un proiect de lege care ar diminua plata accizei. Vom avea doar de câștigat din asta. Sperăm să aducem în regim normal cetățenii cu mașini înmatriculate în țară” – a precizat Iurie Chirinciuc.
Ministrul a vorbit și despre Fondul rutier.
„Anul trecut am avut cel mai mic fond rutier. În acest avem un Fond de 1,4 miliarde de lei, la anul cred că va fi doar 1 miliard” – a spus Iurie Chirinciuc.
Cristina Parfeni