Ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor (MTID), Iurie Chirinciuc susține că, motivul principal pentru care a acceptat să rămână la conducerea MTID împreună cu întreaga echipă ministerială a fost intenția fermă de a schimba ceva în Republica Moldova. Declarația a fost făcută în cadrul unei conferințe regionale, transmite CURENTUL.
Iurie Chirinciuc a menționat că, trebuie conjugate eforturile și ajutați primarii localităților să acționeze ca niște manageri demni.
„Noi am anunțat încă la 21 septembrie inițierea de consultații publice în baza proiectului „Eficientizarea întreținerii drumurilor locale” și am publicat anunțurile respective pe site-ul MTID, dar, cu regret oamenii nu sunt obișnuiți să analizeze documentele propuse și să vină cu propuneri concrete. Trebuie să ne conjugăm eforturile și să ajutăm primarii localităților să acționeze ca niște manageri demni, ca niște gospodari serioși, ca să nu fie nevoiți să stea cu mâna întinsă în anticamera șefului de partid ca să cerșească bani pentru a repara un drum”, a menționat Chirinciuc.
Ministrul a mai spus că, în cele câteva zile când au avut probleme cu deszăpezirea drumurilor, s-au convins cu toții de faptul că, dacă Administrația de stat a drumurilor și Drumuri SA mai au ceva posibilități de a curăța drumurile, atunci drumurile aflate în gestiunea primăriilor au avut probleme mari la acest capitol.
”Avem nevoie de reforme radicale în domeniu și trebuie să facem astfel, încât începând din acest an, resursele din Fondul rutier să fie distribuite pe alte criterii decât cele politice”, a adăugat Chirinciuc.
La rîndul său, viceministrul Transporturilor, Vitalie Rapcea a subliniat că, până la acest moment, nu a existat o abordare fundamentată pe criterii metodologice bine definite de repartizare a mijloacelor Fondului Rutier.
„În această ordine de idei avem toată susținerea dl ministru Iurie Chirinciuc pentru a face o reformă radicală în sistemul de întreținere a drumurilor, reformă care va implica schimbări esențiale în avantajul cetățeanului. Asta pentru că metodologia pe care o prezentăm astăzi ia în considerație toți factorii importanți: drumurile naționale sunt uniformizate sub aspectul lungimii, sub aspectul complexității traseelor naționale și a intensității circulației rutiere. Anume în funcție de acești factori vor fi alocate mijloacele Fondului Rutier”, a adăugat Vitalie Rapcea.
Propunerea de politică publică „Eficientizarea întreținerii drumurilor locale” presupune trecerea a circa 2500 km de drumuri locale, care asigură legătura între localităţile din două sau mai multe raioane sau a minimum 4 localități dintr-o unitate administrativ-teritorială din drumuri locale în drumuri naționale de importanță regională, dar și transmiterea a circa 3500 km de drumuri locale în gestiunea APL de nivelul II.
Potrivit ministrului Iurie Chirinciuc, aceste drumuri locale urmează să fie transmise către autoritățile locale de nivel I și II împreună cu mijloacele financiare respective achitate în Fondul rutier de către acei utilizatori de drumuri, care locuiesc în localitățile în care sunt situate drumurile respective.
Cristina Pendea