[ X ]
(INTERVIU) Ştefan Creangă: Cea mai mare aspiraţie a fracţiunii PLDM este integrarea europeană
17 Octombrie

În cadrul unui interviu acordat pentru CURENTUL, preşedintele Comisiei parlamentare economie, buget şi finanţe, Ştefan Creangă a vorbit despre activitatea comisiei pe care o conduce, priorităţile personale dar şi ale Partidului Liberal Democrat în noua sesiune parlamentară, despre proiectul Bugetului de Stat pentru 2016, dar şi despre pasiunile sale.

C.: Domnule Creangă, pînă a deveni deputat aţi deţinut funcţia de viceministru al Finanţelor, iar anterior șef la Agenția Achiziții Publice. În care funcție v-ați regăsit cel mai bine?

Ş.C.: Sigur că funcţiile deţinute au presupus responsabilitate foarte mare. Ultima pe care o deţin este la cel mai înalt rang şi putem spune că responsabilitatea s-a dublat. M-am regăsit în toate funcţiile. Consider că funcţiile deţinute mi-au permis să cresc profesional, ca să pot ajunge astăzi în funcţia pe care o deţin. Asta a fost o treaptă necesară de a parcurge tot ceea ce înseamnă creşterea profesională.

C.: Dețineți funcția de Președinte al Comisiei economie, buget și finanțe. Care sunt cele mai provocări în funcția respectivă?

Ş.C.: Cele mai mari provocări în funcţia respectivă ţin de tot ceea ce înseamnă banul public. Dacă discutăm despre provocări, putem menţiona cele mai importante probleme: (1) sectorul energetic de care comisia noastră este responsabilă. Cunoaşteţi foarte bine care este situaţia actuală pe segmentul energetic; (2) Discutăm despre segmentul financiar-bancar, de asemenea, fiind unul problematic şi foarte important pentru sistemul economic al RM şi (3) Bugetul de Stat, finanţele publice în general.

 C.: Anume Comisia de pe care o conduceți examinează poate cele mai importante acte legislative, mă refer la Bugetul de Stat. Care sunt cele mai mari probleme, cele mai aprinse discuții,  cînd se examinează acesta? Apropo, se așteaptă careva modificări la Bugetul pe 2015? 

Ş.C.: Bugetul 2015 a fost aprobat prin asumare de răspundere, procedura internă în Parlament nu a trecut. Oricum, vreau să menţionez că este un buget echilibrat. Pe intern trebuie să recunoaştem că noi, comisia noastră încă nu a reuşit să examineze vreun proiect de buget. Aşteptăm bugetul 2016, dar întîi de toate aşteptăm rectificarea bugetului 2015. Noi suntem în aşteptare. Sperăm că săptămîna viitoare Guvernul va aproba proiectul de rectificare a bugetului 2015, iar ulterior comisia va fi dispusă să examineze şi să propună plenului o rectificare pentru 2015.

C.: Ce ne puteţi spune despre proiectul Bugetului de Stat pentru anul viitor?

Ş.C.: Din discuţiile cu Ministerul Finanţelor ştim că este un proiect de buget. Acesta urma să fie coordonat cu cifrele macroeconomice cu partenerii noştri externi în partea ce ţine de suportul bugetar şi deficitul bugetar. La momentul actual este finalizată şi politica bugetar-fiscală, care apriori urmează să fie aprobată decît Bugetul pentru 2016. Curînd, aceste proiecte foarte importante pentru stat vor fi înaintate către Parlament.

C.: Sunteți mulțumit de modul în care se implementează legile în R. Moldova? Dați-ne un exemplu cînd o lege, care ați examinat-o, adoptat-o,  se implementează așa cum scrie cartea.

Ş.C.: Foarte multe legi bune se aprobă în Parlamentul RM, dar cu părere de rău nu se implementează toate aşa cum ne dorim noi. Este regretabil într-adevăr, dar de la adoptare pînă la implementare de obicei durează ceva timp. Aici urmează ca Guvernul pînă la urmă să pună în aplicare aceste norme. Uneori sunt şi anumite motive plauzibile pentru neimplementarea anumitor legi, dar sunt şi legi care nu au fost implementate, pe care eu consider că se putea de implementat mult mai uşor. Sincer, nu am aşa exemple. Îmi vine greu să vă răspund acum care lege s-a implementat perfect, aşa cum era prevăzut. Majoritatea legilor care sunt aprobate necesită anumit efort, în primul rînd necesită specialişti, voinţă guvernamentală şi finanţe.

C.: Mulți vorbesc că se face lobby în Parlament. În comisia pe care o conduceți Dvs. este, a fost  așa ceva? 

Ş.C.: Cu părere de rău, în Republica Moldova nu există cadrul legal privind activitatea de lobby. În multe state europene, inclusiv în America, există legea cu privire la lobism. Dacă discutăm despre lobby din partea sindicatelor pe anumite segmente, eu asta o consider lobby benefic, cînd aşa o instituţie foarte mare promovează, insistă pentru a încuraja dezvoltarea economică. Dacă discutăm despre altfel de lobby, cu interes financiar, acestea deja sunt acte de corupţie. La momentul actual, de cînd deţin funcţia de preşedinte al comisiei, e personal nu am văzut lobby negativ. Poate am avut întrevederi cu diferiţi reprezentanţi ai instituţiilor prin care se solicită să urgentăm anumite proiecte de legi care sunt necesare pentru dezvoltarea economică. Am avut întîlniri cu asociaţii pe segmentul energetic unde s-a solicitat promovarea proiectului de lege cu privire la energia alternativă care este benefic pentru a încuraja dezvoltarea segmentului. În linii generale, lobismul există în Parlament.

C.: De ce totuși în R. Moldova există corupție? 

Ş.C.: Există corupţie pentru că noi, cetăţenii, o tolerăm. Există temerea cetăţeanului de a spune lucrurilor pe nume. Nu există mecanisme suficiente pentru a apăra cetăţeanul care denunţă şi a încuraja cetăţeanul să denunţe corupţia propriu-zisă. Cred că există din cauză că la cel mai înalt nivel nu se întreprind măsuri. Mă refer la segmentul în care există corupţia. Dacă discutăm despre un anumit segment, atunci managerii de top nu i-au atitudine.

C.: Care sunt priorităţile Dvs., dar şi ale fracţiunii PLDM, în această sesiune parlamentară?

Ş.C.: Priorităţile mele personale sunt, în primul rînd, sînt de a promova acele iniţiative care ar permite dezvoltarea economică a ţării, ar permite independenţa sistemului energetic, ar permite funcţionarea mult mai bună a sistemului financiar-bancar şi, sigur, ar permite cheltuirea banului public mult mai transparent. Fracţiunea din care fac parte, PLDM are un şir mult mai larg al priorităţilor. Discutăm despre fiecare segment în parte, începînd de la justiţie şi terminînd cu partea investiţii, ecologie, drepturile omului. Cea mai mare aspiraţie a fracţiunii noastre este totuşi integrarea europeană şi implementarea Programului Guvernului privind integrarea în Uniunea Europeană.

C.: La precedentele alegeri parlamentare aţi fost şeful staff-ului electoral al PLDM. Cum apreciaţi acum şansele partidului din care faceţi parte, dacă totuşi în 2016 vor fi organizate alegeri anticipate?

Ş.C.: De la alegerile precedente pînă acum s-a scurs ceva timp. Există curba prin care este arătată dezvoltarea unui partid politic, ascensiunea şi respectiv coborîrea în sondaje a unor partide. Este firesc. Discutăm despre aşa ciclu electoral în care partidele se dezvoltă. Noi suntem la momentul actual, cu părere de rău, puţin în scădere. Este firesc ca un partid care este la guvernare să se erodeze. Nu o spun eu, dar specialiştii. Deja suntem la guvernare din 2009 şi cred că această descreştere este una naturală, deoarece oricît nu ai face, cetăţeanul în timp îşi mai schimbă viziunile politice. Sunt convins că PLDM va avea succes în alegerile anticipate din 2016, poate nu atît de fulminant cum a fost în 2009, însă sunt sigur că tot ceea ce promovează PLDM ca şi iniţiative, ca şi reforme, ca şi poziţie sînt susţinute de un număr foarte mare de alegători.

C.: În ce relaţii sunteţi cu liderul PLDM, Vlad Filat? Cum l-aţi caracteriza?

Ş.C.: Cu liderul partidului suntem într-o relaţie de colegialitate. Mă cunosc din 2006 cu domnia sa. L-aş caracteriza ca fiind o personalitate foarte puternică, cu o carismă deosebită, şi care poate face multe lucruri pentru Republica Moldova, şi în mod special pentru dezvoltarea ţării şi integrarea în UE.

C.: În afara activităţii politice, cum vă petreceţi timpul liber? Ce pasiuni aveţi?

Ş.C.: Practic educaţia fizică, aşa-zis sport, nu sport de performanţă. Încerc să petrec timpul liber cu familia, cu copiii, cînd există astfel de posibilităţi. Sunt şi alte pasiuni. Sunt vînător cu acte în regulă, deşi anul acesta nu am fost niciodată la vînătoare. Dar încercăm timpul liber totuşi mai mult să-l dedic familiei.

C.: Dacă nu aţi face politică, cu ce v-aţi ocupa?

Ş.C.: Dacă nu voi face politică, mă voi ocupa cu ceea ce îmi place cel mai mult mie, este vorba de consiliere. Eu practic foarte mult timp am făcut astfel de activitate şi cu siguranţă, dacă nu voi face politică, mă voi dedica serviciilor de consultanţă.

C.: Ce nu cunoaşte lumea despre Ştefan Creangă?

Ş.C.: Eu cred că lumea mult nu cunoaşte despre Ştefan Creangă. Eu sunt o persoană mai puţin vizibilă. Acesta este crezul meu, să fiu mai puţin vizibil şi să fac mai multe lucruri. Ce nu cunosc, cu siguranţă vor afla în timpul cel mai apropiat, pe parcursul activităţii mele.

Notă: Interviul a fost înregistrat pe data de 13 octombrie 2015, cu două zile înainte de prima şedinţa a Parlamentului, din sesiunea toamnă-iarnă.

Autor: Adrian Platon

Notă: Interviul a fost înregistrat pe data de 13 octombrie 2015, cu două zile înainte de prima şedinţa a Parlamentului, din sesiunea toamnă-iarnă.

Inapoi la arhiva noutaților