[ X ]
(INTERVIU) Pavel Filip: Noi ne-am apucat de treabă și vrem să livrăm rezultate cît mai rapid
23 Ianuarie

Într-un interviu acordat portalului TRIBUNA, Prim-Ministrul Pavel Filip a vorbit despre obiectivele Guvernului pe care îl conduce, proteste, situația financiară a țării și alte teme de interes.

TRIBUNA:  Sînteți primul premier din istoria noastră care a fost învestit în niște condiții nu tocmai obișnuite. Deja faceți istorie?

‎Pavel Filip: Dacă e să facem haz de necaz, să glumim, putem să spunem și așa. Numai că nu genul acesta de istorii îmi doresc eu să rămână asociate cu Guvernul pe care îl conduc, ci istorii pozitive legate de modul în care am reușit să modernizăm țara. Tare sper că la finalul mandatului, împreună cu colegii de cabinet, asta vom lăsa în urma noastră.

T.: V-a luat prin surprindere ceea ce s-a întîmplat miercuri în Parlament?

P.F.: Dacă vă referiți la manifestările socialiștilor, nu neapărat m-au surprins, însă pe mine mă dezgustă bădărănismul. Există metode normale de a polemiza politic, nu cred că Parlamentul trebuie coborît la așa nivel. Ei aveau posibilitatea, la sesiunea de întrebări-răspunsuri, să-și exprime toate nemulțumirile, în mod democratic și civilizat. Nu i-a interesat însă programul de guvernare, lista Cabinetului, deoarece obiectivul lor era ca acest Guvern să nu fie votat și țara să rămînă în instabilitate. De aceea, pretextul că nu au avut timp să citească programul de guvernare este unul nejustificat. Cine a vrut să-l citească, a reușit pînă la vot.

T.: De ce credeți că socialiștii vor instabilitate?

P.F.: Nu vreau să mă lansez în analize politice prea extinse, dar cred că ei încearcă să folosească tensiunile din societate pentru a prelua puterea. E o chestiune conjuncturală, pe care nu vor s-o rateze. Scopul pentru care vor să ajungă la putere, însă, nu-l cunosc, dar îl intuiesc, mai ales dacă vor să preia puterea în modul acesta.

T.:Președintele Timofti a declarat că l-ați rugat ca depunerea jurămîntului de către membrii Guvernului să se facă repede. De ce noaptea?

P.F.: Pentru că seara, la ora la care era programat inițial jurămîntul, ora 19.00, miniștrii erau blocați în Parlament, așa cum știți. Ca urmare, am convenit să facem jurămîntul atunci cînd forțele de ordine vor reuși să-i scoată de acolo.

La un moment dat, cînd am văzut că blocarea lor durează atîtea ore și nu știam cum vor ieși de acolo, s-a discutat ca jurămîntul să se facă în ziua următoare. Dar pînă la urmă s-a făcut la ora 23.00. Am dorit să se petreacă cît mai repede acest lucru pentru că aveam nevoie de un Guvern funcțional, de un ministru de interne în funcție, care să poată asigura protecția cetățenilor, pentru că ceea ce s-a întîmplat în acea seară a arătat inclusiv că au existat unele probleme decizionale la nivelul acestui minister, cel puțin întîrzieri în luarea unor decizii.

Felicit polițiștii care au fost la Parlament pentru munca depusă și regret violențele care au avut loc asupra forțelor de ordine, inclusiv asupra altor persoane. Avem încă oameni spitalizați după acele violențe și, din păcate, încă nu avem oameni trași la răspundere, dar sper că, acest lucru se va întâmpla. Pentru că nu pot să existe atîția oameni în spital și nici un vinovat.

T.: Cine trebuie să-și asume răspunderea pentru violențele care au avut loc?

P.F.: În primul rînd, cei care le-au comis, apoi cei care i-au adus în piață, pentru că ei nu au venit de capul lor. Urmează ca instituțiile să verifice și dacă venirea lor nu a fost tocmai pentru a provoca acele violențe.

T.: Dar organizatorii spun că nu au legătură cu cei care au comis violențe… Și atunci cum vor răspunde?

P.F.: Nu eu sunt cel care trebuie să stabilească dacă au sau nu legătură. Se face o anchetă, instituțiile de drept vor trebui să ne spună exact ce s-a întâmplat. Organizatorii trebuie să înțelegă însă că, sunt direct responsabili de ceea ce se întâmplă la manifestațiile pe care le organizează și faptul că se amestecă mai multe proteste nu absolvă pe nimeni de vină, în cazul unor violențe. Ei trebuie să citească atent legislația și să o respecte prin modul în care organizează aceste manifestații. Dacă nu pot să respecte această legislație și să prevină violențele, atunci să nu se înhame la o astfel de responsabilitate.

Chestiunea aceasta cu datul vinei de pe un organizator pe altul nu ține. Protestele sunt democratice atît timp cît sunt pașnice. Cînd se recurge la violențe, deja discutăm despre încălcarea legii. Iar statul este obligat să-i apere pe toți cetățenii.

T.:Cine are interes să genereze aceste violențe?

P.F.: Nu am un răspuns. Cu siguranță, însă, ceea ce am văzut nu a fost o furie spontană a oamenilor. Polițiștii nu i-au provocat și nu i-au agresat cu nimic. Așa cum ați văzut, a fost doar un grup‎ de oameni mai violenți, restul manifestau pașnic. Înțeleg că o parte dintre cei din grup sunt deja identificați, că urmează să aflăm cine i-a adus în piață și cu ce scop, că deja sunt indicii legate și de persoanele ca i-au organizat să comită aceste violențe.

T.: Se așteaptă mîine un alt protest. Sînt pregătite forțele de ordine să prevină eventuale violențe?

P.F.: Da, am avut discuții cu toți cei implicați. Sunt în permanent contact cu șefii instituțiilor de drept și vom face totul ca să asigurăm securitatea cetățenilor la acest protest. Și organizatorii trebuie să fie pregătiți să gestioneze situația în așa fel încît să nu existe violențe. Iar dacă sunt unii care își propun provocări pentru ziua de mîine, care să pună în pericol oamenii, ei trebuie să știe că de data aceasta legea va fi aplicată imediat și ei vor răspunde pentru violențele pe care le generează.

T.: Am văzut că și Rusia devine foarte interesată de ceea ce se întâmplă în Moldova. Cum comentați discutarea amănunțită a evenimentelor din țara noastră în Consiliul Suprem de Apărare al Rusiei?

P.F.: Nu comentez pentru că nu am suficiente informații. Știu doar că a fost această discuție, ceea ce nu este suficient pentru a exprima, la aceasta etapă, o opinie.

T.: Ați început activitatea de premier în fortă, cu o evaluare a tarifelor și promisiuni că vor fi reduse. De ce acesta a fost primul obiectiv?

‎P.F.: Sînt mai multe priorități, toate sunt pe locul întîi în situația complicată de acum.

În privința tarifelor, am pornit cu scopul de a face transparent modul în care se formează acestea, pentru ca oamenii să știe ce și pentru ce plătesc. Știți că a existat acea dezbatere lungă în societate, chiar și proteste, legate de faptul că cineva ar umfla aceste tarife, că ele nu ar corespunde realității. Eu încă nu pot să mă pronunț în această privință. Am cerut mai multe evaluări, am diverse întîlniri cu instituțiile statului și concluziile le vom avea la finalul acestor discuții. Important este însă ca cetățenii să primească răspunsuri oneste, să știe că ceea ce plătesc este justificat, că reflectă situația din piață și nu profiturile nejustificate ale unora.

Din primele evaluări, există condiții să scădem unele tarife. Am început însă cu tarifele pentru că aceasta e principala problemă pe care orice cetățean ți-o spune cînd discuți cu el. Oamenii sunt afectați de tarifele mari pe care le plătesc, ele trebuie reduse unde se poate și avut grijă să nu fie formate incorect.

T.: De ce ați început cu tarifele la gaz și produsele petroliere? Acolo sunt cele mai mari probleme?

P.F.: Nu. Acolo am identificat niște posibilități ca ele să fie scăzute imediat, din motive obiective. În cazul gazului, avem acel amendament anulat în Parlament, dar și evoluțiile de pe piața mondială a prețului la gaze. În cazul produselor petroliere, avem scăderea prețului barilului la nivel mondial, care trebuie să se vadă obligatoriu și în prețul pe care îl plătesc oamenii la pompă.

T.: Cît ar putea scădea aceste tarife?

P.F.: La gaz, se discută de o scădere de 10 procente, iar la produsele petroliere o să avem tot o scădere semnificativă, dar urmează să vedem exact cît, s-ar putea să fie în mai multe etape.

T.: Alte tarife s-ar putea reduce?

P.F.: Nu vă pot răspunde încă. Avem discuții, se fac evaluări, urmează să avem consultări și cu agenția de reglementare, să analizăm piața, astfel încît să nu existe încălcări ale principiilor unei concurențe sănătoase.

Pot să vă spun însă că vom face o evaluare mai extinsă, vom ajunge și la prețurile unor produse de strictă necesitate, medicamente, produse de panificație și altele, unde cred că sunt anumite rezerve ca să putem scădea prețurile.

Toată lumea trebuie să înțeleagă situația din țară si că nu trebuie să se facă profituri nejustificate pe seama cetățenilor.

T.: Care este situația în ceea ce privește plata salariilor și pensiilor? Există riscul unui blocaj? Deja se vorbește de anumite întîrzieri în diferite sectoare.

P.F.: Așa cum ați auzit și din raportarea făcută de Ministrul Finanțelor, există probleme începînd cu luna februarie, dar există și soluții pentru depășirea lor. Și acesta este încă un motiv pentru care am insistat ca învestirea Guvernului să fie făcută cît mai repede, pentru că fiecare zi contează acum.

Soluțiile identificate vor asigura ca populația să nu aibă de suferit, ca plata salariilor și pensiilor să fie făcută la timp. Pentru asta e nevoie ca Guvernul să fie stabil, să fim lăsați să lucrăm, iar politica să se facă în afara Guvernului. Noi să fim lăsați să ne ocupăm de asigurarea stabilității financiare și sociale a țării.

T.: Aveți un plan de luptă cu corupția?

P.F.: Cea mai puternică armă în lupta cu corupția este voința politică de a sprijini sincer activitatea instituțiilor care trebuie să combată acest fenomen negativ. Iar cel mai bun sprijin este să le lași să activeze liber și să le sprijini cu modificări legislative, acolo unde este cazul.

Planuri putem să facem multe, dar degeaba, dacă nu sunt implementate. Cu planurile care sunt deja, inclusiv realizate cu sprijin extern, se pot face minuni în lupta cu corupția. Dar e nevoie de voință și de stabilitate în țară, e nevoie să nu mergem din campanie electorală în campanie electorală, să avem măcar doi-trei ani de liniște politică, să se poată lucra.

Nu întâmplător, eu mi-am fixat o prioritate: să caut, împreună cu colegii mei, soluții pentru a diminua evaziunea fiscală și pentru a scoate la suprafață banii negri, pentru că de acolo este în mare parte finanțată și corupția. În plus, asta sufocă economia și tot de acolo am putea crește substanțial veniturile la bugetul statului. Este un subiect la care deja lucrăm și sper, în curînd, să avem evoluții concrete și rezultate.

Lupta cu corupția presupune o abordare mai largă, inclusiv în ceea ce privește partea de prevenire. Sunt sigur că, după câteva luni de stabilitate, vom reuși să arătam oamenilor rezultate substanțiale în acest domeniu. Nu promitem minuni, dar sunt cîteva zone pe care putem acționa rapid, în așa fel încît să avem deja rezultate în două-trei luni.

P.F.: Ați fost un ministru discret, scump la vorbă. Funcția de premier presupune însă o comunicare permanentă. Sînteți pregătit pentru această provocare?

P.F.: Nu știu dacă sînt pregătit, nu m-am pregătit, dar voi face față. Nu înseamnă asta că voi sta toată ziua în fața camerelor de luat vederi. Voi încerca, însă, să comunic de cîte ori am ceva de spus. Prioritatea mea este să fac mai întîi ceea ce urmează să comunic. Să avem acțiuni, rezultate, apoi să ne lăudăm cu ele, dacă avem cu ce ne lăuda.

Sigur că, la început e mai complicat. Funcția de premier presupune să ai o comunicare mult mai largă decît un domeniu specific, dar mă voi adapta treptat. E important ca, cetățenii să afle din prima sursă ce face Guvernul lor.

T.: Cum comentați principala revendicare pe care o au protestatarii – declanșarea alegerilor anticipate?

P.F.: Nu o voi comenta politic, o voi comenta din perspectiva legată de situația actuală din țară. Sigur că sînt multe nemulțumiri în societate, după atîtea crize politice nici nu avea cum să fie altfel. Prioritatea acum este să stabilizăm țara, nu să o afundăm mai tare în instabilitate. Declanșarea anticipatelor ar însemna cel putin 4 luni de instabilitate, tensiuni, campanie electorală, Guvern nefuncțional și alte lucruri care ar pune în situație foarte delicată țara. Cu un Guvern nefuncțional riscăm să intrăm în blocaj total, asta mai lipsește acum.

T.: Președintele Parlamentului spunea că din punct de vedere legal, oricum nu pot fi declanșate acum alegeri anticipate. Totuși, cînd ar ‎putea avea acestea loc, dacă protestatarii insistă?

P.F.: Legea e foarte clară în această privință. Cel mai devreme, am putea avea alegeri anticipate dacă Parlamentul nu va reuși să aleagă președintele țării. Există doar trei situații în care Parlamentul poate fi dizolvat: nealegerea președintelui, neînvestirea Guvernului și blocarea funcționării Parlamentului timp de trei luni. Nu avem nici una dintre aceste condiții acum.

T.: Și atunci, protestatarii de ce solicită alegeri anticipate?

P.F.: Eu cred că solicitările protestatarilor s-au amestecat, odată ce și grupurile care organizează protestele s-au amestecat. Nu știu dacă liderii acestor grupuri le comunică în amănunt protestatarilor care sunt posibilitățile legale pentru declanșarea alegerilor anticipate. Cert este că acum, aceste alegeri nu pot avea loc și ar fi un risc enorm ca ele să se petreacă în următoarele luni, înainte să putem stabilza financiar țara. Cine își asumă astfel de riscuri și solicitări, fie nu cunoaște situația, fie o ignoră cu rea credință. Oamenilor însă trebuie să li se spună adevărul legat de riscuri și să nu fie manipulați.

După ce am luat contact zilele acestea cu situația financiară din țară, eu vă spun categoric că alegerile ar putea produce o catastrofă în perioada următoare, iar aici nu la partea politică mă refer, ci la partea socială. Guvernului trebuie să i se dea timp să rezolve problemele urgente. După ce avem situația stabilizată, deja partidele să decidă dacă vor anticipate. Eu mi-am făcut datoria și i-am informat pe colegii din majoritatea parlamentară în privința riscurilor sociale legate de declanșarea anticipatelor, ministrul de Finanțe va face și alte informări dacă va fi cazul, pentru că noi vrem să ne asigurăm că toți factorii responsabili înțeleg situația reală și își asumă ceea ce va urma.

În ceea ce îi privește pe protestatari, mă refer la cei care protestează sincer pentru viața dificilă pe care o au, ei nu cer alegeri anticipate pentru ca alte partide să preia puterea, ei cer anticipate pentru că s-au săturat de crize politice și vor ca cineva să vină să rezolve problemele. Asta e doleanța lor: să vadă că cineva se ocupă de probleme lor, iar Guvernul pe care îl conduc anume acest lucru trebuie să facă acum, nu politică.

T.: Cum au fost partajate funcțiile în Excutiv?

P.F.: Nu a fost propriu-zis o partajare politică. Eu știu cum se partajau funcțiile în alianțele anterioare, am participat la unele negocieri în trecut. De data aceasta, nu au existat aceste negocieri.

Au fost păstrați cîțiva miniștri care deja activau în funcții, dar au fost aduși și mulți miniștri noi, care, așa cum ați văzut, nu fac parte din partide, sînt profesioniști în domeniile pe care le conduc.

T.: Și cine își asumă politic răspunderea pentru Ministerul de Interne, de exemplu, sau cel de Finanțe?

P.F.: Miniștrii care le conduc și conducătorul Guvernului, adică eu. Noi ne asumăm răspunderea pentru ceea ce face Guvernul. Nu știu dacă politic sau nu, dar e responsabilitatea noastră să gestionăm eficient Guvernul.

Sigur că majoritatea parlamentară își asumă politic acest Guvern și va vrea să fie unul cît mai bun, ca să aducă și beneficii electorale, iar asta e firesc. Eu cred că trebuie să vedem și partea plină a paharului. Situația de acum din Moldova a impus formarea unui Guvern cu oameni care se vor distanța de politică în activitatea lor, altă șansă nu au să obțină rezultate. Cred că și partidele au înțeles că Guvernul trebuie lăsat să lucreze, pentru că am avut tot sprijinul și înțelegerea majorității în formarea echipei și pregătirea programului de guvernare.

Evident că va exista o colaborare strînsă cu majoritatea politică, pentru că de la Guvern avem nevoie de sprijin permanent în Parlament, iar eu sper să se găsească un format prin care comunicarea noastră să fie permanentă, să putem discuta din timp principalele probleme și în felul acesta, să evitam divergențele care ne-au încurcat atît de mult în activitate, în alianțele politice precedente.

T.: Cu viceminiștrii ce se va întîmpla?

P.F.: Nu vor exista partajări politice, ca în trecut. Fiecare ministru e liber să decidă cu cine lucrează. Vom vedea care dintre viceminiștri vor să facă treabă și pot să facă asta, iar aceia vor rămîne în funcții. La fel va fi și în cazul agențiilor din subordinea Guvernului. Nu exclud că vor fi unii conducători care vor pleca‎. Chiar azi am solicitat anumite evaluări pe cîteva domenii importante, pe luni-marți sper să le primesc deja.

T.: Partenerii externi se vor întoarce din nou cu fața spre Moldova?

P.F.: Eu cred că ei nu au abandonat nici o clipă Moldova, însă au schimbat puțin abordarea după ce au existat anumite dezamăgiri legate de ceea ce s-a întâmplat la noi. Ei vor să ne ajute, am primit aceste asigurări în toate discuțiile avute cu ei, însă condiționează orice sprijin de rezultate. Și e normal să fie așa. ‎Eu nu voi cere credit de încredere în avans. Noi ne-am apucat de treabă și vrem să livrăm rezultate cît mai rapid, iar asta cu siguranță va aduce și sprijin extern. Am demarat deja procedurile pentru a lansa o invitație către FMI, să trimită o delegație în țara noastră, pînă vom primi răspuns cred că vom avea rezolvată și problema cu guvernatorul de la BNM. Pentru Moldova, este vital să aibă acord cu FMI, nu doar pentru asistența financiară, ci și pentru acțiunile care derivă din acest acord, care asigură un echilibru financiar intern, precum și pentru credibilitatea pe care o dă prezenta FMI țării noastre.

T.: Cînd veți face prima vizită externă și unde?

P.F.: Încă nu am stabilit, preiau atribuțiile rînd pe rînd. Sper că, în timp cît mai scurt, să efectuez o vizită în România, pentru că sunt mai multe teme importante de discutat. România ne sprijină consistent nu doar în ceea ce ține de parcursul nostru european, dar și în ceea ce privește dezvoltarea noastră ca stat. Avem cîteva proiecte în așteptare, iar acum că avem Guvern învestit, putem să le relansăm rapid. ‎Sper, de asemenea, să am o vizită cît mai curînd la Bruxelles, pentru o discuție cît mai pragmatică legată de modul în care va activa Guvernul pe care îl conduc, inclusiv pentru a discuta despre expertiza pe care UE ne-o poate oferi pentru lansarea cît mai rapidă a unor reforme, în special, în ceea ce ține de reforma justiției și lupta cu corupția.

T.: Vă mulțumim!

Cristina Gurez

Inapoi la arhiva noutaților