În cadrul unui interviu acordat în exclusivitate pentru CURENTUL, George FIRICAN- Directorul Regional adjunct al Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile (ICAO) a vorbit despre priorităţile ICAO în raport cu Autoritatea Aeronautică Civilă din RM, regulile pe care se axează securitatea unui zbor, dar şi despre evoluţia Aviaţiei Civile din RM, precum şi despre nivelul de pregătire a industriei aeronautice din RM pentru un proces de integrare amplu în structurile europene de specialitate.
C: Care sunt priorităţile/sarcinile principale ale ICAO în raport cu Autoritatea Aeronautica Civilă din RM?
G.F.: Ultima adunare generală a ICAO a stabilit ceea ce numim obiective strategice pentru următorii ani. RM ca membră a organizaţiei noastre trebuie să respecte aceste priorităţi. Sunt cinci obiective. Primul este legat de siguranţa aviaţiei civile. Al doilea este legat de capacitatea şi eficienţa sistemului de navigaţie aeriană. Al treilea – securitate şi facilităţi la nivel tranzit pasageri. Al patrulea – dezvoltarea economică a transportului aerian şi al cincilea este protecţia mediului. Aceste cinci obiective devin automat şi obiectivele prioritare în activitatea civilă a Autorităţii Aeronautice Civile a Republicii Moldova. Noi, ca biroul regional în această parte a lumii, supraveghem ca autorităţile civile din RM să respecte aceste priorităţi şi suntem convinşi de suportul activ al Autorităţii Aeronautice Civile a RM în aceste direcţii.
C: Putem considera, că vectorul pro-european al Moldovei impune standarde noi în activitatea aviaţiei civile din RM?
G.F.: Nu aş spune că este vorba de standarde noi. Aş putea spune că este vorba de un alt nivel al standardelor care sunt deja aplicabile la nivel mondial. Nu există o diferenţă fundamentală între standardele care sunt impuse la nivelul Uniunii Europene faţă de cele ale Aviaţiei Civile Internaţionale. Singura deosebire este că în Europa bineînţeles anumite standarde au un nivel mai ridicat de cerinţe. Din acest punct de vedere, eforturile din Republica Moldova trebuie să răspundă unui alt nivel. O să aibă bineînţeles anumite implicaţii din punctul de vedere al resurselor necesare pentru a implementa toate cerinţele la nivelul european.
C: Care sunt acele reguli pe care se axează securitatea unui zbor?
G.F.: Este o întrebare destul de dificilă pentru că avem o multitudine de reguli.Siguranţa unui zbor este un sistem destul de complex, cu o multitudine de actori. Aici pot să mă refer la aeroporturi, servicii de navigaţie aeriană, este vorba de utilizatorii de spaţiu aerian fie ei civili sau militari, de asemenea furnizorii de servicii în general, şi nu în ultimul rînd Autoritatea Aeronautică care este responsabilă de siguranţa zborului în spaţiul aerian al ţării respective. Deci, factorii sunt foarte mulţi, din punctul de vedere al organizaţiei noastre, cerinţele de bază sunt reflectate în 19 anexe, una dintre ele – anexa 19, este dedicată cerinţelor pentru siguranţa aeronautică mondială. Este o sarcină foarte complexă, cu foarte multe aspecte şi bineînţeles asta reprezintă activitatea de zi cu zi a experţilor şi managerilor din aviaţia civilă din RM.
C: Cum puteţi aprecia evoluţia Aviaţiei Civile din RM, prin prisma trecutului şi a perspectivelor de viitor?
G.F.: Remarcabil aş putea spune. Să nu uităm că RM, în secolul trecut a început să existe ca un stat independent. Evoluţia între 1991 şi 2014 este remarcabilă. S-a început practic de la zero, nu exista nici un fel de sistem, dar acest sistem a fost creat an cu an din 1991 pînă acum. Ceea ce pot să spun este că la nivelul anului 2014, RM este la un standard internaţional. Asta o arată şi rezultatele din ultimele vizite de audit pe care ICAO le-a făcut. În patru ani, din 2010 pînă în 2014, la intervalul a două astfel de audituri, progresul este remarcabil – 16% deja, de la 55 la sută la 71%. Moldova este deasupra mediei internaţionale, încă puţin sub media europeană, dar sunt convins că eforturile care au fost făcute în ultimii ani sunt o dovadă a capacităţii sistemului de a progresa şi de asemenea de a se ridica la nivelul cerinţelor mondiale şi mai ales europene.
C: Ce înseamnă pentru RM să fie Gazda celui de-al 4-lea meeting a Grupului de Coordonare ICAO RASG-EUR?
G.F.: Cred că este un foarte important semnal în ceea ce priveşte participarea activă a Republicii Moldova în activităţile legate de siguranţa traficului aerian. Nu numai că este gazdă a acestei reuniuni, pentru care mulţumim, asta este un semnal puternic vizavi de angajamentul pe care RM îl are faţă de organizaţia noastră, dar de asemenea faţă de siguranţa aviaţiei civile la nivel european şi mondial. Nu numai că facem prezenţa în acest minunat oraş Chişinău, dar Moldova participă prin experţii ei în activităţile noastre. Ca o recunoaştere a faptului că Moldova nu numai că participă, dar de asemenea arată o voinţă foarte puternică de a se integra la nivel internaţional şi european, este faptul că unul din grupurile importante ale ceea ce numim noi Regional Aviation Safety Group (Grupul Regional pentru Siguranţa Aviaţiei Civile), este coprezidat de un expert din R. Moldova. Asta este de asemenea un semn foarte important, o recunoaştere la nivel regional în ceea ce priveşte expertiza care există în Moldova, şi de asemenea, dedicaţia pe care Moldova o depune în sprijinirea acestor activităţi la nivel regional.
C: Aceasta nu este prima vizită a DVS în RM. Cum ați aprecia evoluția industriei aeronautice din RM din 2010 pînă în prezent în domeniul siguranței zborurilor?
G.F.: Din punctul meu personal de vedere evoluţia este clar pozitivă. An de an am putut urmări cum evoluează sistemul în Republica Moldova şi suntem destul de satisfăcuţi. Aşa cum menţionam mai devreme, nu este numai o percepţie, este vorba de o realitate care a fost verificată în urma ultimului audit în februarie 2014 care a putut să observe această evoluţie. Suntem destul de mulţumiţi, aş spune foarte mulţumiţi. Trendul este pozitiv. La ora actuală avem o autoritate matură care are numărul necesar de experţi la un nivel profesional foarte ridicat. Bineînţeles, este loc de mai bine ca peste tot în lume şi sperăm că acest trend pozitiv va continua, cu speranţa că Moldova va fi foarte curînd deasupra mediei înregistrate în regiunea europeană.
C: Care sunt așteptările ICAO faţă de autoritățile aeronautice din RM?
G.F.: Foarte mari. Am stabilit o ştachetă la nivelul ţărilor din Europa care este foarte ridicată. Speranţa noastră bazată pe realităţile din trecut în ceea ce priveşte trendul totdeauna pozitiv al evoluţiei activităţii în R. Moldova, că angajamentul autorităţilor civile din RM vor continua la acelaşi nivel. Ceea ce aşteptăm este ca efortul să continue cu acelaşi grad, astfel încît Republica Moldova să poate să evolueze pozitiv şi depăşească o serie alte de ţări din Europa.
C: Considerați că industria aeronautică din RM este pregătită pentru un proces de integrare amplu în structurile europene de specialitate (ex EASA)?
G.F.: Avem diverse aspecte aici dacă vorbim despre siguranţa aviaţiei civile. Sunt convins că la etapa actuală Republica Moldova este pregătită să facă faţă acestei provocări. Nu numai faptul că eforturile din trecut au demonstrat această capabilitate, dar cunoscînd expertiza care există la ora actuală sunt convins că nu există nici un fel de obstacol ca R. Moldova să se poată integra într-un viitor foarte foarte apropiat în structurile europene şi aici mă gîndesc în primul rînd la Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (EASA). Sunt o serie întreagă de responsabilităţi pentru care Republica Moldova a răspuns deja pozitiv, deci nivelul e deja atins. Sunt unele unde bineînţeles eforturi sînt încă necesare. Personal consider că nu există nici un fel de obstacol pentru ca R. Moldova să se poată integra în acest sistem.
Aş dori cu această ocazie să adresez felicitările mele personale şi din partea organizaţiei pe care o reprezint autorităţilor aviaţiei civile din R. Moldova pentru rezultatele deosebite pe care le-au înregistrat în ultimii ani. De asemenea, aş vrea să adresez mulţumirile noastre pentru sprijinul constant pe care R. Moldova l-a adus Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale şi de asemenea participării sale active în structurile noastre la nivel regional şi mondial.
C: Vă mulţumesc frumos pentru interviu!
Autor: Adrian Platon
Video şi foto: Andrei Boguş