[ X ]
Guvernul a aprobat două regulamente privind implementarea Legii cu privire la integritatea profesională
20 August

Guvernul a aprobat, în cadrul şedinţei de astăzi, două regulamente în scopul implementării Legii cu privire la testarea integrităţii profesionale a agenţilor publici. Este vorba despre Regulamentul-cadrul cu privire la evidenţa cazurilor de influenţă necorespunzătoare şi Regulamentul cu privire la ţinerea şi utilizarea cazierului privind integritatea profesională a agenţilor publici, transmite CURENTUL.

Regulamentul cu privire la ţinerea şi utilizarea cazierului privind integritatea profesională a agenţilor publici intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2015.

Potrivit documentului, agentul public supus influenţei necorespunzătoare este obligat să refuze această influenţă, să desfăşoare în mod legal activitatea pentru care a intervenit influenţa necorespunzătoare şi să facă un denunţ despre exercitarea influenţei necorespunzătoare. În context, agentul public, supus influenţelor necorespunzătoare, poate să se asigure cu martori, inclusiv dintre colegii de serviciu, sau după caz cu alte dovezi.

La rîndul său, conducătorul entităţii publice este obligat să desemneze subdiviziunea specializată sau să-şi asume personal această atribuţie; să asigura evidenţa denunţurilor în registrul de evidenţă a cazurilor de influenţă necorespunzătoare; să asigure confidenţialitatea denunţurilor făcute şi a registrului de evidenţă a cazurilor de influenţă necorespunzătoare.

Neinformarea de către agentul public a conducătorului entităţii publice, sau, după caz, CNA sau SIS despre tentativa de a fi influenţat, constituie încălcarea obligaţiilor stabilite în Legea privind testarea integrităţii profesionale. Totodată, refuzul recepţionării denunţului de către persoana responsabilă din cadrul subdiviziunii specializate de a înregistra denunţul în registru, atrage răspundere disciplinară conform procedurilor stabilite categoriei de personal din care face parte agentul public.

De asemenea, operaţiunile de prelucrare a datelor cu caracter personal, care vizează agenţii publici şi persoanele terţe, efectuate cu încălcarea prevederilor legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal, atrage răspunderea civilă, contravenţională sau penală.

După arhivarea denunţurilor recepţionate de subdiviziunea specializată la sfîrşitul anului în gestiune, acestea se păstrează încă pe un termen de 1 an, după care se lichidează. Registrele de evidenţă a cazurilor de influenţă necorespunzătoare finisate pe suport de hîrtie se arhivează la sfîrşitul anului în gestiune de subdiviziunea specializată şi se păstrează încă pe un termen de 1 an, după care se lichidează.

Conform aceluiaşi document, Centrul Naţional Anticorupţie, în termen de trei luni, va asigura crearea bazei de date cu privire la rezultatele testelor de integritatea profesională a agenţilor publici. Suplinirea bazei de date se va realiza nu mai tîrziu de 10 zile lucrătoare din data finalizării testării.

Cheltuielile ce ţin de organizarea şi funcţionarea cazierului privind integritatea profesională a agenţilor publici se vor efectua în limitele alocaţiilor prevăzute anual în bugetele respective, precum şi din donaţii, granturi şi alte surse, conform legislaţiei.

CURENTUL.md precizează că, pe 14 august 2014, Centrul Naţional Anticorupţie a dat startul procesului de testare a integrităţii profesionale a agenţilor publici.

Adrian Platon

Inapoi la arhiva noutaților