Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei (CAPC) a efectuat expertiza coruptibilităţii proiectului Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Legea cu privire la Banca Națională a Moldovei; Legea privind Comisia Națională a Pieței Financiare). Constatările şi recomandările, efectuate în urma acestei expertize, au fost prezentate de Galina Bostan, preşedinte CAPC, şi Viorel Pîrvan, jurist/coordonator de proiecte, în cadrul unei conferinţe de presă, transmite CURENTUL.
Autorul proiectului de Lege este Ministerul Finanţelor şi a fost elaborat întru implementarea recomandărilor Fondului Monetar Internațional și ale Băncii Mondiale, formulate în urma evaluării sistemului financiar al Republicii Moldova în cadrul programului FSAP, derulat în cursul anului 2014, și întru eliminarea incongruențelor din legislația națională cu dreptul primar al Uniunii Europene.
Potrivit expertului Viorel Pîrvan, proiectul de lege instituie interdicția de a aproba, suspenda, anula, cenzura, amîna sau condiționa intrarea în vigoare a actelor BNM şi CNPF, de a emite opinii ex-ante asupra actelor acestora sau de a influența în orice alt mod emiterea actului final al acestor autorități. Proiectul de lege limitează răspunderea autorităților de supraveghere în domeniul financiar bancar și nebancar. De asemenea, proiectul de lege prevede crearea unui Depozitar unic, în calitate de entitate unică abilitată să exercite operațiuni de depozitare a instrumentelor financiare, de ținere a registrului deținătorilor de valori mobiliare ale entităților de interes public, de clearing și de decontare a instrumentelor financiare admise spre tranzacționare pe o piață reglementată și/sau un MTF, precum și alte operațiuni inerente activității de depozitar central.
„Nota informativă a proiectului de lege nu conţine toate elementele unei fundamentări necesare proiectului de act legislativ, aşa cum prevăd cerințele legii. Reieşind din importanţa proiectului de lege, acesta urma să fie transmis spre avizare tuturor instituţiilor publice interesate, să fie supus consultărilor publice cu societatea civilă, pentru formularea recomandărilor, iar, în final, avizele, sinteza recomandărilor recepţionate urmau să fie anexate la dosarul de însoţire a variantei finale a proiectului de act legislativ”, a declarat el.
În urma expertizei s-a mai constat că, contrar cerințelor legislației, se remarcă lipsa analizei impactului de reglementare, a expertizelor juridice, economice, financiare, ştiinţifice şi de alt gen, care au rolul de a determina raționalitatea adoptării acestui proiect de de lege, avantajele și dezavantajele acestuia, consecinţele economico-financiare ce pot surveni în rezultatul adoptării acestui proiect de lege, etc.
„Din textul proiectului rezultă stabilirea şi promovarea expresă a unor interese/beneficii de grup sau individuale, necorelate/contrare interesului public general. În speță, ne referim la normele din proiect privind actele normative emise de BNM și CNPF, care nu pot fi influențate în nici un mod, precum și privind garanțiile în cazul atragerii la răspundere a membrilor organelor de conducere și ai funcționarilor BNM și CNPF. Totodată, din textul proiectului şi aplicarea ulterioară a acestuia rezultă prejudicierea intereselor (drepturilor, libertăţilor) anumitor categorii de persoane, precum și prejudicierea interesului public”, a explicat Pîrvan.
Totodată, expertul a spus că, prevederile proiectului sînt concurente cu alte prevederi ale legislaţiei corelative, cu prevederile cuprinse în Constituție și cu normele actelor normative subordonate legilor.
Preşedintele CAPC, Galina Bostan, a declarat că, BNM nu poate fi înzestrată cu privilegiile menţionate în proiect, pentru că BNM nu a demonstrat abilităţi şi responsabilitate cînd ar fi fost necesar. „Şi asta a demonstrat că instituţia aceasta nu poate fi una necontrolabilă”, a precizat ea.
Bostan a mai spus că, proiectul de lege sus-menţionat „oferă mult mai mult decît în alte state”.
Experţii consideră că, acest proiect de lege poate fi supus procedurilor de dezbatere şi adoptare în cadrul Parlamentului doar după ce vor fi eliminate toate elementele de coruptibilitate identificate, cu luarea în considerare a obiecțiilor și recomandărilor formulate în urma expertizei CAPC.
Cristina Gurez