[ X ]
Efortul de Monitorizare a Alegerilor Parlamentare 2014 a prezentat bilanţul final
29 Ianuarie

Asociaţia Promo-LEX a prezentat bilanţul final al Efortului de Monitorizare a Alegerilor Parlamentare 2014, în cadrul unei mese rotunde cu tema „Constatări și recomandări la finalul Efortului de Monitorizare a Alegerilor Parlamentare 2014”. 

La eveniment a participat şi vicepreşedintele Comisiei Electorale Centrale (CEC), Ştefan Urîtu. „Avem o colaborare de lungă durată, este una din puţinele organizaţii la acreditarea căreia nu apar întrebări”, a declarat acesta.

La rîndul său, Corneliu Cirimpei, analistul principal al Efortului de Monitorizare Promo-LEX a prezentat mai multe detate din raportul final.

Potrivit sursei, pentru alegerile parlamentare ordinare din 30 noiembrie 2014, CEC a deschis 35 de consilii electorale de circumscripţie.

„S-au constatat încălcări ale agendei de lucru ale secţiilor electorale. Acestea erau închise în orele stabilite de lege în care trebuiau să activeze. Pe parcursul a două zile, observatorii au telefonat 229 secţii electorale, iar în 60% din cazuri nimeni nu a răspuns. Cu o zi înainte de alegeri observatorii Promo-LEX au contactat 212 secţii electorale – 133 nu au răspuns, ceea ce reprezintă 62%”, a declarat Cirimpei.

De asemenea, acesta a afirmat că, pentru prima dată în istoria RM, un concurent electoral a fost exclus din cursa electorală – Partidul „Patria”.

Cirimpei a mai punctat faptul că şi anumite procese verbale conţineau erori de calcul.

Expertul financiar în cadrul Efortului de Monitorizare, Cornelia Călin, a spus că „banii tot timpul au reprezentat nucleul campaniei electorale.

„De fapt banii şi au contribuit în mare parte asupra rezultatelor obţinute în alegeri. Majoritatea surselor au fost din donaţii – 78%, cotizaţii – 11%, a fost contractat doar un singur credit, iar alte 13% nu se ştie din ce surse”, a subliniat Călin.

Potrivit expertului, în această campanie electorală concurenţii electorali au cheltui puţin peste 116 milioane de lei. „Comparativ cu 2010 s-a mărit de 3,55 ori, datorită ridicării plafonului de către CEC. Cele mai multe cheltuieli pentru publicitate”, a conchis Cornelia Călin.

Adrian Platon 

Inapoi la arhiva noutaților