[ X ]
Două rapoarte de audit ale Serviciului Vamal – examinate de către Curtea de Conturi
22 Iulie

 Membrii Curţii de Conturi au examinat  astăzi „Raportul auditului conformității administrării taxei pe valoare adăugată de către Serviciul Vamal în anul 2013″ și ” Raportul auditului conformității privind utilizarea mijloacelor financiare publice și gestionarea patrimoniului public de către Serviciul Vamal și unele birouri vamale pentru perioada anului 2013″, transmite CURENTUL.md.

Rapoartele prezentate vizează domeniile importante de administrare vamala și dezvoltarea instituționala a Serviciului Vamal și reflectă capacitatea Serviciului Vamal de a gestiona banii publici, ceea ce este o responsabilitate primordială a instituțiilor publice fața de contribuabili și societate per ansamblu.

În Raport cu referire la administrarea TVA este menționat, că acestui tip de impozit, îi revine cea mai marepondere din toate tipurile de drepturi de import încasate de Serviciul Vamal, respectiv 69,2% din totalul veniturilor vamale încasate în 2013. Totodată s-a evidențiat ponderea semnificativă a veniturilor administrate de către organele vamale în raport cu veniturile fiscale ale bugetului de stat, care a constituit în anul 2013 – 79,7 %, înregistrînd o creștere cu 1,7 puncte procentuale față de anul 2012 și respectiv o creștere cu 8,8 puncte procentuale față de anul 2009.

Este de remarcat, că menţinerea trendului ascendent al încasărilor vamale s-a realizat pe fundalul creșterii semnificative a ponderii facilitaților vamale și fiscale aplicate la import (aceasta fiind cea mai mare pe parcursul ultimelor 5 ani). Astfel, veniturile vamale în 2013 au înregistrat o majorare de 89% față de anul 2009, pentru aceeași perioadă, facilităţile fiscale și vamale au crescut cu un ritm de creștere mai rapid și au constituit 113%.

Directorul general Tudor Baliţchi a ţinut să specifice că „atingerea țintelor la capitolul venituri vamale ramîne a fi o preocupare primordială a Serviciului Vamal și în acest sens noi continuăm să elaborăm și promovăm instrumente noi de administrare vamală, care au ca impact sporirea gradului de conformare voluntară a importatorilor la plata impozitelor. Totodată punem accent și în continuare la instrumente antifraudă, care asigură prevenirea tentativelor de evaziuni fiscale”.

De menționat, că Raportul privind utilizarea mijloacelor financiare publice și gestionarea patrimoniului public, este auditat în cadrul Serviciului Vamal pentru prima data în ultimii 5 ani. Ca urmare au fost identificate masurile necesare pentru optimizarea controlului intern, care sunt la etapă de implementare.

În confirmarea celor expuse vin și eforturile Serviciului Vamal îndreptate spre implementarea standardelor ISO, ca element important al sistemului de management financiar și control intern. Auditorii au evidențiat faptul, că Serviciul Vamal a devenit prima instituție publica în RM, care a reușit să confirme corespunderea administrației standardelor de managementul calității ISO și a obținut Certificatul ISO 9001:2008 pentru aparatul central și biroului vamal Ungheni. Totodată pînă în septembrie a.c. procesul certificării va fi definitivat și în celelalte 6 birouri vamale, astfel întreg sistem va trece la un nivel mai înalt de control managerial și audit al calității.

În cadrul ședinței Tudor Balițchi a prezentat indicatorii de performanță, care reprezintă elemente cheie de facilitare a comerțului și asigurarea administrării transparente și eficiente a veniturilor vamale.

Pe acest fundal, directorul general a menţionat că Serviciul Vamal va continua să sporească capacitatea operaţională a instituţiei prin implementarea Recomandărilor Curţii de Conturi şi aplicarea unui întreg arsenal de mecanisme moderne de control vamal.

Kristina Gurez

Inapoi la arhiva noutaților