[ X ]
[ X ]
[ X ]
Despre ce vorbesc sloganele partidelor participante la alegerile din 30 noiembrie 2014
1 Noiembrie

Majoritatea partidelor ce s-au înregistrat în cursa electorală pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 şi-au anunţat deja sloganele electorale. Dat fiind rolul important pe care-l joacă sloganele într-o campanie electorală, în cele ce urmează vom face o scurtă analiză a acestora.    

Partidul Democrat din Moldova a decis să meargă în această campanie cu sloganul „Creştem Moldova!”. Este un slogan cu o puternică încărcătură pozitivă, care indică asupra unei acţiuni în continuă desfăşurare, sugerînd că acest angajament este o preocupare permanentă a partidului respectiv, care conţine în sine atît elementul de retrospectivă, cît şi o puternică promisiune, un plan de viitor. Totodată, indirect se induce gîndul la o echipă de profesionişti, căci un angajament atît de ambiţios şi-l poate asuma doar o astfel de echipă.

Partidul Liberal Democrat din Moldova merge în aceste alegeri cu sloganul „Înainte, spre un viitor european!”. Este un slogan reuşit, dacă e să luăm în calcul faptul că sondajele de opinie arată că cel mai bine ideea de integrare europeană, promovată intens de la 2009 încoace, se leagă anume de acest partid. De fapt, cele mai mari realizări ale ultimilor trei coaliţii de guvernare din Moldova ţin anume de domeniul integrării europene şi, prin acest slogan, PLDM nu doar capitalizează politic opţiunea pozitivă din societate la tema dată, dar şi se angajează să fie în continuare avocatul celei mai mari părţi a electoratului pro-european din Republica Moldova.

Partidul Liberal Reformator a ales un slogan oarecum surprinzător, dar care poate fi uşor justificat – „Pentru Moldova, Fără Oligarhi!”. Acestei formaţiuni îi revine un merit deosebit în faptul că Moldova a continuat calea integrării europene din 2013 pînă în prezent, dar efortul PLR s-a pierdut într-un fel pe fonul partenerilor de guvernare. În aceste condiţii, formaţiunea a trebuit să găsească o nişă liberă, care ar fi „prins” la alegători şi care ar fi poziţionat-o în opoziţie şi faţă de actualii parteneri de guvernare, dar şi faţă de fosta guvernare comunistă. Şi nişa respectivă este redată destul de expresiv de sloganul menţionat mai sus.

Partidul Comunist Reformator a mers cam pe aceeaşi logică şi, dorind să iasă cumva în evidenţă, s-a auto-poziţionat ca fiind împotriva tuturor celor care au fost la putere în Moldova. Sloganul său – „Împotriva tuturor care au fost la guvernare” vine parcă să accentueze că ei nu luptă doar cu PCRM, cum se crede, dar, în egală măsură, şi cu partidele din actuala guvernare sau care au fost la putere. Astfel, comuniştii reformatori doresc probabil să spulbere zvonurile precum că ar fi un proiect politic inspirat de actuala putere şi folosit împotriva formaţiunii lui Vladimir Voronin.

Oarecum surprinzător este sloganul electoral al Mişcării Populare Antimafie„Nicio obligaţiune în afara interesului public!”. Este un slogan bun, dar astfel de slogane îşi poate asuma orice partid politic, pe cînd Mişcarea Populară Antimafie în ultimii ani se manifestase, mai mult sau mai puţin, ca o formaţiune „agresivă”, vehementă, combativă etc. De aceea, un mesaj puţin mai agresiv ar fi prins mult mai bine la alegători, în cazul acestui partid concret.

Partidul Naţional Liberal a îmbinat destul de reuşit în sloganul său ambele sale opţiuni prioritare – integrarea europeană şi reunirea Republicii Moldova cu România. Sloganul „În Europa – prin România!” spune totul. Acum, depinde în ce măsură PNL va reuşi să convingă electoratul din Republica Moldova că are capacitatea de a obţine un scor frumos în alegeri şi de a contribui la realizarea acestui slogan în practică.

Destul de bine s-au poziţionat la capitolul slogan electoral şi cei din Partidul Socialiştilor din Republica Moldova, care „aruncă” totul pe soluţiile de alternativă. Sub sloganul „Moldova are nevoie de Altceva!”, PSRM poate promova practic orice idee în orice domeniu şi toate vor fi credibile. De asemenea, acest slogan te duce indirect la gîndul că formaţiunea respectivă are suficienţi profesionişti pentru a asigura o altfel de guvernare în Republica Moldova.

Partidul Popular din Republica Moldova a decis să meargă în aceste alegeri cu trei slogane electorale: „Hai Moldova! Fără hoţi şi sărăcie!”, „E timpul să întoarcem Moldova poporului!”, „Gospodari pentru Moldova, bunăstare pentru popor!”. Toate aceste slogane sugerează aceeaşi idee: pentru a prospera, Moldova are nevoie de politicieni gospodari, oneşti, devotaţi poporului. În ce măsură vor prinde aceste slogane, vor arăta rezultatele alegerilor.

Partidul Comuniştilor din Republica Moldova a decis să folosească la maximum în sloganul său electoral cele două branduri politice puternice pe care le are: PCRM şi Voronin. Astfel, sloganul său este: „Doar PCRM! Doar Voronin!”. Probabil, comuniştii mizează că aceste cuvinte spun totul şi la auzul lor alegătorii vor face comparaţia dintre perioada de guvernare comunistă şi perioada de guvernare democratică, iar în rezultat vor veni cu concluziile de rigoare. Acest slogan ar putea fi în egală măsură şi un succes, dar şi un eşec răsunător.

Partidul Liberal a intuit destul de bine specificul situaţiei pe care o traversează Republica Moldova, dar şi alte state ex-sovietice şi a decis să-şi extindă oferta electorală, incluzînd în ea, alături de UE, şi NATO. Astfel, sloganul PL în aceste alegeri este: „Cu PL în familia NATO şi UE!”. Ţinînd cont de evenimentele care au loc în spaţiul ex-sovietic, de comportamentul Rusiei din ultima perioadă, dar şi de faptul că PL este unicul partid cu pondere care promovează aderarea RM la NATO, acest slogan, dacă nu va aduce voturi în plus formaţiunii respective, cel puţin o va ajuta să-şi consolideze propriul electorat.

Partidul „Renaşterea” a decis să meargă în alegeri cu un mesaj cît se poate de pacifist, dar care presupune necesitatea mobilizării întregii societăţi în vederea atingerii unui scop comun – „Să renaştem Moldova împreună!”. Totodată, acest slogan-apel vine parcă să accentueze diferenţa dintre abordările altor partide, care au un caracter, mai mult sau mai puţin, agresiv, şi abordarea pe care o propune Partidul „Renaştere” – una calmă, conciliantă şi care are la bază ideea de unitate naţională.

Partidul „Patria” a decis să meargă în aceste alegeri cu două slogane: Moldova fără corupţie!” şi „Puterea e în adevăr!”. Primul este relativ nou (de fapt ca şi partidul propriu-zis, care a apărut pe arena politică cu puţin timp înainte de startul oficial al campaniei electorale), iar al doilea este sloganul promovat intens în acest an de capul de listă al formaţiunii, Renato Usatîi. Care dintre ele va „prinde” mai bine la alegători şi, dacă în genere, vor „prinde” aceste slogane, vor arăta rezultatele alegerilor.

Dumitru Spătaru

Inapoi la arhiva noutaților