Mai multe prevederi ale proiectului Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Legea privind Serviciul de Informații și Securitate al RM; Codul penal; ș.a.) trebuie revăzute. Aceasta este concluzia Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei (CAPC), în urma efectuării expertizei proiectului din perspectiva drepturilor omului, informează CURENTUL.
Potrivit CAPC, prin proiect, al cărui autor este Ministerul Afacerilor Interne, se propune modificarea şi completarea Legii privind Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova; Codului penal al Republicii Moldova; Codului de procedură penală al Republicii Moldova; Legii cu privire la exercitarea profesiunii de medic; Legii comunicațiilor electronice; Codului contravențional al Republicii Moldova; Legii privind prevenirea și combaterea criminalității informatice; şi a Legii privind activitatea specială de investigații.
”Potrivit autorului, proiectul va facilita realizarea obligațiunilor asumate odată cu ratificarea convențiilor internaționale în domeniu, inclusiv prin excluderea unui șir de bariere de ordin legislativ în procesul de asigurare a securității informaționale de către organele abilitate”, se spune în declarația CAPC.
Experții au constatat că, nota informativă a proiectului de act legislativ supus expertizei nu conține o argumentare suficientă a promovării proiectului. ”Astfel, aceasta nu conține: o analiză fundamentală a condițiilor ce au impus elaborarea proiectului (cum ar fi, date statistice relevante și cuprinzătoarea privind fenomenele specifice infracționale, jurisprudența națională, eficiența/ineficienta urmăririi penale, inclusiv a activității speciale de investigații pe cauzele corelative domeniului de reglementare); o analiză fundamentală a finalităţilor urmărite prin implementarea noilor reglementări; o analiză fundamentală a efectului social, economic și de altă natură al realizării proiectului; o evaluare a nivelului de compatibilitate a proiectului cu standardele internaționale; o fundamentarea economico-financiară, noile reglementări necesitînd cheltuieli suplimentare; o analiză a impactului de reglementare, mai multe prevederi din proiect vizînd aspecte din activitatea de întreprinzător”, au subliniat experții.
Potrivit CAPC, mai multe prevederi din proiect trebuie revăzute: ”Pornind de la conținutul și calitatea acestora, normele sînt necorespunzătoare prevederilor constituţionale, standardelor internaţionale şi jurisprudenţei CtEDO, avînd potenţial sporit de atingere a drepturilor/libertăţilor. Astfel, este vorba de exemplu, de completarea Codului de procedură penală prin care se propune ca percheziţia informatică şi ridicarea obiectelor care conţin date informatice în încăperile instituţiilor, întreprinderilor, organizaţiilor şi unităţilor militare să se efectueze în prezenţa reprezentantului respectiv sau de completarea prin care în anumite situaţii percheziţia informatică a unor sisteme informatice să poată fi efectuată în baza ordonanţei motivate a procurorului, fără autorizarea judecătorului de instrucţie. Totodată, trezesc îngrijorare şi normele prin care se majorează pînă la 180 de zile calendaristice termenul pentru care poate fi dispusă conservarea rapidă a datelor informatice, această propunere nefiind corespunzătoare standardelor internaţionale (art. 16 din Convenţia privind criminalitatea informatică) care stabileşte un termen de cel mult 90 de zile”.
Cristina Gurez