Consilierii municipali din partea Partidului Socialiştilor, fracţiunii blocului electoral „Platforma Popular Europeană din Moldova – Iurie Leancă”, cei ai „Partidului Nostru”, sînt gata să intervină în examinarea şi soluţionarea problemei apărute în ultimul timp, legată de intenţia Primarului Dorin Chirtoacă de a demonta panourile de publicitate stradală de pe mai multe străzi, începînd cu data de 1 iunie. Declaraţii în acest sens au fost făcute în cadrul dezbaterilor publice la această temă, care au avut loc astăzi.
În cadrul dezbaterilor, reprezentanţii Asociaţiei Agenţiilor de Publicitate din Moldova, dar şi a mai multor agenţii de publicitate, au adus argumente că această dispoziţie nu are o bază legală, nu a fost dată ca urmare a unor analize ample ale problemei, nu ţine cont de pierderile pe care le va suporta bugetul de stat şi cel municipal, de investiţiile efectuate în acest domeniu, de oamenii ce vor rămînea fără lucru.
Mai mult ca atît, agenţiile de publicitate au adus exemple concrete că haosul în acest domeniu, pe care acum Primarul declară că doreşte să-l elimine, a fost creat anume după 2007, cînd Dorin Chirtoacă a preluat funcţia de Primar. Ei au adus exemple de firme concrete, afiliate Primarului, şi care au beneficiat de protecţia lui în aceşti ani. Totodată, vorbitorii din partea agenţiilor de publicitate au amintit de contractul pe care-l are cu municipalitatea compania EPA-Media, pentru care, în opinia lor, Primarul curăţă acum piaţa.
„Pentru cei naivi e pregătit tabloul idilic – Chişinăul va fi curat şi luminos ca şi copilăria Dumneavoastră. În realitate, e o încercare perfidă de a curăţi piaţa pentru a face loc pentru firmele de sub aripa Primarului”, a declarat Violeta Railean, Director executiv al agenţiei „Neorama”.
La rîndul său, Galina Zablovscaia, de la Asociaţia Agenţiilor de Publicitate, a menţionat că, atunci cînd a venit în funcţie, Dorin Chirtoacă a promis că va face ordine în acest domeniu, că totul va fi bine, dar ulterior a procedat exact invers. „Panouri au început să apară peste tot, chiar şi acolo unde nu era logic. Agenţii economici care erau demult pe piaţă, nu primeau autorizaţii, iar cei noi, protejaţi de Primar, obţineau autorizaţii în locuirile cele mai neverosimile. Noi sîntem mai interesaţi ca oricine să fie ordine în acest domeniu”, a declarat ea.
Victoria Barbă, vicedirectorul Asociaţiei, a declarat că „nu este bază juridică pentru demontarea panourilor”, iar colegii săi au menţionat că nu s-a făcut nici o şedinţă, nici o dezbatere, nu s-au consultat nici măcar arhitecţii, nu există un proces verbal, un vot, o ştampilă, care ar fi bază legală a acestor acţiuni, concluzionînd că „acesta e un atac raider clasic”.
În cadrul dezbaterilor, a fost expusă ideea că Dorin Chirtoacă doreşte să-şi convertească puterea politică în putere financiară şi să-şi asigure un business superprofitabil la plecarea din funcţie.
Angela Sîrbu, director general al „Aquarelle Group”, a făcut o scurtă prezentare a impozitelor achitate de agenţiile de publicitate, investiţiile efectuate, cifra de afaceri din domeniu, oamenii implicaţi etc., menţionînd că impactul acţiunilor Primarului poate fi devastator, de aceea se impune o amplă analiză a situaţiei, înainte de a se întreprinde careva acţiuni.
Ala Nemirenco, consilier municipal din partea fracţiunii blocului electoral „Platforma Popular Europeană din Moldova – Iurie Leancă”, a declarat că ceea ce s-a scris în presă în ultimul timp la tema publicităţii stradale nu poate să ne lase indiferenţi, deoarece e o problemă ce-i afectează pe toţi. „În alte ţări sînt reglementări legislative, iar noi ne conducem de o lege din 1997, care are doar un capitol mic despre publicitatea stradală, şi mai avem două regulamente provizorii – din 2007 şi din 2014”, a declarat ea, menţionînd că la acest capitol trebuie făcută ordine.
Ilian Caşu, consilier municipal din partea „Partidului Nostru”, a declarat că „deranjează foarte tare abordarea selectivă a lui Dorin Chirtoacă şi faptul că favorizează business-ul familiei sale”. „Din 2007 panourile au crescut ca ciupercile după ploaie şi trebuie facem ordine”, a spus el.
O poziţie similară a avut şi fracţiunea socialiştilor, care susţine că, deşi în business-ul cu panouri stradale, trebuie de făcut ordine, nu trebuie de admis abuzuri din partea Primarului sau ca acesta să folosească funcţia în interese personale.
Reprezentantul comuniştilor a spus că e deranjat de problemele generate de panotajul stradal, dar e de acord că problema trebuie discutată temeinic înainte de a se lua decizii.
Gheorghe Tofan, şeful secţiei publicitate a Primăriei Chişinău, şi-a exprimat regretul că agenţiile de publicitate au venit cu critici, dar nu cu politici în acest domeniu, ceea ce a stîrnit indignarea celor din urmă, care au declarat că treaba lor este să plătească impozite, să creeze locuri de muncă, dar nu să facă lucrul ce-i revine Primăriei.
Majoritatea participanţilor la dezbateri au fost de acord cu ideea că acum se încearcă monopolizarea pieţei publicităţii stradale din Chişinău şi că CMC trebuie să intervină. Iar printre posibile soluţii a fost propusă crearea unei comisii ce ar examina problema, adoptarea unui Regulament nou ce ar reglementa acest domeniu, iar pînă la intrarea lui în vigoare, să fie instituit un moratoriu în raport cu toate acţiunile de pe această piaţă.
Cristina Pendea