Avionul va fi dotat cu un sistem de senzori care vor permite învelişului său exterior să „simtă” avariile sau pericolele într-un mod similar celui în care pielea umană simte leziunile sau ameninţările din jur. Inginerii de la BAE Systems – companie britanică din domeniu apărării – spun că tehnologia presupune acoperirea întregului corp al avionului cu zeci de mii de micro-senzori, capabili să detecteze potenţialele probleme înainte de apariţia acestora, scrie descopera.ro.
Sistemul va putea percepe şi măsura viteza vântului, temperatura, tensiunile în înveliş şi amplitudinea mişcărilor.
Tehnologia a fost propusă de Lydia Hyde, care a afirmat că ideea i-a venit în timp ce se uita la uscătorul de rufe automat, care usucă textilele spălate într-un tambur rotitor, în timp ce suflă aer cald asupra lor şi care foloseşte un senzor pentru a evita supraîncălzirea.
Microsenzorii ar putea fi mici cât un fir de praf şi ar putea avea propria lor sursă de energie; ar putea fi chiar „împrăştiaţi” pe suprafaţa avionului cu un spray, ca vopseaua, spun experţii.
Aplicaţiile tehnologiei merg însă mult dincolo de domeniul militar. Aceşti microsenzori ar putea fi utilizaţi pentru a detecta condiţiile de mediu şi a emite o alertă în cazul în care sunt necesare reparaţii ale unor instalaţii – de exemplu diguri – înainte ca acestea să fie avariate grav şi să se producă un dezastru. De asemenea, ar putea declanşa încălzirea ţevilor de apă, în iernile foarte friguroase, pentur a preveni îngheţarea şi crăparea lor. Iar aplicată maşinilor, tehnologia respectivă ar putea face mai eficient sistemul reviziilor anuale şi ar preveni unele accidente.