Pe parcursul anului curent au fost lansate sau finalizate mai multe proiecte economice importante care cu siguranţă vor avea un aport semnificativ asupra Bugetului de Stat pentru anii viitori, dar şi asupra bunăstării beneficiarilor acestora, transmite CURENTUL.
1. Cel mai important proiect economic al anului 2014 a fost inaugurarea gazoductului Iaşi-Ungheni, pe 27 august – cel mai mare proiect de interconectare a sistemelor de transport a gazelor dintre România și Republica Moldova. Mai mult, a fost luată decizia de a-l extinde pînă la Chişinău. Construcţia conductei de gaz Iaşi-Ungheni a fost începută acum un an, costul total al proiectului constituind 26 milioane de euro, dintre care 7 mln. Euro grant din partea UE. Gazoductul cu lungimea totală de 43,2 kilometri, are o capacitate de 1,5 miliarde de metri cubi de gaze, dintre care, iniţial, din România va fi livrat un volum de pînă la 50 milioane de metri cubi pe an, ceea ce constituie o parte din necesitățile Republicii Moldova, unde anual se consumă cca 1 mld. metri cubi gaze naturale, fără regiunea transnistreană.
2. Un alt proiect important a fost reconstruirea şi modernizarea drumului Sărăteni-Soroca, în cadrul Programului Compact în perioada anilor 2012-2014, și fost dat în exploatare în luna octombrie 2014. Pentru reabilitarea acestui traseu Guvernul SUA a investit prin intermediul Programului Compact circa 100 de milioane USD. Lucrările de reabilitare a drumului au inclus reparația a șapte poduri și construcția a altor șapte poduri noi, inclusiv podul de la intersecția denivelată Sărăteni și podul cu cale ferată de lîngă orășelul Ghindești. De asemenea, au fost construite circa 22 km de trotuare în localitățile amplasate de-a lungul drumului, a fost iluminat circa 20 de km de drum, s-au instalat circa 12 km de parapet din metal, au fost instalate 2113 semne rutiere și peste 9000 de obiecte reflectorizate pentru traseu în porțiunile de drum periculoase etc. Adițional traseului reabilitat, Programul Compact a reconstruit circa 10 km de drumuri locale care facilitează accesul la școli, primării, centre medicale etc. pentru locuitorii din 20 de comunități din aria drumului.
3. Darea în exploatare a primelor sisteme de irigare reabilitate în Moldova. Pe 28 octombrie 2014, la Criuleni a fost lansat primul sistem de irigare reconstruit din fondurile Programului Compact al Guvernului SUA. Pentru reabilitarea sistemului de irigare Criuleni au fost investite circa 4,7 milioane de dolari, iar sistemul renovat va asigura accesul la apă pentru 778 de hectare de teren.
La sfîrşitul lunii noiembrie curent, lucrările de reabilitare a sistemului de irigare Lopatna efectuate din fondurile Programului Compact al Guvernului SUA s-au încheiat. Reconstrucția și modernizarea sistemului de irigare Lopatna, pentru care s-au alocat circa 3,6 milioane USD, va permite irigarea a peste 500 de hectare de teren agricol, prelucrate de fermieri din satele Lopatna, Jora de Jos, Jora de Sus și Jora de Mijloc. Actualmente în cadrul Programului Compact sunt semnate contracte pentru reabilitarea a 10 sisteme de irigare în valoare totală de circa 80 milioane USD
4. Tot în acest an a fost lansat şi cel mai mare incubator de afaceri din Moldova, la Nisporeni. Acesta este cel de-al optulea incubator de afaceri din ţară. Incubatorul va găzdui inițial 18 companii tinere, preponderent prestatoare de servicii, ulterior urmând să atingă capacitate totală de 30 de locuri. Astfel, cel puțin 62 de noi locuri de muncă vor fi create la Nisporeni, paisprezece dintre acestea fiind destinate femeilor. Companiile rezidente vor beneficia de spaţii de producere sau oficii la preţuri avantajoase, consultanţă şi instruire antreprenorială, suport consultativ la achiziţionarea echipamentului, costuri de administrare reduse și alte facilităţi. Pe teritoriul Moldovei au mai fost create Incubatoare de Afaceri în raioanele: Soroca, Ștefan-Vodă, Leova, Rezina, Sângerei, Dubăsari și, Ceadâr-Lunga. De asemenea, în decembrie 2013 a fost instituită Rețeaua Incubatoarelor de Afaceri din Moldova.
5. Primul terminal feroviar cu ecartament mixt, care va interconecta Republica Moldova și ţările din Uniunea Europeană, a fost inaugurat în Portul Internaţional Giurgiuleşti.
Pe 4 septembrie 2014, în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti, pe terminalul portuar pe linie europeană, a intrat prima garnitură de tren cu 16 cisterne cu carburanți din România. Construcția terminalului a implicat o investiție de 2 milioane de euro, printr-un proiect susținut financiar de Banca Europeană pentru Reconstrucții și Dezvoltare (BERD) și de o bancă comercială din Moldova.
Adrian Platon