Întreprinderea de Stat „Fiscservinform” este o entitate specializată în administrarea tehnico-tehnologică a sistemului informaţional al Serviciului Fiscal de Stat, implementarea tehnologiilor informaţionale avansate în procesul de administrare fiscală, optimizarea procesului de gestiune şi procesare a datelor cu caracter fiscal, facilitarea schimbului de informaţii şi documente între contribuabili, autorităţile publice şi SFS. Reieşind din importanţa strategică a activităţii desfăşurate, la baza tuturor proceselor lansate de întreprindere stau trei piloni generali: „Calitate”, „Modernizare” şi „Securitate”. Aceste imperative reprezintă rezultatul pe care echipa Î.S. „Fiscservinform” tinde să-l ofere cetăţenilor şi funcţionarilor publici, transmite CURENTUL cu referire la un comunicat de presă al întreprinderii.
Potrivit documentului, misiunea întreprinderii de administrare şi menţinere tehnică a Sistemul Informaţional Fiscal, urmăreşte cu prioritate dezvoltarea şi unificarea acestuia, încît să se stabilească o bază de date completă despre contribuabili, suplinită cu informaţii primite de la terţi – pentru a evita necesitatea de a prezenta informaţii, care deja au fost oferite de contribuabili instituţiilor de stat. În acest mod, va fi posibil de a facilita interacţiunea dintre toate părţile implicate în domeniul fiscal prin automatizarea acestor relaţii. În rezultatul optimizării procesului respectiv, funcţionarii fiscali vor putea obţine aceste date din sistemul integrat, în cele mai bune condiţii de securitate informaţională, fără necesitatea de a le solicita repetat de la contribuabili.
„Practicile de succes atinse la nivelul implementării şi acceptării de către public a serviciilor electronice oferite de autoritatea fiscală, reprezintă un stimulent pozitiv pentru a continua acţiunile în această direcţie, aliniindu-ne ţărilor cu tradiţie în domeniu. Prin serviciile şi produsele informaţionale prestate de SFS şi dezvoltate de Î.S. „Fiscservinform”, se oferă productivitate, securitate şi comoditate în exploatare. Suntem de părerea că doar în acest mod poate fi atinsă valorificarea digitizării, sub aspectul oportunităţilor de afaceri pe care le comportă. Tehnologiile informaţionale reprezintă un mijloc comod de relaţionare între societate, sectorul public şi cel privat, iar utilizarea acestor instrumente avansate sporesc eficienţa procesului de gestiune publică, pentru că implică participarea cetăţenilor la procesul decizional”, a declarat Vitalie Coceban, Administratorul Î.S. „Fiscservinform”.
Pentru atingerea obiectivelor expuse, în cadrul Î.S. „Fiscservinform” activează o echipă de specialişti IT, care realizează sarcini şi proiecte la nivel guvernamental şi care stau în spatele tuturor activităţilor de asigurare a unei buni funcţionalităţi atât a întregului SISFS, cât şi a componentelor sale.
În 2014, la solicitarea autorităţii fiscale, de către întreprindere au fost realizate şi lansate 16 proiecte, scopul cărora a constituit soluţionarea dificultăţilor cu care se confruntă actualmente contribuabilii în relaţiile lor cu SFS. Astfel, serviciile dezvoltate au la bază o analiză cuprinzătoare a exigenţelor beneficiarilor, fiind transpuse în funcţionalităţile acestora. Serviciile electronice fiscale vizate se referă la:
Dezvoltarea de noi soluţii IT în domeniul fiscal se realizează pentru a răspunde mai bine, mai prompt şi mai eficient nevoilor reale ale pieţei, îmbunătăţind competitivitatea întreprinderilor. Aceste servicii au o proiectare centrată pe utilizator şi tind spre a viza antreprenorialul cu creştere consolidată, deoarece permite o interacţiune cu Serviciul Fiscal de Stat fără constrângeri de ordin geografic sau de timp şi permit în acest sens realizarea economiilor de resurse.
Suplimentar, în curs de realizare sunt 10 proiecte care au menirea de a simplifica activitatea agenţilor economici, orientate spre beneficiul şi avantajul acestora, abordînd o dinamică de utilitate pe termen lung.
Identificarea şi prevenirea neconformităţilor este esenţială pentru o activitate eficientă şi de calitate. Pornind de la această idee, „Fiscservinform” prestează autorităţii fiscale servicii de mentenanţă corectivă şi adaptivă a SISFS. Prima se referă la efectuarea modificărilor în cadrul sistemului/serviciului unde au fost depistate erori. Concomitent, mentenanţa adaptivă poartă un caracter de completare şi ajustare a funcţionalităţilor existente cu noi opţiuni.
Din prisma administrării infrastructurii tehnice a serviciilor şi sistemelor informaţionale, menţionăm că pe parcursul anului 2014, echipa întreprinderii a gestionat 35 de sisteme informaţionale automatizate, prestând servicii de mentenanţă tehnică pentru 25 de servicii web, administrând 2 portaluri web a SFS – fisc.md şi servicii.fisc.md.
Astfel, în cifre, rezultatul activităţii respective poate fi enunţat în felul următor:
Concomitent, în activitatea sa curentă SFS operează cu un număr mare de documente şi informaţii fiscale. Procesarea acestor date şi administrarea arhivei de documente fiscale este realizată Î.S. „Fiscservinform”. Astfel, subdiviziunile responsabile asigură procesarea manuală a documentelor specificate şi arhivarea lor electronică. Activitatea specificată are loc în mai multe etape:
I. Recepţionarea documentelor
II. Transmiterea spre procesare
III. Procesarea de către operatori
IV. Controlul calităţii
V. Transmiterea în arhivă.
Pentru anul 2014 în total au fost procesate 5,4 mil. de documente, dintre care:
Respectiv, din valoarea de 965 mii de documente procesate manual, 261 mii reprezintă documente interne, iar 704 mii au fost dări de seamă prezentate de contabili, dintre care pe suport de hârtie – 630 mii şi cu bar code – 74 mii.
Anul trecut de către Î.S. „Fiscservinform” au fost arhivate rezultativ 965 mii de documente, 200 mii documente scanate în arhiva electronică, 5 mii scanate la cerere, 8 mii de documente au fost ridicate în baza ordonanţelor şi au fost eliberate 2 mii de copii autentificate.
Mai mult ca atât, întru realizarea unei interacţiuni eficiente dintre SFS şi contribuabili, echipa întreprinderii oferă suportul metodologic, tehnic, informaţional şi consultativ persoanelor fizice şi juridice în vederea utilizării serviciilor electronice fiscale. În contextul dat, Î.S. „Fiscservinform” conectează contribuabilii la servicii specificate, instruieşte contribuabilii şi inspectorii fiscali privind exploatarea corectă a serviciilor date, consultă publicul privind utilizarea serviciilor electronice fiscale direct, telefonic sau prin intermediul reţelei internet.
În 2014 a fost asigurată reconectarea a cca 12 000 de agenţi economici, plătitori de TVA (ce cad sub incidenţa art. 187 (21) a Codului fiscal), a unui număr de 1 600 agenţi economici recent deveniţi plătitori de TVA, 3 000 neplătitori de TVA şi 1 900 persoane fizice.
Aferent procesului de instruire au fost realizate seminare instructiv-informative pentru 2 447 de utilizatori ai sistemelor informaţionale după cum urmează:
Adiţional, pentru o deservire de calitate a publicului şi oferirea asistenţei necesare privind utilizarea serviciilor electronice de interacţiune a contribuabililor cu Serviciul Fiscal de Stat, în cadrul întreprinderii activează Centrul de Apel. În 2014 această subdiviziune a înregistrat 68 299 apeluri, oferind suport eficient, rapid şi calitativ pe toate aspectele ce vizează domeniul de activitate al întreprinderii – administrarea Sistemului informaţional fiscal.
Iniţiativele de modernizare a Serviciului Fiscal de Stat vizează majorarea nivelului de competitivitate a economiei axate pe soluţii IT. În acest context, Î.S. „Fiscservinform” – administratorul tehnico tehnologic al SFS, are ca obiectiv identificarea şi implementarea celor mai bune instrumente digitale în procesul de administrare fiscală pentru ca acţiunile enunţate a SFS să fie realizarea în condiţii optime şi cu un grad sporit de eficienţă.
Sursa: www.fiscservinform.md